Wybrano koncepcję przeprawy pieszo-rowerowej przez Wisłę
We czwartek, 14 września, ogłoszono wynikimiędzynarodowego konkursu architektonicznego na koncepcję nowejprzeprawy pieszo-rowerowej przez Wisłę. Przeprawa będzieprzebiegała na wysokości ul. Karowej i S. Okrzei.Zwyciężył projekt Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. zWarszawy.
– To był niezwykle trudny wybór, bowiemnapłynęło wiele bardzo ciekawych prac. Niezwykle istotne było dlanas, żeby wybrać perełkę architektoniczną, która będzieuzupełniała a nie dominowała nad otoczeniem i będzie wyglądałatak, jakby tu zawsze była– mówi Renata Kaznowska, zastępcaPrezydenta m.st. Warszawy.
Konkurs ogłoszono w grudniu ubiegłego roku i cieszyłsię bardzo dużym zainteresowaniem architektów z Polski izagranicy. Wpłynęło aż 40 prac konkursowych (z czego 6 zzagranicy), które ocenił sąd konkursowy w składzie: Marek Mikos –przewodniczący, zastępca dyrektora Biura Architektury i PlanowaniaPrzestrzennego, Renata Kaznowska – zastępca Prezydenta m.st.Warszawy, Rainer Mahlamäki – fiński architekt (projektant POLIN),Wojciech Wagner – zastępca dyrektora Biura Architektury iPlanowania Przestrzennego, Łukasz Puchalski – dyrektor ZarząduDróg Miejskich, Jacek Grunt-Mejer – Pełnomocnik Prezydenta ds.rewitalizacji, Ewa Kuryłowicz i Maciej Mąka – OW SARP, AgnieszkaKulesza – Zarząd Dróg Miejskich, Hubert Markowski –Politechnika Warszawska Wydział Architektury, Wojciech Zabłocki –architekt, Patryk Zaręba – architekt krajobrazu i Henryk Zobel –Politechnika Warszawska Wydział Inżynierii Lądowej – informujeUrząd m.st. Warszawy.
Wyniki konkursu ogłoszono w czwartek, 14 września.Sąd konkursowy przyznał następujące nagrody:
I nagroda (100 tys. zł) – Schuessler-Plan InżynierzySp. z o.o. z Warszawy;
II nagroda (70 tys. zł) – Dipl.Arch. ETH SIA Anna Jach, Zuzana Krzyzanska, Anatoni Keszycki iSchnetzer Puskas International AG ze Szwajcarii;
III nagroda (40tys. zł) – DWAA ARCHITEKCI MARCIN WOLSZCZAK;
Wyróżnienia równorzędne (po 25 tys. zł):
– JOANNA JĘDRUŚ-CABRERA, EOVASTUDIO SPL, GmasP (GOBERNA PEREZ &ASOCIADOS SL) z Hiszpanii,
– SUD ARCHITEKCI POLSKA Sp. zo.o. z Warszawy;
Wyróżnienia równorzędne honorowe:
– Maria Ceran, Małgorzata Florczak-Puńko, Małgorzata Wiśniewska iNatalia Wilczak z Warszawy,
– NOKE Sp. z o.o. zWarszawy;
Zwycięski projekt został nagrodzony za „powściągliwąi niezwykle elegancką formę”, doskonale wpisującą się w pejzażtej części miasta. Autorzy pracy „zachowując oryginalny iniepowtarzalny wygląd przeprawy, nie starali się konkurować zcharakterystycznymi obiektami zlokalizowanymi w sąsiedztwie mostu.Zdaniem jury pracę „cechuje wysoka jakość architektury, równieżw zakresie detalu”. Zwycięska koncepcja, na tle innych rozwiązańkonkursowych, daje również największe nadzieje na sprawną iefektywną realizację przeprawy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zdobywca I nagrody oprócz nagrody pieniężnej otrzymatakże zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki.
Od 14 do 18 września w godz. 12.00–20.00 zapraszamydo sali Miłosza na wystawę pokonkursową. A w poniedziałek, 18września o godz. 18.00 w tym samym miejscu odbędzie się dyskusjapokonkursowa.
Nowa przeprawa (o długości 400 metrów i szerokości6 metrów) na wysokości ul. Karowej i S. Okrzei wprowadzi zupełnienową jakość do miejskiej infrastruktury. Przybliży Pragę docentrum, łącząc rewitalizowane obecnie obszary prawobrzeżnejWarszawy z bulwarami wiślanymi. Postanie spacerowy ciąg pomiędzyul. Ząbkowską a Powiślem i Krakowskim Przedmieściem. Mostpieszo-rowerowy zostanie również włączony w istniejący iplanowany układ infrastruktury rowerowej po obu stronach Wisły,dzięki czemu powstanie korytarz rowerowy, łączący Pragę iTargówek z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą.
„