Wspólna polityka rowerowa w województwie śląskim

infobike
17.03.2016 09:58

W Śląskim InkubatorzePrzedsiębiorczości w Rudzie Śląskiej, zostanie podpisanadeklaracja realizacji wspólnej polityki rowerowej na tereniewojewództwa śląskiego.

Sygnatariuszami dokumentu będąMałgorzata Mańka-Szulik, prezydent Zabrza, przewodnicząca ZarząduGórnośląskiego Związku Metropolitalnego oraz Henryk Mercik,członek Zarządu Województwa Śląskiego. Podpisanie deklaracjipoprzedzi debata oxfordzka z udziałem uczniów I LO oraz II LO wRudzie Śląskiej na temat ?Metropolia szansą dla młodzieży.Rower w metropolii?.

Województwo śląskie oraz GZMzamierzają kształtować wspólną politykę rowerową ? mówiMałgorzata Mańka-Szulik, prezydent Zabrza – Szczególniepoprzez integrację podmiotów, organizacji i środowisk działającychna rzecz upowszechnienia roweru, tworzenie sieci tras rowerowych orazwdrażania spójnego systemu wypożyczalni rowerowych zintegrowanegoz innymi środkami transportu. Wspólnym celem będzie takżewprowadzanie innowacji podnoszących komfort i bezpieczeństwokorzystania z roweru oraz promocja roweru, jako środka transportu irekreacji.

Komunikacja rowerowa do doskonałerozwiązanie problemów komunikacyjnych we współczesnych świecie? mówi Henryk Mercik, członek Zarządu Województwa Śląskiego. ?To także sposób na ograniczenie emisji spalin i hałasu orazpoprawę zdrowia mieszkańców.

Strony nie poprzestaną jedynie nadeklaracji, wraz z dokumentem stworzony zostanie plan pracy nanajbliższy czas. Planowane jest powołanie Śląskiej FederacjiRowerowej, utworzenie Metropolitalnego Zespołu ds. rozwoju politykirowerowej oraz opracowanie strategii rozwoju ruchu rowerowego. Wzamierzeniach jest także przeprowadzenie audytów istniejącychtraktów rowerowych oraz tras nieczynnych kolei przemysłowych iwałów przeciwpowodziowych pod kątem możliwości poprowadzeniaszlaków rowerowych. Planuje się stworzenie wielu innych udogodnieńdla rowerzystów m.in. systemów parkingowo-przesiadkowych oraz zakuptaboru umożliwiającego przewóz rowerów ? Koleje Śląskie.

Od września ubiegłego roku w urzędziemarszałkowskim, działa oficer rowerowy, którym został AleksanderKopia, odpowiedzialny za koordynację pro-rowerowej politykiwojewództwa. Śląskie, jest trzecim regionem w kraju, gdziesamorząd szczebla wojewódzkiego zajmuje się problematykąrowerową.

W ciągu ostatnich 20-kilku latrower przeżywa renesans, a turystyka rowerowa stała się bodajnajpopularniejszą formą aktywnego wypoczynku w Polsce. Corazczęściej rowerzyści pojawiają się także na ulicach miast,korzystając z roweru na co dzień, jako ze środka transportu. Abyutrzymać ten pozytywny trend należy zadbać o tworzenieregionalnych i krajowych tras rowerowych połączonych w sieć ibędących jednocześnie uzupełnieniem systemów rowerowych wmiastach. Szczególnie istotne jest to na mocno zurbanizowanym Śląskugdzie stworzenie odpowiednich warunków dla ruchu rowerowego będziemieć ogromny wpływ na poprawę kondycji i zdrowia jego mieszkańcóworaz podniesienie ich mobilność. Wpłynie też pozytywnie na imagetego postindustrialnego regionu i może stać się ważnym elementemjego promocji w Polsce i w Europie – mówi Aleksander Kopia.

Upowszechnianiem komunikacji rowerowejzajmuje się również GZM. Powstało już ?Opracowanie wspólnychstandardów i wytycznych dla kształtowania metropolitalnej politykirowerowej w miastach GZM?, zawierające rekomendowane ujednoliconewytyczne na rzecz rozwijania metropolitalnej polityki rowerowej orazMetropolitalne studium systemu tras rowerowych dla GZM gdziezaproponowany został system powiązań rowerowych o charakterzemetropolitalnym, między miastami. Obecnie trwają prace nad analiząmożliwości uruchomienia wypożyczalni rowerów publicznych naterenie Metropolii ?Silesia?.

Śląsk jest idealnym regionem dladwóch kółek i można tu stworzyć system rowerowy z prawdziwegozdarzenia – mówi Aleksander Kopia, wojewódzki oficer rowerowy.- Z jednej strony jest najbardziej zurbanizowanymwojewództwem w Polsce, z Metropolią Silesia (po Metropolii Ruhr wNiemczech ? drugą taką w Europie). Z drugiej strony – mafantastyczne tereny rekreacyjne z lasami, jeziorami, górami. Rowermoże być więc doskonałym środkiem transportu w miastach irównocześnie służyć do uprawiania aktywnej turystyki.

Śląsk ma jeszcze jeden zupełnieniedoceniony atut. Posiada mianowicie ogromną infrastrukturękomunikacyjno-transportową stworzoną na potrzeby przemysłu, dziśw znacznej części nieużywaną i niszczejącą: nasypy kolejowe,mosty, wiadukty. Włączenie ich w system rowerowy wydaje sięzupełnie naturalne. W Niemczech w Zagłębiu Ruhry zbudowano w tensposób 700 kilometrów połączonych ze sobą tras rowerowych i siećta jest cały czas rozbudowywana. Wszędzie dojechać można roweremdawnymi trasami kolei przemysłowej, wałami wzdłuż Emscher, Ruhryi wzdłuż kanału Rhein-Herne-Kanal. Wiele firm zezwoliło także naprzejazd rowerów drogami wewnętrznymi, a drogi prywatne częstootwarte są dla ruchu rowerowego.

Właśnie rozwiązania z ZagłębiaRuhry, ze względu na podobieństwa i charakter miast powinny staćsię inspiracją dla Śląska. Podobnie jak u nas, krajobraz regionuzdominowany jest kominami, kopalnianymi wieżami i hałdami.Charakterystyczne budynki z czerwonej cegły dawnych kopalń i hutmówią o 150-letniej przemysłowej historii regionu. Nie są onetylko martwymi reliktami przeszłości. Wręcz przeciwnie. Wiele ztych obiektów pełni dziś funkcję sal koncertowych, galerii imuzeów, klubów, miłych restauracyjek czy zwyczajnych miejscspotka. Dlatego kompleksowo przygotowany system rowerowy na Śląskumoże stać się oryginalnym, w skali Polski bezprecedensowymprzykładem, jak w sposób nowoczesny rozwiązywać problemykomunikacyjne, przywracać atrakcyjność zdewastowanym obiektom iterenom poprzemysłowym i jednocześnie promować region pokazującjego różne oblicza i wykorzystując istniejącą infrastrukturę.