Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wschodnia Trasa Rowerowa coraz bliżej – rozmowa z Marzeną Wiśniak z PARP

infobike
01.04.2009 13:13
Wschodnia Trasa Rowerowa coraz bliżej
24 marca 2009 r. w siedzibie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, instytucji pośredniczącej dla Programu Rozwój Polski Wschodniej, odbyło się spotkanie Grupy Roboczej do spraw wdrażania Działania V.2 Trasy rowerowe. Celem spotkania było przedstawienie ostatecznego zakresu przedmiotu zamówienia w ramach postępowania na Studium Wykonalności projektu Trasy Rowerowej w Polsce Wschodniej oraz zaktualizowanego harmonogramu przygotowania Działania V.2 Trasy rowerowe. Ponadto w trakcie spotkania wskazano wstępne założenia budowy portalu internetowego Rowerowa Polska Wschodnia i omówiono następujące opracowania dotyczące Działania V.2 Programu Rozwój Polski Wschodniej: – Studium przebiegu korytarza głównego Trasy Rowerowej realizowanej w ramach Działania V.2 Programu Rozwój Polski Wschodniej wraz z opracowaniem Halcrow Group;- Studium uwarunkowań finansowych Trasy Rowerowej realizowanej w ramach Działania V.2 PO Programu Rozwój Polski Wschodniej;- Zalecenia dotyczące Standardów technicznych budowy i oznakowania tras rowerowych w ramach Działania V.2 Programu Rozwój Polski Wschodniej;- Zarys modelu przygotowania i realizacji projektów w ramach Działania V.2 Programu Rozwój Polski Wschodniej (jednolite opracowanie obrazujące sposób wdrażania Działania). O szczegółach spotkania i stanie zaawansowania projektu Trasy Rowerowej w Polsce Wschodniej rozmawialiśmy z Marzeną Wiśniak, specjalistą z Sekcji Rozwoju Potencjału Turystycznego w ramach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Oto co nam powiedziała:
InfoBike.pl: Podczas marcowego spotkania przedstawiano ostateczny zakres przedmiotu zamówienia w ramach postępowania na Studium Wykonalności projektu Trasy Rowerowej w Polsce Wschodniej. Kiedy został ogłoszeny przetarg na ten projekt? I jaki jest generalnie cel tego opracowania?
Marzena Wiśniak, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości: Przetarg został ogłoszony przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 5 marca 2009 r. i wszystkie informacje na temat przetargu znajdują się na stronie: http://www.mrr.gov.pl/Zamowienia%20publiczne/Strony/trasy_rowerowe_20MCH09.aspx. Głównymi celami tego opracowania są:
– Uzyskanie przez Zamawiającego odpowiednich informacji i danych na temat wariantów o rozwiązaniach optymalnych z punktu widzenia ekonomicznej zasadności wyboru wariantu korytarza trasy głównej, ochrony środowiska oraz technicznej i finansowej możliwości realizacji inwestycji.
– Opracowanie szczegółowego modelu wdrażania Działania V.2 PO RPW wraz z analizą formalno-prawną przygotowania i realizacji projektów w województwach Polski Wschodniej z uwzględnieniem ich uwarunkowań i dokumentów strategicznych;przygotowanie założeń technicznych oraz ustalenie formalno-prawnych uwarunkowań elektronicznego systemu prezentacji wyników prac planistycznych.
Co do jego realizacji to przewiduje się ogłoszenie co najmniej 5 regionalnych przetargów na prace budowlane (przez każdego z 5 Beneficjentów), ale szczegółowe rozwiązania zostaną wskazane w Studium Wykonalności.
InfoBike.pl: Podczas spotkania omówiono studium przebiegu korytarza głównego Trasy Rowerowej wraz z opracowaniem Halcrow Group. Jakie jest wstępnie wyznaczony korytarz Trasy?
Po zakończeniu konsultacji społecznych wyłoniono przebiegi alternatywne do tych zaproponowanych przez Beneficjentów Działania V.2. Wyłonione propozycje trafią do szczegółowych analiz na etapie Studium Wykonalności, jako równorzędne warianty. Mapy wyznaczonych korytarzy znajdują się tutaj: http://www.parp.gov.pl/index/more/7110. Natomiast opis konsultacji społecznych korytarza głównego oraz wnioski z tego procesu znajduje się w opracowaniu „Studium przebiegu korytarza głównego Trasy Rowerowej realizowanej w ramach Działania V.2”http://www.parp.gov.pl/files/112/146/233/4316.pdf
InfoBike.pl: Podczas spotkania został także zaktualizowany harmonogram naboru wniosków do Działania V.2 Trasy rowerowe. Kiedy zostanie ogłoszony nabór i jakie podstawowe wymagania muszą spełniać beneficjenci? Jaki jest poziom unijnego dofinansowania?
Podczas spotkania przedstawiono zaktualizowany harmonogram przygotowania Działania V.2 PO RPW, nie zaś harmonogram naboru wniosków. Działanie realizowane jest w trybie wyboru projektów indywidualnych zidentyfikowanych na etapie przygotowania Programu i zawartych na liście projektów indywidualnych. Oznacza to, że w ramach Działania V.2 nie będzie organizowany konkurs, a beneficjentami działania są Urzędy Marszałkowskie pięciu województw z obszaru objętego Programem Operacyjnym „Rozwój Polski Wschodniej”. Każde województwo złoży osobny wniosek o dofinansowanie projektu. Źródła finansowania wyglądają następująco: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (85% kosztów kwalifikowanych) – 42 500 000 euro;Dotacja rozwojowa z budżetu państwa (10% kosztów kwalifikowanych) –7 500 000 euro;Wkład własny Beneficjenta to min. 5% kosztów kwalifikowanych. Szczegółowe informacje na temat modelu wdrażania Działania V. znajdują się w opracowaniu „Zarys modelu realizacji projektów w ramach Działania V 2 PO RPW”opublikowanym na stronie PARP: http://www.parp.gov.pl/files/112/146/233/4313.pdf
InfoBike.pl: Dodatkowo w trakcie spotkania wskazano wstępne założenia budowy portalu internetowego Rowerowa Polska Wschodnia. Jakie ma on spełniać cele, do kogo będzie adresowany i kiedy rozpocznie swoją działalność?
Podstawowe cele budowy portalu to
– zaprezentowanie społeczeństwu założeń i idei Trasy;- prezentowanie opinii publicznej rzetelnej i aktualnej informacji na temat projektu, – prezentowanie możliwości korzystania z wytworzonej w ramach projektu infrastruktury, w tym publikacja map, przewodników oraz udostępnienie systemu planowania trasy (odległości, czas przejazdu, atrakcje turystyczne, opcje dojazdu komunikacją publiczną, możliwości wypoczynku, usługi noclegowo-gastronomiczne);- publikowanie propozycji wycieczek w tym tych tras zgłaszanych przez użytkowników portalu, z opcją publikacji zdjęć z wycieczek i zamieszczenia opinii;- umożliwienie wyrażenia opinii i wniosków użytkowników związanych ze stanem infrastruktury po zakończeniu realizacji projektu oraz ewentualnych oczekiwań wobec rozwoju systemu ścieżek rowerowych w przyszłości.
Zbieranie informacji o utrudnieniach na trasie (w tym zgłaszanych przez użytkowników) oraz publikowanie oficjalnych komunikatów Lasów Państwowych o lokalnych zagrożeniach pożarowych oraz okresowych zakazach wstępu do lasu.
Portal adresowany będzie przede wszystkim do następujących grup docelowych: Rowerzyści długodystansowi;Rowerzyści „weekendowi”Rodziny spędzające wakacje na rowerze (z makroregionu lub przyjezdni);Osoby zainteresowane inwestycjami turystycznymi powiązanymi z trasą  (z makroregionu lub zewnętrzni).
Prace wdrożeniowe związane z planowanym portalem rozpoczną się po wyłonieniu ostatecznego przebiegu korytarza głównego, który stanie się podstawą do wyznaczenia finalnej trasy.
InfoBike.pl: Bardzo dziękuje za rozmowę!