Wrocławski Rower Miejski ma być znacznie większy
Zakończyły się konsultacje społeczne dotycząceWrocławskiego Roweru Miejskiego. Wynika z nich, że stacji i rowerówma być znacznie więcej. Wrocławianie chcą również, bywypożyczalnia działała zimą.
Konsultacje odbywały się od 8 do 29 marca 2018roku. Zbierano opinie i uwagi mieszkańców miasta dotyczącelokalizacji stacji roweru miejskiego oraz dodatkowych obszarówzalecanych do objęcia wypożyczalnią. W ramach konsultacji wskazano13 400 propozycji lokalizacji. Ankieta została wypełniona przez 3785 osób.
Raport został opracowany prezz Biuro ds.Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Najważniejsze ustalenia raportuudostepnione przez Urząd Miejski Wrocławia
Łącznie wskazanych zostało 13 tys. punktówz rekomendacjami do postawienia stacji rowerowych, które naniesionona zbiorczą mapę.Wskazania dotyczyły praktycznie całego obszaru Wrocławia, arównież terenów poza granicami miasta.
Głównym wnioskiem z konsultacji jest fakt, żemieszkańcy oczekują większej ilości stacji i rowerów.
–Wskazywane lokalizacje Wrocławskiego Roweru Miejskiegojednoznacznie wskazują, że mieszkańcy widzą w tym projekcieszansę na lepszą mobilność. Nacisk stawiany jest na codziennepodróże, w mniejszym stopniu na rekreacyjne wycieczki. Stądzdecydowana większość wniosków dotyczy ścisłej integracji zprzystankami komunikacji zbiorowej: tramwajowej, autobusowej orazkolejowej – podkreśla Krzysztof Ziental z Biura ds.Partycypacji Społecznej.
Konsultacje pomogły podjąć dwie kluczowe decyzjeodnośnie funkcjonowania systemu tj. jego skali oraz rozwiązaniatechnicznego.
I SKALA SYSTEMU
Główne oczekiwanie mieszkańców tj.zwiększenie ilości rowerów i stacji będzie realizowane odwiosny 2019 roku. Ilośćrowerów i stacji z obecnych 810 rowerów i 81 stacji wzrośnie do2000 rowerów i 200 stacji.
Do ostatecznej realizacji zostały wytypowane, jakopierwsze, lokalizacje spełniające następujące wymagania:
- wysoka gęstość zaludnienia;
- zróżnicowana funkcja obszaru (np. zamieszkanie, praca, usługi, edukacja);
- integracja z komunikacją zbiorową;
- dobra współpraca z sąsiadującymi stacjami/systemem;
- istniejąca infrastruktura rowerowa, umożliwiająca komfortowe poruszanie się.
Dodatkowe lokalizacje zostaną wskazane na podstawiedoświadczeń płynących z funkcjonowania Wrocławskiego RoweruMiejskiego w latach 2011–2018.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
MAPA LOKALIZACJI
Analiza przestrzenna dostępności nowychlokalizacji stacji wskazuje, że w odległości 300 metrów odmiejsca zamieszkania 34,4% mieszkańców będziemiało dostęp do roweru miejskiego. W odległości 500 metrówbędzie to już 67%mieszkańców czyli 406.670.Poniżej przykładowy wycinek analizy planistycznej dostępnościstacji rowerowych.
II ROZWIĄZANIE TECHNICZNE
Aktualnie sytuacja związana z wypożyczalniamirowerów publicznych zmienia się bardzo dynamicznie. Corazmodniejsze stają się systemy bez dedykowanych stacji, w którychrowery odnajdywane, wypożyczane i zwracane są przy pomocy aplikacjimobilnych. System ten, przy wielu swoich zaletach, ma też poważnewady. Główne z nich to brak punktów charakterystycznych (tzw.stacji), gdzie z dużym prawdopodobieństwem można liczyć na rower,wykluczenie osób nie korzystających ze smartfonów czy też chaoszwiązany z porozrzucanymi niedbale rowerami. Niewątpliwie zaletamisą możliwość pozostawienia roweru bliżej celu podróży,budowania więźby ruchu faktycznych przejazdów czy teżelastyczniejszego obsłużenia większego obszaru miasta.
Analizując ankiety mieszkańców Wrocławia widaćbardzo wyraźnie, że mieszkańcy są świadomi zalet i wadpowyższego systemu. – Z jednej strony oczekiwalibysystemu bardziej elastycznego, tak aby istniała możliwośćpozostawienia roweru poza stacją, z drugiej, nie chcą abychaotycznie porzucone rowery stanowiły dyskomfort i utrudniałyporuszanie się – mówi Daniel Chojnacki, oficer rowerowy.
Wzwiązku z tym, aby ulepszyć działanie systemu wychodzącjednocześnie naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców w nowym systemieplanowane jest:
- przeniesienie obsługi roweru z komputerów z totemów na rowery;
- utrzymanie stacji rowerowych w dwóch standardach – z terminalem umożliwiającym rejestrację i płatność oraz z totemem informacyjnym obie wyposażone w standardowe stojaki rowerowe;
- zapewnienie przypinania rowerów przy pomocy zapięcia do stojaków rowerowych;
- zapewnienie możliwości tworzenia tzw. stacji wirtualnych (po uzgodnieniu z operatorem) obejmujących większy obszar miasta;
- przygotowaniu dwóch rodzajów stacji uruchomienie wypożyczalni rowerów nietypowych takich jak: rowery typu tandem, cargo, elektryczne, składane, trójkołowe, dziecięce i handbike.
Rowery nietypowe jednakże będą udostępnionemieszkańcom po wcześniejszym zgłoszeniu odpowiedniegozapotrzebowania. Takie rozwiązanie powinno okazać sięskuteczniejsze, niż wprowadzenie do systemu kilka procent rowerównietypowych, które, znając specyfikę tego systemu, będą dalekood nas gdy będziemy chcieli je wypożyczyć. Wypożyczalnia, wograniczonym zakresie, będzie funkcjonowała również w okresiezimowym.
„