Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wrocławianie na rowery

infobike
06.05.2013 23:02

P {}A:link {}

Wrocławianie na rowery

Rozpoczyna się maj –miesiąc cieszący się największą popularnością wśród rowerzystów we Wrocławiu. Na progu maja podpowiadamy cyklistom jaki jednoślad jest najlepszy do miejskich podróży, na co zwrócić uwagę przy zakupie i w co zaopatrzyć się jeżdżąc po Wrocławiu –informuje portal internetowy Wroclaw.pl

 
(weekend majowy to dla wielu cyklistów rozpoczęcie sezonu rowerowego) 

Rower –podobnie jak samochód, należy wybierać zgodnie z przeznaczeniem. Nie wybieramy przecież ciężarówki jeżdżąc tylko do pracy i nie pojedziemy maluchem planując przeprowadzę. Tak samo rower –aby móc w pełni, wygodnie i bezpiecznie korzystać z zalet jednośladu, trzeba wybrać odpowiedni pojazd.

Na początek nie możemy zapomnieć o najważniejszych elementach wyposażenia naszego roweru. Pamiętać należy o oświetleniu, sprawnym hamulcu i dzwonku. Bez tych elementów nasz pojazd w świetle przepisów nie jest gotowy do jazdy.

Do miasta najlepiej wybrać taki rower, na którym rowerzysta ma wyprostowaną sylwetkę i ręce są swobodnie oparte na kierownicy. Pozycja taka sprawdza się w ruchu miejskim: kierowca ma lepszą widoczność i sam jest lepiej widoczny. W ten sposób wygodniej jeździ się w ubraniach, które do ściśle rowerowych nie należą (płaszcze, kurtki itp.). Poza tym wyprostowana sylwetka poprawia stabilność i pomaga pokonywać ciasne łuki.

 
(maj to miesiąc cieszący się największą popularnością wśród wrocławian) 

Oświetlenie roweru może być dwojakie: zasilane prądnicą (dynamo), lub bateriami. Przepisy umożliwiają posiadanie oświetlenia emitującego światła ciągłego lub zmiennego. Ważne aby z przodu była to barwa biała a z tyłu czerwona. W miejskich rowerach bardzo dobrze sprawdza się dynamo w piaście.

Rower do jazdy po mieście nie musi mieć przerzutek, a jeśli są to trzy przełożenia zupełnie wystarczą. Podobnie jak z oświetleniem najlepsze są biegi w piaście gdyż są łatwiejsze w utrzymaniu. Ważna sprawa to również dobór hamulców. Kontra umieszczona na tylnym kole jest bezpieczna, wygodna i umożliwia większą swobodę rąk podczas manewrów. Z zasady wymaga także mniej serwisowania i sprawdzi się dużo lepiej w trudnych warunkach atmosferycznych.

Klasyczne rowery miejskie mają zwykle duże 28-calowe koła. Warto zaopatrzyć się w dętki z zaworami typu samochodowego. W mieście dużo łatwiej je napompować choćby na stacji benzynowej lub wydajnej pompki samochodowej. Do rozważenia pozostaje zaopatrzenie kół w odblaski, które poprawiają widoczność jednośladu szczególnie na skrzyżowaniach. Wiele opon jest wyposażona w odblaskowe paski dzięki czemu widoczność rowerzysty 'z boku’ po zmorku bardzo się poprawia.  

 
(w maju także wypożyczeń Wrocławskiego Roweru Miejskiego jest najwięcej) 

Charakterystyczna dla rowerów miejskich jest także osłona na łańcuch, która chroni go przed czynnikami zewnętrznymi a z drugiej strony chroni rowerzystę –często nie ubranego na sportowo –przed uszkodzeniem garderoby. Praktyczne są także pełne błotniki (aluminiowe są bardziej wytrzymałe i odbijają światła samochodów, co podnosi bezpieczeństwo), bagażnik i kosz na kierownicy. Wszystkie te elementy ułatwiają pokonywanie miejskiej dżungli w sposób bezpieczny i wygodny.

Aby móc cieszyć się swoim rowerem długo i nie dać okazji złodziejom, bezwzględnie należy zainwestować w odpowiednie zamykanie naszego pojazdu. Na rynku można nabyć różnego rodzaju zabezpieczenia. Warto polecić zapięcia sprawdzonych firm typu u-lock lub hartowany łańcuch. Warto przemyśleć także możliwość znakowania roweru przez policję, co utrudni złodziejowi sprzedaż roweru a skradziony pojazd szybciej wróci do właściciela. Jednak –jak w przypadku każdej wartościowej rzeczy –nie ma idealnego sposobu na złodziei. Pamiętać należy o zasadzie, że rower 'na miasto’ służyć ma głównie do komunikacji na niewielkich odległościach lub jednodniowych wycieczek i nie musi mieć osprzętu z najwyższej półki, który kusi złodziei. 

Źródło: http://www.wroclaw.pl/wroclawianie_na_rower,1.dhtml