Wrocław za 30 lat – transport i zrównoważona mobilność

infobike
08.02.2017 19:53

Jak będą zmieniać się wrocławskie ulice?Którędy pojadą rowerzyści? Co z ruchem samochodowym w centrummiasta ? między innymi na te pytania odpowiada tworzone „Studiumuwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia”.7 lutego zrezentowano analizy dotyczące polityki zrównoważonejmobilności.

 – Nowe studium to jeden z najważniejszychdokumentów planistycznych Wrocławia. Od samego początkupodchodzimy do niego z dużym zaangażowaniem i ponad to, do czegoobliguje nas prawo. Odbyło się w jego sprawie mnóstwo spotkań zmieszkańcami, konsultacji, rozmawiamy ze środowiskamizaangażowanymi w życie miasta, radami osiedla. Zresztą to jeszczenie koniec spotkań. Teraz jesteśmy na etapie kiedy ten dokumentnabiera kształtów, ale to nie jego ostateczna forma ? mówiłpodczas dzisiejszego spotkania Adam Grehl, wiceprezydent Wrocławia.

Urzędnicy w „Barbarze” omawiali dzisiajpolitykę zrównoważonego transportu zawartą w studium. Bardzoistotne dla mieszkańców zagadnienie, które pokazuje jakie kierunkiobierze Wrocław przez najbliższe lata.

? Miasto takie, jak Wrocław musi łączyćpotrzeby różnych grup mieszkańców i różnych użytkownikówprzestrzeni miejskiej. Nie chcemy antagonizować tylko sprawić, abywszyscy szanowali potrzeby innych ? podkreślał wiceprezydentGrehl.

Diagnoza tego co było

Jeszcze przed 2000 rokiem układ drogowy Wrocławia byłmocno skoncentrowany w centrum miasta. Większość dróg krajowychprzechodziła przez serce Wrocławia. Teraz ta struktura mocno sięzmieniła z promienistej (docierającej do centrum) napromienisto-odwodową, która ruch samochodowy wyprowadza z ulicnajbliżej Rynku. Największe znaczenia miało otworzenie AOW, aletakże budowa śródmiejskiej obwodnicy Wrocławia oraz fragmentówwschodniej obwodnicy. Od 2010 roku powstało we Wrocławiu 31kilometrów nowej sieci drogowej, 20 km zyskało nowy charakter ( ul.Lotnicza, Graniczna). 

Analitycy wyliczyli, że ciągle wzrastazainteresowanie Wrocławiem a tym samych ruch na poszczególnychwlotach do miasta. Niestety ciągle notowany jest spory przyrostliczby samochodów, w tej chwili jest to 600 aut na 1000 mieszkańców( np. w Monachium jest to 457 aut). Miasto chce tę tendencjęprzełamać i jest to wyzwaniem także polityki zrównoważonejmobilności. Dlatego w dokumencie stawia na mocny transport publicznyi promowanie pojazdów ekologicznych.

Jak się przemieszczamy w mieście?

W miastach zachodniej Europy, które oceniane są jakoprzyjazne do życia ta struktura jest zupełnie inna. Np. w Wiedniuautami jeździ tylko 29% mieszkańców, za to ruch pieszy stanowiponad 28 %. Badania przeprowadzone we Wrocławiu 2010 i w 2015 rokupokazują, że mieszkańcy (kolejno 78% i 55%) uważają, żeograniczenie ruchu samochodowego w centrum miasta jest ważne dlakomfortu życia. Popierają również wprowadzenie pierwszeństwa dlakomunikacji zbiorowej nawet kosztem ruchu samochodowego (60 %).

Cele i wyzwania Wrocławia

Planiści miejscy uważają, że aby poprawić jakośćżycia we Wrocławiu miasto musi wykorzystywać swój obecnypotencjał ale też ciągle go rozwijać. ? Chcemy kreować miastozwarte, przyjazne dla pieszych, aby mieszkańcy mogli poruszać siępo nim wygodnie – podkreślają.

Mobilność w nowym studium – zasady:

  • tak zaplanować strukturę miasta, aby wykorzystywała obecny potencjał infrastrukturalny,
  • dopełniać przestrzeń miejską, tam gdzie jest już dobra komunikacja publiczna,
  • planować nowe osiedla, tam gdzie jest już dobry transport zbiorowy lub gdzie planujemy komunikację publiczną,
  • rozwiązaniami przestrzennymi zachęcać do poruszania się transportem niesamochodowym lub pieszo,
  • przeciwdziałać suburbanizacji,
  • powrót do centrum miasta,
  • obniżenie kosztów codziennego życia i funkcjonowania miasta,
  • obniżenie kosztów transportu.

Inspirujący cytat:

Jest możliwe pogodzenie kierowców i transportupublicznego z priorytetem wysokiej jakości warunków dla pieszych irowerzystów, ale nie na odwrót. Nie da się stworzyć miastadla ludzi, uznając za priorytet komunikację samochodową” Jan Gehl

Prognozy GUS zakładają, że liczba ludności weWrocławiu nie zmniejszy się a może lekko wzrosnąć. Planiści wstudium myślą o Wrocławiu, jako rdzeniu aglomeracji i planująjego rozwój biorąc pod uwagę warunki także na około miasta. Tojest dodatkowe 410 tysięcy ludzi. 60 procent z nich mieszka niedalej niż 5 km od stacji kolejowej. A jedną z cechcharakterystycznych dla aglomeracji jest to, że mamy dość mocnorozwiniętą sieć kolejową. Z niektórych miejscowości do centrumWrocławia dociera się już w 30 minut, są jednak i takie gdzie tapodróż trwa dłużej i na tych trasach transport szynowy na pewnotrzeba rozwijać a infrastrukturę modernizować.

Na terenie Wrocławia planiści proponują zrównoważonymodel. Aby tego dokonać wprowadzają nowość, której nie było wdokumentach planistycznych do tej pory. Chodzi o strefy dostępnościkomunikacyjnej.

 – Chcemy podzielić miasto na różne obszary,ustalić dla nich priorytety przestrzenne. Wskazać dla kogo sądedykowane poszczególne obszary. Określić funkcjonalności węzłówprzesiadkowych i wykreować nowe. Najważniejsza w tym jest siećtramwajowa, elementem spajającym jest Wrocławski ProgramTramwajowy, który został wpisany do studium. Sieć autobusowa ma jąuzupełniać na obszarach, gdzie tramwaje nie docierają. Wszystkieśrodki transportu muszą być zintegrowane ze sobą i parkingamitypu park&ride ? mówi Monika Kozłowska-Święconek,kierownik działu planowania komunikacji z Biura Rozwoju Wrocławia.

WrocławskiProgram Tramwajowy 

Zgodnie z planami w studium we Wrocławiu ma przybyć51 kilometrów nowych tras tramwajowych i 13 kilometrów wariantów.Jeśli te plany zostaną zrealizowane to ponad połowa wrocławianmiałaby do najbliższego przystanku tramwajowego nie więcej niż400 metrów.

Co z pieszymi i rowerzystami?

Planiści mocny nacisk kładą na komfort ruchupieszego i rozwój ruchu rowerowego. W kilku miejscach miasto jużodpowiedziało dla kogo dany obszar/ulica jest najważniejsza(przejście świdnickie, ulica św. Antoniego, rynek Psiego Pola). Napewno takich przestrzeni musi przybywać. Muszą znikać też barieryarchitektoniczne. W studium nakreślono również sieć nowych trasrowerowych, bo to środek transportu, który we Wrocławiu mocnozyskuje na popularności. Wyznaczono 625 km tras rowerowych, różnegorodzaju. Nowością są zielone trasy, które mają przebiegać zdala od głównych arterii, być odseparowane od ruchu samochodowego.Inspiracją była tutaj trasa piesza z XX wieku Hugo-Richtera, którapowstała na południu miasta.

Zielona,rowerowa obwodnica Wrocławia

Urzędnicy zwracają uwagę, że dopełnieniem dlaobecnych środków transportu będzie na pewno także komunikacja zwykorzystaniem rzeki. Mają pojawiać się kolejne przystanie iprzystanki tramwajów wodnych, które mogłyby być włączone wsystem transportu miejskiego.

Zobacz pełną prezentację – „Studiumuwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennegoWrocławia – polityka zrównoważonej mobilności”

Strona studium Wrocławia – dokumenty,terminy,FAQ