Wrocław: uwagi do planów strefowego uspokojenia ruchu na Nadodrzu. Zaproszenie na konsultacje społeczne
v:* {}o:* {}w:* {}.shape {}
W ramach konsultacji społecznych Gmina Wrocław zaprasza na cykl spotkań dotyczących projektu uspokajania ruchu w części Nadodrza. W czasie konsultacji szczegółowo omawiany będzie projekt przebudowy skweru u zbiegu ulic Jedności Narodowej, Ołbińskiej i Henryka Pobożnego –pisze Radosław Leisz z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej
Spotkania odbędą się w auli na parterze klasztoru O.O. Karmelitów Bosych przy ul. Ołbińskiej 1, w dniach 8 i 29 kwietnia oraz 20 maja 2014 roku, o godzinie 18.00.
My zaś poniżej przedstawiamy uwagi, jakie złożyliśmy do koncepcji uspokojenia ruchu na Nadodrzu, także w wyniku spotkania z panem Piotrem Górką z Wrocławskiej Rewitalizacji sp. z o.o.
Ciąg dalszy wątku: Plany strefowego uspokojenia ruchu na Nadodrzu.
Uwagi Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej do planu strefowego uspokojenia ruchu na Nadodrzu:
- Przystanek wiedeński zamiast antyzatok naPoniatowskiego.
Z punktu widzenia rowerzysty planowane antyzatoki na skwerze PionierówWrocławskich (Poniatowskiego) mogą stanowić istotny problem. Rozwiązanieto istnieje we Wrocławiu na razie tylko na ul. Glinianej (w ramacheksperymentu). Z uwagi na konieczność przeskakiwania rowerem przez szynypod bardzo ostrym kątem (jadąc przy prawej krawędzi jezdni) antyzatokijawią się jako rozwiązanie niebezpieczne i stresujące dla rowerzystów.Stąd wniosek o wykonanie przystanku wiedeńskiego zamiast antyzatok.Wyniesienie jezdni przy peronie nie stanowi żadnego zagrożenia dlarowerzystów, pozwala też na lepsze uspokojenie ruchu w rejonieskrzyżowania.
- Wymiana nawierzchni na fragmencie ul. JednościNarodowej (od Kilińskiego do Probusa).
Rozpatrując rozwiązania dla ruchu rowerowego na rzeczonym fragmencieNadodrza, należy mieć na uwadze przebiegające tu korytarze tranzytoweruchu rowerowego. Najważniejszy to ulica Jedności Narodowej. Na odcinku odKilińskiego do Probusa istnieje obecnie kontrapas rowerowy wykonany wtechnologii asfaltowej. W przeciwnym kierunku rowerzyści muszą poruszaćsię po mocno nierównej kostce brukowej i starym torowisku. Wnioskujemystąd o polepszenie warunków jazdy w kierunku północnym –wymianęnawierzchni na całym fragmencie jezdni, bądź wykonanie analogicznego pasaasfaltowego dla rowerów, jak jest to planowane na ul. Trzebnickiej(usunięcie kostki i wypełnienie masą bitumiczną).
- Równa nawierzchnia na wyniesionych skrzyżowaniach
W przypadku rezygnacji z nawierzchni bitumicznej wnosimy o wykonanie jej zpłyt granitowych, szlifowanej kostki granitowej, lub innych. Należy unikaćwykładania nowych nawierzchni nierównym materiałem. Tzw kocie łby są zmorąulic Nadodrza –powodują hałas i znacząco obniżają komfort jazdy rowerem.
- Przestrzeń współdzielona na Jedności Narodowej (odOłbińskiej do Kilińskiego).
Proponujemy utworzyć na odcinku ul. Jedności Narodowej od Ołbińskiej doKilińskiego (bądź w szerszym zakresie) tzw przestrzeń współdzieloną, czylitaki obszar, gdzie nie ma wyraźnego podziału na cześć pieszą i jezdną,gdzie różni użytkownicy dróg w sposób bezpieczny mieszają się ze sobą,gdzie projekt ulicy wymusza uwagę kierujących samochodami na słabszychużytkowników drogi: pieszych i rowerzystów. Za przykład takiegorozwiązania może służyć przecięcie ulic Oławskiej i Łaciarskiej, jakrównież liczne przykłady z zagranicy (pod hasłem: sharedspace). Ulica Jedności Narodowej na tym odcinku może zostaćpotraktowana jako poligon doświadczalny dla takich rozwiązań we Wrocławiui w Polsce. Sprzyja temu spora ilość punktów usługowych (celów podróży),przekrój ulicy, charakter centrum dzielnicowego, czy otoczenie ulicami oruchu uspokojonym. Szczególną uwagę należy poświęcić tu parkowaniusamochodów –projekt powinien to porządkować i nie dopuszczać doparkowania zakłócającego charakter i funkcje przestrzeni. Projektującnawierzchnię obszaru przestrzeni współdzielonej należy szczególną uwagęprzyłożyć do posadzki. W przypadku rezygnacji z nawierzchni bitumicznejwnosimy o wykonanie jej z płyt granitowych, bądź szlifowanej kostkigranitowej –mając na uwadze charakter tranzytowy ulicy Jedności Narodowejdla ruchu rowerowego.
- Uszy Myszki Miki.
W rejonach skrzyżowań z podniesioną tarczą proponujemy wykonanie(analogicznie do bram wjazdowych) zawężeń (tzw Uszy Myszki Miki),które pozwolą na skrócenie przejść dla pieszych i wymuszą dodatkowospowolnienie pojazdów.
- Zmniejszenie powierzchniskrzyżowania Jagiellończyka i Niemcewicza.
W rejonie rzeczonego skrzyżowania znajduje się szkoła. Ze względówbezpieczeństwa warto wprowadzić mini rondo bądź inne rozwiązaniezacieśniające łuki.
- Uwolnienie chodników od parkujących samochodów.
Za największe wyzwanie dla projektu uspokojenia ruchu uważamy kwestięuporządkowania parkowania aut w tym rejonie. Plan zakłada reorganizacjęmiejsc parkingowych dla aut. Dzięki jednokierunkowości ulic ma zostaćzwiększona obecna ilość miejsc parkingowych. Dziś wiele kierowców zastawianielegalnie chodniki, skwery, trawniki, co powinno zostać fizycznieuniemożliwione –miejsca, gdzie auta nie powinny stawać, proponujemywydzielić słupkami, gazonami, kwietnikami, płaskownikami, czy stojakami narowery. Za stojaki mogą też z powodzeniem służyć barierki znajdujące się wkatalogu mebli miejskich. Dzięki temu zostanie stworzona dodatkowa funkcjadla wygrodzeń.
Z poważaniem
O powodzeniu projektu uspokojenia ruchu na Nadodrzu będzie decydować wprowadzenie „nowej jakości” na całym obszarze objętym uspokojeniem. Wraz z uporządkowaniem parkowania samochodów, należy zadbać o polepszenie estetyki i funkcjonalności „odzyskanej”spod kół samochodów przestrzeni. Z pewnością jednym z takich zabiegów może być wprowadzenie nasadzeń drzew, czy kwietników.
Radek Lesisz
Wrocławska Inicjatywa Rowerowa
/* Style Definitions */table.MsoNormalTable{„”font-size:10.0pt;”Times New Roman”}