Wrocław: Co można poprawić na placu Powstańców Wielkopolskich?

infobike
23.12.2013 23:49

P {}A:link {}

Plac Powstańców Wielkopolskich został gruntownie przebudowany w latach 2006/2007. Inwestycja kosztowała ponad 110 mln zł i była dofinansowana ze środków UE (ZPORR). Historię zmian i wady nowego układu komunikacyjnego w odniesieniu do komunikacji zbiorowej można przeczytać TUTAJ. Co zaś tyczy się rowerów, kwestia ta nigdy nie była szerzej akcentowana, czy poddawana analizie (jedyna wzmianka znajduje się w Raporcie o polityce rowerowej Wrocławia z 2006 roku, str. 40) – pisze Radosław Lesisz z Wrocławskiej Inicjatywa Rowerowej

A szkoda, bo przebudowa placu wpłynęła istotnie na możliwości przejazdu rowerem z północy miasta do centrum.

W ramach przebudowy powstały skrawki infrastruktury rowerowej: ścieżka przy nasypie oraz przy wiadukcie. Na projekt ten środowisko rowerzystów praktycznie nie miało żadnego wpływu. Efekt? To, co powstało raczej nie usprawniło istotnie komunikacji rowerowej, a niektóre rozwiązania wręczpogorszyły warunki przejazdu rowerem, w odniesieniu do stanu poprzedniego. Z punktu widzenia rowerzysty wyrzucono więc 110 mln w błoto.

Właśnie mija 6 lat od oddania inwestycji – warto może się pochylić nad tym placem i przymierzyć się do poprawek (okres nietykalności już minął) – także w kontekście tego, co niedawno zapowiedział Urząd: w przyszłym roku mają powstać pasy rowerowe na ul. Trzebnickiej – od Łokietka do placu Powstańców Wlkp. Tędy przebiega jedna z głównych tras z północy Wrocławia do centrum, tutaj też jest klucz do wykorzystania ul. Chrobrego, która może pełnić alternatywę dla Trzebnickiej – potrzeba jednak paru zabiegów.

Poniżej prezentujemy pismo z propozycjami usprawnień, wysłane niedawno do Urzędu Miejskiego:

—————————————
Szanowni Państwo,

Obecnie funkcjonujący układ i organizacja ruchu na placu Powstańców Wlkp. są nieprzyjazne dla ruchu rowerowego. Należy doprowadzić do usprawnienia przejazdu na trasie Chrobrego – Trzebnicka oraz pl. Staszica – Trzebnicka/Słowiańska.

Najbardziej usprawniającym zabiegiem byłoby dobudowanie 2-kierunkowej drogi rowerowej na jednym z łuków pętli. Miejsce na dobudowanie jest tylko po zew. stronie torów (pętli). Pozwoliłoby to na znaczne skrócenie przejazdu przez plac i usprawnienie relacji Trzebnicka -Chrobrego. Przydałaby się też wymiana nawierzchni na asfaltową między torowiskami na relacji pl Staszica – Trzebnicka/Słowiańska. Jednocześnie warto zadbać o udogodnienia dla pieszych na tym placu (patrz grafika).

Ponadto należałoby wprowadzić pasy rowerowe na całej długości ul. Chrobrego – ulica nie przenosi dużego ruchu (jest bezpieczna), torowisko nie musi być zatem wydzielone (nie ma korków), zaś asfaltowa nawierzchnia sprzyja jeździe rowerem (w odróżnieniu od ul. Trzebnickiej).

1895_760
Legenda

  • pomarańcz – istniejące możliwe relacje (drogi rowerowe i jezdnie)

  • zieleń – proponowana droga rowerowa (2-kierunkowa) do wybudowania

  • czerń – przedept z dworca na plac – to utwardzenia

  • niebieski – miejsca w których są obniżone krawężniki. Nie wszędzie są wymalowane pasy, stąd należałoby je wymalować, a także wymienić nawierzchnię (kostka na torowisku jest nieprzyjazna dla osób o ograniczonej możliwości ruchowej).

  • niebieski z różowym – miejsce w którym należy wykonać przejście wraz z obniżeniem krawężnika

  • różowy – obniżenie krawężnika ułatwiające wjazd i zjazd z placu (np. obsłudze)

  • żółty – proponowana wymiana nawierzchni na asfaltową między torowiskami