Większe uprawnienia dla cyklistów przyczyną większej liczby zdarzeń?

infobike
11.08.2011 00:27

Większe uprawnienia dla cyklistów przyczyną większej liczby zdarzeń?


W mediach pojawiają się pierwsze głosy o szkodliwości znowelizowanego Prawa o Ruchu Drogowym. Od czasu zmian w ustawie wzrosła liczba wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów. Pytanie jednak, czy rzeczywiście jest to efekt dania cyklistom większych praw –pisze Rowerowy Białystok

Postawiona przez autora artykułu ’Tragiczny bilans większych uprawnień dla cyklistów’(Rzeczpospolita, 9.08.2011) teza brzmi jednoznacznie: wzrostowi liczby zdarzeń z udziałem rowerzystów winne są nowe przepisy. Okazuje się jednak, że pewne niewspomniane fakty zdecydowanie temu przeczą.

Więcej wypadków, ale nie tylko z udziałem rowerzystów

Dane, jakimi dysponuje Komenda Główna Policji wskazują, że problem zwiększonej liczby zdarzeń nie dotyczy tylko rowerzystów. Porównanie pierwszej połowy roku 2010 i pierwszej połowy roku 2011 wygląda następująco:

  • liczba zabitych ogółem: wzrost o 17,5%
  • liczba zabitych pieszych: wzrost o 32,1%
  • liczba wypadków z udziałem motocyklistów: wzrost o 17,8%
  • liczba wypadków z udziałem rowerzystów: wzrost o 16%
  • liczba rannych motocyklistów: wzrost o 25,8%
  • liczba wypadków powodowanych przez pijanych kierowców: wzrost o 16,6%

Biorąc pod uwagę fakt większej o niemal 1/3 liczby zdarzeń z udziałem pieszych, którzy nie otrzymali żadnych nowych praw, trudno uznać stawianą przez autora tezę za zasadną. Pogorszenie statystyk dotyczących cyklistów to część ogólnego spadku bezpieczeństwa, na który wpływ mogło mieć wiele czynników (np. sprzyjająca nieprzepisowym zachowaniom kierowców mniej dotkliwa zima czy większa tolerancja dla naruszania przepisów).

Wzrost ruchu rowerowego

Zupełnie błędnie założono, że liczba jeżdżących po drogach cyklistów pozostała niezmienna. Tymczasem lepsza niż w ubiegłym roku pogoda, wzrost popularności roweru oraz stale rosnące ceny paliw pozwalają założyć, że udział ruchu rowerowego w transporcie publicznym znacznie się zwiększył. Prawdopodobnie zwiększył się nawet bardziej, niż ilość zdarzeń. Nic nie wpływa lepiej na poprawę bezpieczeństwa cyklistów, jak ich duża liczba na drogach.

Podsumowanie

Zawarte w artykule tezy nie wytrzymują konfrontacji z faktami. Przyczyny wzrostu liczby wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów należy szukać w dobrej pogodzie warunkującej mniej ostrożne zachowania, nieprawidłowej edukacji kierowców czy jawnym przyzwoleniu na szybszą jazdę. Znowelizowane Prawo o Ruchu Drogowym to krok w stronę lepszych standardów, który sam w sobie nie spowoduje większej wypadkowości.

Źródło: http://www.rowerowy.bialystok.pl/index.php?art=1304