We wtorek startuje MEVO z ponad 1200 rowerami elektrycznymi
We wtorek 26 marca rozpocznie działanie MEVO. System będziedziałał w Trójmieście i 11 gminach. Początkowo ma składać sięz ponad 1200 rowerów elektrycznych dostępnych w 660 stacjach.Rowerów ma być docelowo ponad 4 tysiące.
O planowanym na wtorek uruchomieniu systemu poinformował JarosławMaciejewski, specjalista ds. komunikacji Obszaru MetropolitalnegoGdańsk–Gdynia–Sopot (OMG-G-S), które to stowarzyszeniekierowało organizacją systemu w imieniu zrzeszonych w nimsamorządów.
Maciejewski przypomniał, że Mevo będzie największym w Europiesystememrowerów publicznych, składającym się wyłącznie zrowerów wspomaganych elektrycznie. Planowany na 26 marca rozruchsystemu poprzedziły trwające blisko miesiąc testy. Próbyprzechodziły wszystkie elementy systemu: stacje postojowe, aplikacjasłużąca do wypożyczania pojazdów, strona internetowa projektuoraz centra kontaktu i nadzoru.
„Jednym z największych wyzwań okazał się GPS. Było toniezwykle ważne z punktu widzenia użytkowników. Z uwagi na fakt,że rowery można pozostawiać w dowolnym miejscu miast, działaniesystemu GPS pozwalającego na precyzyjną lokalizację rowerów jestkluczowe” – poinformował Maciejewski.
Po pomyślnym zakończeniu testów, od wtorku, pojazdy będzie możnawypożyczać na 660 stacjach oznakowanych totemami z logo Mevo.Początkowo będzie na nich dostępnych ponad 1200 rowerów z napędemwspomaganym elektrycznie. Niedługo potem system ma zostaćpowiększony do 4080 pojazdów.
Pojazdy będą dostępne w 14 gminach. Poza Trójmiastem będą toTczew, Pruszcz Gdański, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo,Kartuzy, Stężyca, Somonino i Sierakowice.
System opłat za korzystanie z systemu Mevo przewiduje kilka rożnychtaryf. Rowermożna będzie wypożyczyć, płacąc 10 groszy za każdaminutę. Możliwe też będzie m.in. wypożyczenie na dwa lub pięćdni (za odpowiednio 20 i 40 zł). Najbardziej korzystny system toopłata abonamentowa: miesięczna (wynosi 10 zł i pozwala na 90minut jazdy każdego dnia) lub roczna (100 zł, także pozwala na 90minut jazdy każdego dnia).
Na pewnym obszarze, za dodatkową opłatą w wysokości 3 zł, możnateż będzie pozostawić rower poza stacją. Osoby, które wypożycząrower pozostawiony poza stacją i odstawią na nią pojazd, mogą zkolei liczyć na premię w wysokości 2 zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Do obowiązków operatora należeć będzie m.in. bieżące ładowanierowerowych akumulatorów, a także dbanie o to, by każdego ranka naposzczególnych stacjach znajdowała się bazowa liczba jednośladów.
Dzięki wspomaganiu elektrycznemu przejechanie takim pojazdem 5-6 kmma wymagać tyle samo wysiłku, co pokonanie 1-2 km na standardowymjednośladzie. Elektryczne rowery mają być też pomocne w podróżachpo pagórkowatych obszarach, częstych na terenie Trójmiasta i wjego okolicach.
Rower metropolitalny miał ruszyć w listopadzie ub.r. Z powoduproblemów z przygotowaniem infrastruktury inauguracja opóźniłasię.
Na realizację Systemu OMG-G-S zabezpieczył kwotę 56,5 mln złbrutto (w tym 23,6 mln zł na dostawę systemu oraz 32,9 mln zł naświadczenie usługi zarządzania i eksploatacji systemu przez 78miesięcy). Projekt współfinansowany jest ze środkówEuropejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RegionalnegoProgramu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Władze samorządowe zaznaczają, że budowa systemu ma sięprzyczynić do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzeniaatrakcyjnej alternatywy wobec komunikacji samochodowej. Intencjąsamorządów jest uzupełnienie oferty transportu publicznego osystem roweru miejskiego, który ma być wykorzystywany nie tylko docelów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkim jako kolejnyśrodek transportu. (PAP)
„