Ważne! Rower w programach wyborczych
Niedługo zagłosujemy wwyborach parlamentarnych. Partie przedstawiły swoje programy wyborcze. Jakiemiejsce zajmuje w nich rower, który odgrywa coraz ważniejszą rolę w politycetransportowej Polski? Marcin Hyła ? prezes ogólnopolskiej sieci organizacjirowerowych ?Miasta dla Rowerów? – sprawdził programy wyborcze wszystkich partiii to jak podchodzą one do kwestii rowerowych. Różnice w traktowaniu ruchurowerowego są ogromne, dlatego warto z dużą uwagą przyjrzeć się programomkomitetów wyborczych. Od naszych głosów zależy rowerowa przyszłość Polski.
Marcin Hyła w swoim bardzo ciekawym tekściepisze:
W związku z nadchodzącymiwyborami parlamentarnymi (odbędą się w niedzielę, 25.10.2015 w godzinach od 7do 21) zbadaliśmy pod kątem spraw rowerowych programy wyborcze ośmiu komitetów,które wystawiają listy we wszystkich okręgach wyborczych w Polsce. Metodologiabyła prosta: szukaliśmy w dostępnych na stronach internetowych komitetówdokumentach programowych słowa kluczowego „rower”.
Rezultaty przedstawiamy w kolejności, jaką w drodze losowania nadała komitetom Państwowa Komisja Wyborcza.Na koniec dołączamy krótki komentarz.
1. Prawo i Sprawiedliwość
W programie z roku 2014 dostępnym pod adresem http://pis.org.pl/document/archive/download/128 wyszukiwarkasłowa „rower” zwraca wyłącznie słowo „kontrowersje”.Natomiast w dokumentach z konferencji programowej „Myśląc Polska”dostępnych tutaj pojawia się m.in. zdanie: „Mieszkańcówmiast interesuje po prostu równy chodnik, szybki tramwaj, droga rowerowa,zieleń na osiedlu czy targ lokalnych producentów.” Na stronie http://wybierzpis.org.pl/materialy-programowe nieudało nam się odnaleźć materiałów odnoszących się do rowerów.
2. Platforma Obywatelska
W dokumentach dostępnych na stronie http://wybory.platforma.org/program itamże w pliku pdf są następujące zapisy dotyczące rowerów:
„W ramach nowych funduszy europejskich na lata 2014?2020 zarezerwowaliśmyaż 25 mld złotych na rewitalizację miast. To będzie największy remont whistorii Polski. Przywrócimy do życia całe dzielnice, które znów staną sięmiejscami rozrywki, pracy i wypoczynku. Uspokojony ruch samochodowy, więcejzieleni i przestrzeni dla pieszych i rowerzystów ? to nasze priotety”
oraz Ponadto znajdujemy zapowiedź Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych nadrogach krajowych: „Zostaną wybudowane lub przebudowane skrzyżowania,chodniki, przejścia dla pieszych, drogi rowerowe, zatoki autobusowe. Na ten celmożemy przeznaczyć nawet 4,8 mld złotych” oraz kontynuacji NarodowegoProgramu Przebudowy Dróg Lokalnych z budżetem 1 mld złotych rocznie – tupojawia się zapowiedź, że „w ramach tego programu będzie finansowanabudowa ścieżek rowerowych.”
„Do Narodowego Programu Budowy Dróg Lokalnych wprowadzimy możliwośćfinansowania dróg i pasów rowerowych. Miasta będą mogły liczyć na pokrycieczęści wydatków na poprawę infrastruktury dla rowerzystów. W wyniku realizacjiprogramu w ciągu pięciu lat powstanie kilka tysięcy kilometrów drógrowerowych.”
3. Partia Razem
Na stronie ugrupowaniaznaleźliśmy plik w całości poświęcony transportowi. Znajduje
się pod adresem http://partiarazem.pl/program-zrownowazony-transport/ adokładnie tutaj. Słowo „rower” pojawia się w dokumenciewielokrotnie. Program jest niezwykle szczegółowy. Określa m.in. hierarchizację”preferencji (inwestycyjnych, prawnych, decyzyjnych) w transporciepasażerskim” i rowery są tam precyzyjnie umieszczone na czwartym miejscu:między autobusami elektrycznymi a punktem „transport indywidualnysamochodowy o cechach publicznych (taksówki, car-pooling itp.)”. Zaś wprzypadku transportu towarowego na ostatnim miejscu hierarchii preferencji jestzapowiedź, że „będziemy z uwagą przyglądać się rozwojowi alternatywnychform transportu, zwłaszcza w mieście (np. rowery cargo)”. Jest też całypunkt IV zatytułowany „transport rowerowy”, o treści:
„ROWER ? PEŁNOPRAWNY ŚRODEK TRANSPORTU 4. Partia Korwin
W programie ugrupowania pod adresem http://www.partiakorwin.pl/program.pdfnico rowerach nie znaleźliśmy.
5. Polskie Stronnictwo Ludowe
1. Budowa i utrzymanie infrastruktury rowerowej jest przede wszystkim zadaniemsamorządów. Rząd będzie jednak wspierał budowę nowoczesnej infrastrukturyro-werowej, której istotą jest uprzywilejowanie niechronionych uczestnikówruchu. Infrastruktura taka składa się zazwyczaj z trzech elementów: dróg dlarowerów przy drogach klasy od zbiorczej w górę, pasów dla rowerów przy drogachlokalnych i niektórych zbiorczych oraz ruchu wraz z samochodami na drogachdojazdowych i niektórych lokalnych, w obszarach stref tempo 30. Wsparcie będzierealizowane:
a) Przez stosowne zapisy KPZT.
b) Przez określenie w rozporządzeniu ws. warunków technicznych dla drógwarunków budowy bezpiecznej infrastruktury, w szczególności pasów dla rowerów(dziś bez jakiejkolwiek regulacji specyfikacji technicznych). Przy pasach dlarowerów z przyczyn bezpieczeństwa dopuścimy tylko parkowanie równoległe,ewentualnie ukośne, z odpowiednim buforem przestrzennym (eliminacja wypadkówzwiązanych z otwieraniem drzwi w samochodach).
2. W oparciu o dane Policji wytypujemy niebezpieczne fragmenty dróg w zarządzieGDDKiA i priorytetowo zbudujemy drogi dla rowerów na tych odcinkach (jednak wpowiązaniu z działaniami dyscyplinującymi kierowców, dla bezpieczeństwa innychuczestników ruchu).
3. W dalszej perspektywie będziemy budować dalekobieżne tzw. ?autostradyrowerowe?.
4. Stworzymy system państwowych wypożyczalni rowerów przy stacjach kolejowych zmożliwością oddania roweru na innej stacji (na wzór systemu Českých drah).
5. Rządowe kampanie społeczne typu ?Bezpieczny rowerzysta? będziemy
kierować przede wszystkim do kierowców (patrz też II.3.g))
6. patrz też III.2.d) tiret 8.”
W programie ugrupowania podadresem http://psl.org.pl/dokumenty/ oraz 6. Zjednoczona Lewica
Pod adresem http://zjednoczona-lewica.pl/program/ adokładnie tutaj (pdf) Znajduje się program, a w nim dwa zapisydotyczące rowerzystów:
„Rozwój komunikacji rowerowej. Rzeczą, która może pomóc w rozwiązaniuproblemu oraz 7. Komitet wyborczy Kukiz15
W programie ugrupowania pod adresem 8. Komitet wyborczy Nowoczesna RyszardaPetru
W programie ugrupowania pod adresem http://nowoczesna.org/files/Kierunki_programowe.pdf nico rowerach nie znaleźliśmy.
Komentarz Miast Dla Rowerów:
Połowa z ośmiu ogólnopolskich komitetów używa słowa „rower” wpublicznie dostępnych dokumentach programowych. W trzech przypadkach są torozwinięte propozycje. Wygląda na to, że rower dziś – w roku 2015 – to bardziejnorma niż ekstrawagancja. I to nawet na poziomie ogólnopolskim, gdziekompetencje władzy w zakresie ruchu rowerowego ograniczają się do stanowienia prawa,tworzenia możliwości finansowych oraz zarządzania drogami krajowymi.
Prawo i Sprawiedliwość nie obiecuje niczego. Zauważa jedynie, pośrednio – wprezentacji Mirosławy Stachowiak-Różeckiej (kandyduje do Sejmu z pierwszegomiejsca listy w okręgu wrocławskim) z konferencji programowej „MyślącPolska” – że infrastruktura rowerowa nie ma barw partyjnych. I to nie jesttak mało, czytając kontekst tej wypowiedzi w materiale programowym, poświęconejszerzej tzw. „ruchom miejskim”.
Platforma Obywatelska oprócz konkretnych zapowiedzi w programie ma zrealizowanąjuż wielką reformę przepisów rowerowych. W ciągu dwóch mijających kadencjiparlamentu zmieniło się w stosunku do rowerzystów niemal wszystko, oczym pisaliśmy tutaj.
Dodatkowo rząd 18.08.2015 przyjął projekt nowelizacji specustawy drogowej,rozszerzającej ją o samodzielne trasy rowerowe i linie tramwajowe (niestety,parlament nie zdążył się nią zająć), zaś minister Wasiak zapowiedziałanowelizację warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne iich usytuowanie, a na lata 2014-2020 ze środków unijnych w dziale”transport” na infrastrukturę rowerową alokowano 375 mln euro. Możnao tym przeczytać w komunikacie na stronie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Dokonania mijających kadencji idą również na konto Polskiego StronnictwaLudowego jako współrządzącej partii koalicyjnej.
Program Partii Razem wręcz poraża szczegółowością, ale właśnie to niektóreszczegóły mogą budzić pewien niepokój. Na przykład pasy ruchu dla rowerów -wbrew temu, co można zrozumieć z programu – mają dokładnie określone warunkitechniczne (szerokość od 1,5 mdo 2,0 ma na skrzyżowaniach do 3,0 m)- choć niewątpliwie samo rozporządzenie ustalające warunki techniczne powinnozostać poprawione. Pomijając jednak czepiactwo redakcyjne – widać, że partia Razemma całkiem dobre rozeznanie problematyki rowerowej.
Zjednoczona Lewica proponuje wprost uprzywilejowanie rowerów (i transportuzbiorowego) w stosunku do samochodów w miastach. Zapowiedzi te są merytoryczniesłuszne choć dla niektórych mogą brzmieć radykalnie. Jednak można sięzastanawiać, dlaczego w żadnym z samorządów, rządzonych dotychczas przezprzedstawicieli partii wchodzących w skład Zjednoczonej Lewicy (np. Rzeszów czyCzęstochowa) takie postulaty nie były wdrażane – nawet jako pilotaż. Zdecydowaniena plus można zapisać wpisanie do programu wyborczego międzynarodowych trasrowerowych EuroVelo – to faktycznie może być zadanie rządowe.
Na koniec przypominamy podobną analizę programów wyborczych sprzed czterech lat- jest dostępna tutaj.
UWAGA: do piątku, 23.10.2015 roku możliwe jest zamieszczenie sprostowańlub wyjaśnień do powyższej analizy (później rozpoczyna się cisza wyborcza), bomogliśmy coś przeoczyć. Warunkiem umieszczenia ewentualnego sprostowania lubuzupełnienia jest działający link do dokumentu programowego na oficjalnejstronie internetowej komitetu wyborczego ugrupowania i korespondencjaprowadzona z oficjalnego adresu e-mail ugrupowania.
http://prasowka.psl.pl/deklaracja_2015.indd.pdf nico rowerach nie znaleźliśmy.
zakorkowanych ulic, obniżyć indywidualne koszty transportu, a przy okazjipoprawić stan zdrowia Polek i Polaków jest rozwój komunikacji rowerowej. Wmiastach rowery i komunikacja publiczna muszą być wyraźnie uprzywilejowane wstosunku do samochodów. Poza miastami należy pilnie zrealizować polskie odcinkitranseuropejskich szlaków rowerowych EuroVelo (w miarę możliwości oddzielającje od ruchu samochodowego).”
„Kontynuacja programu budowy dróg krajowych i autostrad. Wsparcie remontudróg lokalnych. Przy budowie i remontach dróg trzeba także tworzyćinfrastrukturę w postaci ciągów rowerowych i pieszych, również pomiędzymiejscowościami ? zwiększy to możliwości przemieszczania się ludzi oraz ichbezpieczeństwo.”
https://ruchkukiza.pl/strategia-zmiany/ zamieszczonymw pliku pdf tutaj nic o rowerach nie znaleźliśmy.
„