Waszyngton jednym z najbardziej rowerowych miast USA
Ulicami Waszyngtonu regularnie do pracy na rowerzejeździ 17 tys. osób. To duży skok, bo jeszcze dziesięć lat temubyło ich trzykrotnie mniej. W liczbach bezwzględnych amerykańskastolica wciąż nie może się równać na przykład z Nowym Jorkiem,gdzie na co dzień z rowerów korzysta 48 tys. osób.
Jednak Waszyngton jest bardzo małym miastem, mazaledwie 600 tys. mieszkańców, dzięki czemu odsetek osóbużywających rower do dojazdu do pracy jest stosunkowo wysoki iwynosi 5 procent, podczas gdy w Nowym Jorku wynosi zaledwie 1 proc.Ale żeby stolica mogła dołączyć do najbardziej rowerowych miastAmeryki (obok Portland, San Francisco czy Austin) potrzebny byłjeden z najnowocześniejszych programów wypożyczania rowerów orazbudowa ambitnej sieci ścieżek rowerowych.
Wszystko zaczęło się w 2001 roku, kiedy władzemiasta znalazły się pod dużym naciskiem rowerowych aktywistów izaczęły opracowywać plan rowerowy dla stolicy. Nie mogłylekceważyć ich głosów ponieważ w efekcie wcześniejszejrewitalizacji centrum miasta i podniesienia jego atrakcyjności, docentrum powrócili mieszkańcy, a wraz z nimi ruch samochodowy.Miasto zaczęło się korkować, a rower wydawał się dobrąalternatywą. Tyle, że Amerykanie nie mieli w tym zakresie zbytwielu doświadczeń, ostatni plan rowerowy był aktualizowany w 1970roku. Dlatego pracownicy Departamentu Transportu postanowili poszukaćinspiracji w Amsterdamie i Kopenhadze, rowerowych stolicach Europy.Dopiero tam na miejscu zrozumieli na czym polegał ich sukces. WEuropie Jeżdżenie na rowerze na rowerze było powszechnym stylembycia, a nie specjalistycznym hobby do uprawiania którego potrzebnybył kask i strój ze spandexu. Amerykanie uznali, że dlaupowszechnienia ruch rowerowego kluczowe jest by każdy, równieżrodzice odwożący rowerem swoje dzieci do przedszkola czuli sięjadąc na rowerze bezpiecznie. A to mogła zapewnić tylko nowoczesnasieć rowerowa
W 2010 r. Departamentu Transportu wykroił dwa kluczoweelementy sieci rowerowej w Śródmieściu: centralne ścieżkirowerowe przy Pennsylvania Avenue i chronioną ścieżkę rowerowąna 15th Street. To stworzyło bezpieczne trasy dla wycieczkowiczów wpobliżu National Mall oraz ścieżkę dla osób codzienniedojeżdżających do pracy w dzielnicach o największym zagęszczeniubiurowców i urzędów w mieście.
Kolejny projektem był Capital Bikeshare jeden zpierwszych nowoczesnych programów wypożyczania rowerów w StanachZjednoczonych, którzy pozwalał łączyć jazdę na rowerze zdojazdem metrem. Tylko w ciągu pierwszego roku rowery zostaływypożyczone 115 tys. razy, a do końca 2017 r. 19 mln razy.
W międzyczasie miasto kontynuowało rozbudowę ścieżekrowerowych, w ciągu 7 lat stworzono 130 kilometrów nowych tras.Zachęcony sukcesem Waszyngton chce wydłużyć o 216 kilometrów, zczego na prawie całej długości będą w pełni oddzielone od ulicy
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Źródło: miasto2077.pl
Tekst udostępniony w oparciu o licencję CreativeCommons.
„