Warszawiacy mają nową przeprawę pieszo-rowerową

infobike
25.10.2016 18:30

Otworzono Kładkę Żerańską, czyli przeprawępieszo-rowerową nad Kanałem Żerańskim. Warszawiacymogą już swobodnie przemierzyć osiemnastokilometrową trasę odmostu Łazienkowskiego do granic Jabłonny. Kładka Żerańskazostała we wtorek, 25 października, oficjalnie przekazanamieszkańcom Warszawy.

Choć to jedna z mniejszych przepraw wstolicy, będzie miała swoją nazwę. W konkursie warszawiacypostanowili, że chcieliby ją nazwać: Żerańska. Teraz postaramysię by ich wybór zatwierdzili radni Warszawy ? mówiłpodczas uroczystego przekazania kładki mieszkańcom MichałOlszewski, wiceprezydent m.st. Warszawy. ? Oddanie doużytku tej przeprawy wprowadza nową jakość ważną dlarowerzystów i spacerowiczów nie tylko z Białołęki, ale i całejWarszawy. Stanie się ona częścią składową niezwykle oryginalneji pięknej trasy rekreacyjnej. Most, którego remontprzeprowadziliśmy, połączy istniejące fragmenty nadwiślańskichścieżek i stworzenie ciągu pieszo-rowerowego biegnącego od mostuŁazienkowskiego aż do północnych granic Warszawy.

Nowa kładka pieszo-rowerowa powstała wzdłuż Wisłynad kanałami do śluzy „Żerań”,  Kanału Żerańskiego ibasenu portowego zwanego Zimowiskiem. Propozycja nazwy zostaławskazana przez mieszkańców w powszechnym głosowaniu internautów,ale aby stała się obowiązująca musi jeszcze zostać zaakceptowanaprzez Radę m.st. Warszawy.

Ta kładka to element fantastycznej trasy, którądocenią zarówno rowerzyści jeżdżący rekreacyjnie, jak iporuszający się komunikacyjnie. Duże brawa dla ekipy MarkaPiwowarskiego z Zarządu Mienia. Moim zdaniem tegoroczny projekt zefektem „wow!” – piszedyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie oraz PełnomocnikPrezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej – ŁukaszPuchalski

Przeprawa została zaadaptowana z rusztowania dlarurociągu, które zostało wybudowane w 1993 roku. Konstrukcjasłużyła pierwotnie transportowi pulpy popiołów (mieszaninypopiołów z wodą) z Elektrociepłowni Żerań na składowiskoodpadów paleniskowych przy ul. Myśliborskiej. Eksploatacjarurociągu została zakończona w 2011 roku, a pod koniec 2014 rokuPGNiG Termika przekazała żelazną kratownicę Warszawie.

Całkowita długość kładki to 230 metrów, a wraz zrampami dojazdowymi ponad 300 metrów. Gdyby kładkę obrócić o 180stopni można by nią połączyć oba brzegi Wisły (przy normalnympoziomie wody).

Kładka łączy ze sobą dotychczas istniejące ścieżkido gminy Jabłonna (dystans 8,4 km) i do mostu Łazienkowskiego(dystans 9,3 km). Otwarcie przeprawy umożliwiło stworzeniebezkolizyjnej nadwiślańskiej trasy o łącznej długości 18kilometrów.

Szerokość kładki to 3,3 metra, a w świetleprzejścia 3,1 metra szerokości i 4,3 metra wysokości. Konstrukcjaskłada się z czterech przęseł posadowionych na trzech filarach.Całość składa się z 57 skrzyń kratowych.

Na przeprawie dopuszczony jest ruch pieszy i rowerowy.Z uwagi na rowerzystów barierki na kładce są nietypowo wysokie ?mają 1,4 metra. Na placach widokowych są niższe 1,1 metra. Zewzględu na dostępność dla osób niepełnosprawnych obniżonojedno z przęseł przeprawy (po stronie północnej) o ponad 1,5metra. Dzięki temu udało się zachować 5% spadek.

Oprócz adaptacji do potrzeb ruchu pieszych irowerzystów, na obu końcach kładki dobudowano platformy widokowe,z których można obserwować panoramę lewobrzeżnej Warszawy.Przeprawa jest oświetlona światłem białym liniowym oświetlającymdrogę. Światło samoczynnie przygasza się w nocy i jest wzbudzanew momencie pojawienia się użytkownika.

Zainstalowano również oświetlenie iluminacyjne,które umożliwia rozświetlenie kładki w dowolnym kolorze. Napotrzeby codziennej eksploatacji zaprogramowano cztery główne”sceny świetlne” dobrane do kolorów pór roku: wiosnąprzejścia kolorów od błękitu przez róż do jasnego zielonego,latem od żółtego przez róż do ciemnozielonego, jesienią odniebieskiego przez żółty do czerwonego i zimą od błękitu przezżółty do fioletu.