Warszawa: Uspokojenie ruchu i kontrapas rowerowy na tzw. małej Grochowskiej

infobike
25.03.2014 23:08

P {  

Kontynuujemy prezentacje projektów złożonych do budżetu partycypacyjnego na rok 2015. Dzisiaj Praga Południe i pomysł na małą Grochowską –pisze Aleksander Buczyński z Zielonego Mazowsza


Jednym z celów projektu jest zalegalizowanie jazdy małą Grochowską na rowerze w obu kierunkach. Jest to bezpieczniejsza niż korzystanie z głównej jezdni ulicy.

A tak wygląda dojście do przystanków tramwajowych na zmodernizowanej linii z Gocławka. Kolejnym elementem projektu jest likwidacja tej – dosłownie – bariery w dostępie do transportu publicznego.

Uspokojenie ruchu i kontrapas rowerowy na tzw. małej Grochowskiej

Projekt obejmuje:

1. zalegalizowanie dwukierunkowego ruchu rowerów na tzw. małej Grochowskiej od Garwolińskiej do Podolskiej,

2. wykonanie dodatkowych dojść do 5 przystanków tramwajowych w kierunku centrum,

3. wprowadzenie elementów uspokojenia ruchu zapobiegających nadmiernemu rozpędzaniu się kierowców.

Obszar: Grochów Północny.

Projektodawca: Aleksander Buczyński.

Złożono: 2014.02.16.

Opis

Tzw. mała Grochowska to droga serwisowa obsługująca zabudowę po północnej stronie 'dużej’ Grochowskiej, za torami tramwajowymi. Od ul. Podolskiej do Garwolińskiej jest jednokierunkowa. Projekt obejmuje następujące elementy:

1. Zalegalizowanie na małej Grochowskiej ruchu rowerów 'pod prąd’ – od Garwolińskiej do Podolskiej. Charakter ulicy pozwala na dopuszczeniu dwukierunkowego ruchu rowerów tylko oznakowaniem pionowym (tabliczki T-22 pod znakami B-2 i D-3), jednak w miejscach potencjalnie konfliktowych (na wlotach skrzyżowań) można dodatkowo zastosować oznakowanie poziome (krótkie odcinki kontrapasów rowerowych).

2. Wykonanie dodatkowych dojść do przystanków tramwajowych w kierunku centrum (Kwatery Głównej, Żółkiewskiego, plac Szembeka, Wspólna Droga, Czapelska) – tak by do każdego z nich można było dojść z dwóch stron. Potrzebne będzie oznakowanie przejścia dla pieszych, obniżenie krawężników i demontaż części wygrodzeń.

3. Wprowadzenie na małej Grochowskiej elementów uspokojenia ruchu zapobiegających nadmiernemu rozpędzaniu się kierowców. Mogą to być prefabrykowane wyspowe progi spowalniające (np. przed każdym z przejść dla pieszych) albo esowanie toru jazdy poprzez naprzemienne wyznaczenie miejsc parkingowych po lewej i prawej stronie jezdni.

Wprowadzenie zmian będzie także okazją do uporządkowania pozostałego oznakowania, w szczególności występujących na małej Grochowskiej skrzyżowań równorzędnych.

Uzasadnienie

Ad 1. Jazda rowerem 'pod prąd’ małą Grochowską jest bezpieczniejsza niż główną jezdnią 'z prądem’. W pasie drogowym brak miejsca na wydzieloną drogę dla rowerów.

Ad 2. Obecnie do przystanków można dojść tylko od strony skrzyżowania. Wyznaczenie przejść dla pieszych przez małą Grochowską na drugich końcach peronów skróci drogę na przystanek nawet o 120 m.

Ad 3. Uspokojenie ruchu podkreśli dojazdowy, a nie tranzytowy charakter małej Grochowskiej, ułatwi jej przekraczanie przez pieszych, jazdę po niej na rowerze, wyjeżdżanie z posesji i przecznic. Kto chce jechać szybciej, powinien korzystać z 'dużej’ Grochowskiej.

Kosztorys

Element Loszt
Zmiana organizacji ruchu (projekt, nowe oznakowanie pionowe i poziome) na ok. 1,6 km ulicy 115 tys. zł
Obniżenie krawężników na 5 nowych dojściach do przystanków tramwajowych (Kwatery Głównej, Żółkiewskiego, plac Szembeka, Wspólna Droga, Czapelska) 10 tys. zł
Elementy uspokojenia ruchu – np. 5 prefabrykowanych progów wyspowych 15 tys. zł
Razem 140 tys. zł.