Warszawa – umowa na most pieszo-rowerowy przez Wisłę
Przeprawa przez Wisłę dlapieszych i rowerzystów o długości 400 metrów powstanie w Warszawie. 2 marcapodpisano umowę na projekt budowlany.
Pierwszy taki most przeznaczony dla pieszych i rowerzystówzostanie oddany do użytku na przełomie 2020 i 2021 roku. Przeprawa połączybrzegi Wisły na wysokości ul. Karowej i S. Okrzei.
14 września ogłoszono wynikimiędzynarodowego konkursu architektonicznego na koncepcję nowej przeprawypieszo-rowerowej przez Wisłę. Przeprawa będzie przebiegała na wysokości ul.Karowej i S. Okrzei. Zwyciężył projekt Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. zWarszawy.
Nowa przeprawa (o długości 400metrów i szerokości 6 metrów) na wysokości ul. Karowej i S. Okrzei wprowadzizupełnie nową jakość do miejskiej infrastruktury. Przybliży Pragę do centrum,łącząc rewitalizowane obecnie obszary prawobrzeżnej Warszawy z bulwaramiwiślanymi. Postanie spacerowy ciąg pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem iKrakowskim Przedmieściem. Most pieszo-rowerowy zostanie również włączony wistniejący i planowany układ infrastruktury rowerowej po obu stronach Wisły,dzięki czemu powstanie korytarz rowerowy, łączący Pragę i Targówek z Powiślem,Śródmieściem, a nawet Wolą.
– Przybliżamy Wisłę mieszkańcom. Nowa, ponad 400-metrowaprzeprawa, doskonale dopełni bulwary i ułatwi spacerowiczom przedostanie się nadrugi brzeg rzeki. Podpisana właśnie umowa ze zwycięzcą naszegomiędzynarodowego konkursu to kolejny krok do realizacji tej jakże ważnejinwestycji – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st.Warszawy.
Projekt budowlany, który opracuje spółka Schuessler-PlanInżynierzy, ma być gotowy na początku przyszłego roku. Wartość umowy z to 6 678900 zł. Kolejny etap to ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy obiektu.
Oryginalny projekt
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Projekt architektoniczny mostu pieszo-rowerowego zostałwybrany w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 roku irozstrzygniętym we wrześniu 2017 roku. Zgłoszono w nim aż 40 prac konkursowych,z czego 6 z zagranicy. Pierwszą nagrodę w wysokości 100 tys. zł orazzaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki otrzymała spółkaSchuessler-Plan Inżynierzy. Ich koncepcję nagrodzono m.in. za powściągliwą iniezwykle elegancką formę, wpisującą się w pejzaż tej części miasta oraz wysokąjakość architektury. Projektanci „zachowując oryginalny i niepowtarzalnywygląd przeprawy, nie starali się konkurować z charakterystycznymi obiektamizlokalizowanymi w sąsiedztwie mostu”, jury doceniło także możliwośćsprawnej i efektywnej realizacji tego projektu. Ciekawostką jest to, że mostnie będzie prostą „belką” przerzuconą pomiędzy brzegami, do czegojesteśmy przyzwyczajeni. Otóż osie ulic Karowej i S. Okrzei nie są w jednejlinii i dlatego most będzie „przełamany” w okolicach przyczółków. Ażdo drugiej podpory na jednym i drugim brzegu będzie w osi ulic a pomiędzy nimibędzie przebiegał skośnie. Punkty załamań staną się naturalnymi punktamiwidokowymi zapraszającymi do zatrzymania się i podziwiania wiślanegokrajobrazu – informuje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie.
Prace oceniło jury w składzie: Marek Mikos – przewodniczący,zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, RenataKaznowska – zastępca Prezydenta m.st. Warszawy, Rainer Mahlamäki – fińskiarchitekt (projektant POLIN), Wojciech Wagner – zastępca dyrektora BiuraArchitektury i Planowania Przestrzennego, Łukasz Puchalski – dyrektor ZarząduDróg Miejskich, Jacek Grunt-Mejer – Pełnomocnik Prezydenta ds. rewitalizacji,Ewa Kuryłowicz i Maciej Mąka – OW SARP, Agnieszka Kulesza – Zarząd DrógMiejskich, Hubert Markowski – Politechnika Warszawska Wydział Architektury,Wojciech Zabłocki – architekt, Patryk Zaręba – architekt krajobrazu i HenrykZobel – Politechnika Warszawska Wydział Inżynierii Lądowej.
„