Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa: Trasa rowerowa przez pięć województw Polski wschodniej będzie krótsza

infobike
05.02.2009 10:17

Trasa rowerowa przez pięć województw Polski wschodniej będzie krótsza, ale lepsza. Takie wnioski wyciągnięto w wyniku zamówionych ekspertyz oraz konsultacji projektu.
’Wzięły w nich udział samorządy różnego szczebla, stowarzyszenia lokalne i organizacje skupiające samych rowerzystów’ – powiedział portalowi nadrogach dyrektor Zespołu Projektów Infrastrukturalnych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Maciej Berliński. PARP jest instytucją pilotującą projekt realizowany w ramach Rządowego Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.
Jak wyjaśnia dyrektor Berliński, skracanie trasy z początkowych 2000 do obecnie przewidywanych ok. 1500 km to wynik nie tylko konfrontacji wyobrażeń z realiami finansowymi, ale także stanowiska cyklistów.
’Mimo naszych początkowych obaw zgodzili się oni na to, by trasa biegła po drogach gminnych, powiatowych, a nawet wojewódzkich. Przedstawiciele rowerzystów uznali, iż w wielu regionach są one na tyle rzadko uczęszczane, że można na nie skierować ruch rowerowy. Premią w zamian za pewne niedogodności będzie bitumiczne podłoże ’ – mówi Maciej Berliński.
Innym istotnym wnioskiem jest korelacja trasy z węzłami przesiadkowymi PKP, która wpłynęła na przebieg trasy. Ten czynnik oraz włączanie już istniejących ścieżek rowerowych powinny przynieść dalsze skrócenie trasy do ok. 1200 km. Zdaniem ekspertów jest to optymalna długość tak ze względu na wykorzystanie tras jak i przyszłe koszty ich utrzymania, które spadną na gminy.
Trasa od Braniewa Przemyśla jest przedsięwzięciem unikatowym i pionierskim w skali całej Unii Europejskiej. W budżecie Komisji Europejskiej zarezerwowano na nie 42,5 mln euro, które pochodzić będą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnegoo. Pozostałe 7,5 mln euro pokryją – budżet państwa (5 mln euro) i samorządy (2,5 mln euro).