Warszawa. Syrenka pomoże rowerzystom
W Warszawie testowane jest nowe urządzenie mające zwiększyćkomfort jazdy rowerzystów. Jest nim „totem” z animowanąsyrenką, która pokazuje jak jechać, by trafić na zielone światło.Docelowo nowe rozwiązanie ma być zainstalowane przy 30skrzyżowaniach.
Prototypurządzenia został zamontowanyna ul. Okopowej przy skrzyżowaniu z ul. Anielewicza. Wcześniejodbyły się jego testy w warunkach fabrycznych. Pracownicy SiemensMobility oraz przedstawiciele ZDM obserwują urządzenie i kalibrująje, w taki sposób by jak najlepiej służyło rowerzystom.
Syrenka powie co robić
Urządzenie nazywane jest „totemem”. Jest nim radar, którymierzy szacunkową prędkość rowerzysty. Jak informuje ZDM, powykryciu nadjeżdżającego jednośladu następuje wymiana danychmiędzy totemem, a sterownikiem sygnalizacji świetlnej nanajbliższym skrzyżowaniu. Efektem jest wyświetlenie na ekranieodpowiedniej informacji dla rowerzysty. Kolorowa animowana syrenkawarszawska zobrazuje jeden z czterech komunikatów:
·“Możeszzwolnić” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualniesygnał czerwony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma sięna skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedzie płynnie na zielonym.
·“Utrzymajtempo” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnałzielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta przejedzie płynnieprzez skrzyżowanie.
·“Możeszprzyspieszyć” – Na przejeździe rowerowym jest nadawanyaktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzystazatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli przyspieszy, przejedziepłynnie na zielonym.
·“Nieprzejedziesz” – Niezależnie od prędkości jazdy, rowerzystazatrzyma się na skrzyżowaniu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na tej podstawie kierujący może dostosować styl jazdy, tak abyzdążyć płynnie na zielone światło oraz oszczędnie gospodarowaćsiłami.
Częśćwiększegosystemu
-Wdrożenie nowych urządzeń jest częścią rozwojuZintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Operatorem systemu doroku 2025 jest firma Siemens Mobility. W ramach projektusystematycznie modernizowane będą sygnalizacje świetlne wraz zosprzętem takim jak latarnie, maszty czy kamery detekcji.Wprowadzenie urządzeń informujących rowerzystów o zalecanejprędkości w celu otrzymania sygnału zielonego na najbliższymskrzyżowaniu było dodatkowym kryterium w przetargu na rozwój ZSZR.Oznacza to, że Warszawa nie dopłaca dodatkowo do tejfunkcjonalności – czytamy na stronieinternetowej Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
Konsultacje
Wygląd”totemu” został zaproponowany przez stołeczne BiuroArchitektury i Planowania Przestrzennego. Można zgłaszać uwagidotyczące wyglądu, treści oraz czytelności wyświetlanychinformacji przez adres [email protected].
„