Warszawa: rowerem po Ursusie
Równieżw dzielnicy Ursus cykliści złożyli wniosek do budżetu partycypacyjnego.Kompleksowy projekt obejmuje wyznaczenie pasów ruchu dla rowerów na 7ulicach i zalegalizowanie dwukierunkowego ruchu rowerów na 23 odcinkachulic jednokierunkowych. Jego realizacja podwoiłaby długośćinfrastruktury rowerowej w dzielnicy –pisze Paweł Ziniewicz z ZielonegoMazowsza
Usprawnienie ruchu rowerowego w Dzielnicy Ursus
Projektma na celu usprawnienie ruchu rowerowego w Dzielnicy Ursus poprzezzastosowanie tanich i bezpiecznych rozwiązań. Pierwszym z proponowanychrozwiązań jest wyznaczenie pasów rowerowych na jezdniach. Drugimrozwiązaniem jest dopuszczenie ruchu rowerowego w obu kierunkach naulicach jednokierunkowych (ulicy z zakazem ruchu) poprzez zmianęoznakowania drogowego.
Projektodawca: Paweł Ziniewicz.
Złożone: 2014.02.14.
Opis
Wyznaczenieobustronnych pasów rowerowych na drogach zbiorczych poprzez wymalowanielinii na jezdni oraz umieszczenie informacji na pionowych znakachdrogowych.
Pasy rowerowe powinny zostać wyznaczone na poniższych odcinkach (w nawiasach przecznice stanowiące końce pasów na danej ulicy):
1.Dzieci Warszawy (Ryżowa – Plutonu Torpedy) – Plutonu Torpedy (DzieciWarszawy – Kościuszki) – Kościuszki (Plutonu Torpedy – Spisaka) -Spisaka (Kościuszki – Aleje Jerozolimskie)
2. Cierlicka (Kościuszki – Lalki)
3. Walerego Sławka ( Dzieci Warszawy – Bohaterów Warszawy)
4. Keniga (na całej długości)
Dopuszczenieruchu rowerowego w obu kierunkach na wszystkich ulicachjednokierunkowych w Ursusie, poprzez umieszczenie tabliczki 'nie dotyczyrowerów jednośladowych’ (T-22) pod znakami zakaz wjazdu (B-2), drogajednokierunkowa (D-3), zakaz skrętu (B-21, B-22), nakaz jazdy (C-1, C-2,C-4, C-5, C-8). W przypadku skrętu z ulicy Cierlickiej w prawow Plutonu Torpedy należy zmodyfikować oznakowanie poziome.
Dopuszczenieruchu rowerów na ulicy Brzechwy, gdzie jest zakaz ruchu w obukierunkach, poprzez umieszczenie tabliczki 'nie dotyczy rowerówjednośladowych’ (T-22) pod znakami zakaz ruchu (B-1).
Lista odcinków ulic, na których ma być dopuszczony ruch rowerowy w obu kierunkach jest zawarta w załączniku nr 1.
Uzasadnienie
Projektułatwi poruszanie się po Ursusie rowerem, zwiększy bezpieczeństworowerzystów, a pośrednio pieszych jak i podróżujących samochodem. Prawie5 km jezdni zostanie przekształconych w trasy bezpieczne dlarowerzystów. Na około 3,2 km ulic jednokierunkowych zostanie dopuszczonyruch rowerów w obu kierunkach.
Zastosowanerozwiązania będą jednocześnie tanie w wykonaniu. Realizacja będziemożliwa w ciągu jednego roku. Długość nowej infrastruktury rowerowejbędzie porównywalna do długości obecnie istniejącej w dzielnicy.
Szczegółowy opis poszczególnych rozwiązań w załączniku nr 2.
Kosztorys
Pasy rowerowe (projekt + wykonanie 80 tys. zł/km)
1. Dzieci Warszawy – Plutonu Torpedy – Kościuszki – Spisaka – 3,5 km – 280 tys. zł
2. Cierlicka – 0,4 km – 32 tys. zł
3. Walerego Sławka – 0,45 km – 35 tys. zł
4. Keniga – 0,55 km – 44 tys. zł
Tabliczki na drogach jednokierunkowych (z montażem)
114 * 150 zł = 17,1 tys. zł
Projekty zmiany organizacji ruchu. Dla ulic leżących blisko siebie można robić wspólny projekt.
5 x 1,5 tys. zł = 7,5 tys. zł
3 x 1 tys. zł = 3 tys. zł
Całkowity koszt projektu: 418.600 zł.
Załącznik nr 1
Lista odcinków ulic, na których ma zostać dopuszczony ruch rowerowy w obu kierunkach:
1. Plutonu Torpedy (Sosnkowskiego – Bohaterów Warszawy)
2. Rakietników (Sosnkowskiego – Bohaterów Warszawy)
3. Cierlicka (Rynkowa do Plutonu Torpedy)
4. Braterstwa Broni
5. Sosnkowskiego (Kościuszki – Regulska)
6. Spisaka (Kościuszki – Regulska)
7. Wiosny Ludów (Bohaterów Warszawy – Achera)
8. Achera (Rakietników – Plutonu Torpedy)
9. Orderu Uśmiechu
10. Konińska
11. Adamieckiego
12. Nurzyńska
13. Wapowskiego (Obrońców Helu – Plac 1905 roku)
14. Plac 1905 roku
15. Komunardów
16. Rydzyńska (Bandurskiego – Legnicka)
17. Zaczarowanej Dorożki
18. Grabskiego
19. Laskonogiego
20. Czerwona Droga (Orłów Piastowskich – Kadłubka)
21. Konotopska
22. Kadłubka (Czerwonej Drogi – Laskonogiego)
23. Królów Polskich (Zaczarowanej Dorożki – Barbary Radziwiłłówny)
Załącznik nr 2
[cd uzasadnienia]
Wydzieleniepasów rowerowych w jezdni jest rozwiązaniem tanim i bezpiecznym.Rowerzyści dostają własny pas do jazdy. Ruch rowerowy zostajeodseparowany od samochodowego. Na drogach o umiarkowanym ruchusamochodów pasy rowerowe są bezpieczniejsze od tradycyjnych drógrowerowych, gdyż rowerzysta jest lepiej widoczny dla kierowcy,szczególnie na skrzyżowaniach.
Pasyrowerowe to też korzyści dla pieszych. Rowerzyści posiadający swojąinfrastrukturę będą rzadziej korzystali z chodnika. Pasy rowerowedodatkowo separują pieszych od ruchu samochodowego. Jest to szczególnieważne w obszarach gdzie spaceruje wiele dzieci, które mogą wpaść podsamochód. Na korzyść pasów przemawia fakt, że nie krzyżują sięz chodnikiem. Dzieje się tak w przypadku tradycyjnych dróg rowerowych.Koszt wyznaczenia pasów na istniejącej jezdni jest nawet 10-krotnieniższy niż budowa tradycyjnej drogi dla rowerów.
Dopuszczeniejazdy rowerem w obu kierunkach na jezdniach jednokierunkowych jestrozwiązaniem bezpiecznym i szeroko stosowanym w wielu miastach naświecie, a także w Polsce. Proponowane fragmenty ulic mają status dróglokalnych, są to zazwyczaj krótkie odcinki, gdzie samochody nierozwijają dużych prędkości. Jadący w przeciwnym do wyznaczonego kierunkurowerzysta dobrze widzi jadące z naprzeciwka samochody, jednocześniejest dobrze widoczny dla kierowcy. Jazda w dowolnym kierunku pozwalaskrócić trasę przejazdu, a także ominąć jezdnie o dużym natężeniu ruchu.
Jednocześnie jest to rozwiązanie tanie, gdyż nie wymaga prac budowlanych, a jedynie modyfikacji oznakowania drogowego.