Warszawa: priorytety nowego szefa ZDM

infobike
17.06.2015 16:37

Upłynnienie ruchu w centrum miasta,lepsza komunikacja z mieszkańcami, lepsze warunki dla pieszych iporządkowanie przestrzeni publicznej – to priorytety przedstawione wśrodę przez nowego szefa Zarządu Dróg Miejskich, pełnomocnikads. rowerowych Łukasza Puchalskiego. 

Nowy dyrektor ZDM powiedział, żenajwiększym wyzwaniem jest dla niego otwartość dla dialog zmieszkańcami. Zadeklarował, że we wtorki w godz. 15-17 będziepełnił dyżury, podczas których będzie spotykał się zmieszkańcami stolicy. Zapowiedział także otwarcie profilów ZDM wportalach społecznościowych oraz więcej konsultacji i spotkań wterenie poświęconych planom ZDM.

 

Puchalski powiedział, że priorytetem,jeśli chodzi o duże inwestycje, jest dokończenie remontu MostuŁazienkowskiego. Obecny na konferencji wiceprezydent JacekWojciechowicz powtórzył, że miasto chce uzyskać przejezdnośćprzeprawy do końca października tego roku.

 

ZDM nie zaprzestanie również swojejspecjalności, czyli frezowania ulic. Puchalski chce wcześniejplanować remonty, po to, by wprowadzać zmiany i np. likwidowaćbariery architektoniczne, poprawiać geometrię ulic i skorygowaćrozmieszczenie miejsc parkingowych oraz chodniki. „Te zmianymają być większe i bardziej odczuwalne” – zapowiedział.

 

Puchalski obejmując fotel szefa ZDM,zachował stanowisko pełnomocnika ds. komunikacji rowerowej.Podkreślił, że sprawy rowerowe „mają się dobrze, będą sięmiały jeszcze lepiej”. Poinformował, że jeszcze w czerwcumiasto przyjmie zadania związane z infrastrukturą rowerową na 2016i 2017 r. „Projekt za blisko 90 mln zł, 77 kilometrówdofinansowanych z UE, główne trasy dojazdowe, wiele ulic – Żwirkii Wigury, al. Stanów Zjednoczonych – zaczynamy w tym roku. Wkolejnych ulice Puławska, Połczyńska, Pułkowa” – wymieniłPuchalski.

 

Podkreślił, że jako dyrektor ZDMchce się skoncentrować w tej chwili na poprawie warunków dlapieszych i poprawie stanu zieleni przy ulicach. Chce także poprawićsygnalizację świetlną w stolicy, by była bardziej przyjaznakierowcom oraz zwiększała przepustowość na ulicach tranzytowych.

 

Natomiast w centrum, miastokonsekwentnie będzie zachęcać do korzystania z komunikacjipublicznej,m.in. poprawiając dojścia do przystanków. Puchalskiprzekonuje, że to jedyny sposób na zmniejszenie korków. „Korki,które mamy, mimo wszelkich starań miasta (…) dużo nie da siępoprawić. Można poprawiać przez to, żeby zachęcać dokomunikacji publicznej, do poruszania się pieszo, do przemieszczaniasię rowerem” – powiedział Puchalski.

 

Wyjaśnił, że w centrum jest niewielerezerw na rozbudowę układów drogowych. „Jedyne możliwościpoprawienia tego ruchu, to jego upłynnienie poprzez prace nasygnalizacji świetlnej. Większość kierowców chce przyjechać docentrum i tutaj, w tym centrum wszyscy się nie pomieścimy. Inaczejma się sprawa, jeżeli chodzi o układ obwodowy, tam jest możliwośćrozbudowy” – podkreślił Puchalski.

 

Dodał, że już podjął decyzję owprowadzeniu stanowiska ds. audytu projektów zatwierdzonych.”Będziemy chcieli likwidować zbędne oznakowanie w pasiedrogi. Wzorem jest działanie Gdańska, który przez kilka ostatnichlat usunął blisko 11 tys. znaków, które okazały się zbędne„- zaznaczył Puchalski.

 

Odniósł się także do budżetuobywatelskiego. Ma być uwzględniona zmiana zakładająca uwolnienieśrodków finansowych na realizację projektów na 2016 r. naprzełomie sierpnia i września br. Ma to – według Puchalskiego -duże znacznie dla projektów drogowych, ponieważ pozwoli naprzyjęcie do realizacji i lepsze przygotowanie skomplikowanychinwestycji. Szef ZDM zadeklarował, że będzie promował budżetobywatelski, ponieważ dla ZDM jest szansą na dodatkowe środki, bofundusze w ramach tego budżetu pochodzą z dzielnic, a nie byłyprzypisane do ZDM.

 

Puchalski ocenił też, że miasto,jego ulice i chodniki można dostosować zarówno do potrzebpieszych, jak i rowerzystów bez szkody dla kierowców – w niektórychmiejscach zwężając pasy ruchu dla samochodów, w niektórychzmieniając układ miejsc parkowania. Jako przykład ulicy, na którejnależałoby dokonać zmian, podał al. Jana Pawła II. Przygotowanajest koncepcja zmian dla fragmentu tej ulicy, która poprawi warunkidla pieszych, rowerzystów „nie krzywdząc kierowców„.

 

Puchalski jako szef ZDM zastąpiłGrażynę Lendzion, która odeszła ze stanowiska po rozmowie zprezydent stolicy Hanną Gronkiewicz-Waltz. Jednym z powodówodejścia był – jak mówił wiceprezydent Jarosław Jóźwiak -„brak właściwego kontaktu zewnętrznego jednostki zmieszkańcami i ostatnia sprawa budżetu partycypacyjnego„.Ponad 400 projektów do budżetu partycypacyjnego na 2016 r. zostałoocenionych negatywnie.

 

Wojciechowicz powiedział, żeodchodząca dyrektor Lendzion przez wiele lat pracy w ZDM wykonaławielką pracę, aby stan warszawskich dróg był jak najlepszy. „Iza to należą jej się podziękowania” – dodał.

 

Wiceprezydent liczy, że ZDM z nowymszefem będzie kontynuował „wszystko to, co dobre”, alejednocześnie pokaże nową jakość m.in w kwestiikomunikacji z mieszkańcami.

 

Wojciechowicz przypomniał, że miastokonsekwentnie inwestuje w komunikację miejską. Powiedział, żebędzie tunel dla tramwajów pod Dworcem Zachodnim, między Wolą iOchotą. Decyzje w tej sprawie we wtorek podjęła prezydent HannaGronkiewicz-Waltz. „To jest najlepsze rozwiązanie, trzebawykorzystać moment remontu Dworca Zachodniego i w cieniu tegoremontu wykonać ten tunelpod samym dworcem, ale też nadojeździe, czyli pod Al. Jerozolimskimi i pod parkiem, który ma byćtam utworzony” – powiedział Wojciechowicz.

 

Dodał, że prace związane z tunelemsą przewidziane na 2017, 2018 rok. Podkreślił, że nie ma jeszczeostatecznego projektu, ale długość tunelu może wynieść między850 i 1000 metrów. W tunelu mają być dwa przystanki.