Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa: Powstanie najdłuższa w Polsce trasa rowerowa

infobike
06.04.2009 11:30

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ogłosiło przetarg na zlecenie, jakiego jeszcze w Polsce nie realizowano. Chodzi o studium wykonalności dla trasy rowerowej biegnącej przez pięć województw Polski wschodniej: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie. 'Zlecenie jest wyjątkowe, bo wyjątkowe jest działanie „Trasy rowerowe”realizowane jako element Programu Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013′ -powiedział portalowi nadrogach Krzysztof Banach, kierownik sekcji rozwoju potencjału turystycznego w Zespole Projektów Infrastrukturalnych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). PARP jest instytucją pilotującą projekt realizowany w ramach Rządowego Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.
Do tej pory nikt w naszym kraju nie realizował przedsięwzięcia o takiej skali i złożoności: trasa przebiegać będzie przez ponad 50 powiatów położonych w pięciu województwach i liczyć będzie w zależności od wariantu od 1400 do 1950 kilometrów.
’Mamy do czynienia z trzema propozycjami przebiegu i co za tym idzie długości trasy: pierwotnym, marszałkowskim oraz społecznym. Wybrana trasa będzie ich wypadkową, przy czym generalnym wnioskiem z prowadzonych już konsultacji jest skrócenie trasy w zamian za poprawę jej standardu’ – mówi K.Banach.
Wyjaśnia on, że dotychczasowe analizy sugerują poprowadzenie dużej części trasy drogami gminnymi o małym natężeniu ruchu. Pozwoli to zarówno na oszczędności, jak i na utrzymanie pierwotnego założenia, że co najmniej 500 km trasy winno biec po drogach bitumicznych.
Trasa powstanie w ramach pięciu regionalnych projektów, a w systemie informacji i promocji założono wykorzystanie technologii GPS. Trasa rowerowa od Braniewa do podnóża Gór Świętokrzyskich jest przedsięwzięciem unikatowym i pionierskim w skali całej Unii Europejskiej.
’Można ją porównać jedynie z liczącą ok. 1400 km, Trasą Reńską w Niemczech, która jednak powstawała etapami’ -mówi K. Banach.
W budżecie Komisji Europejskiej zarezerwowano na nie 42,5 mln euro które pochodzić będą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pozostałe 7,5 mln pokryją budżet państwa (5 mln) i samorządy (2,5 mln).