Warszawa: kładka pieszo-rowerowa za 90 mln zł
W 2019 r. ma powstać kładka pieszo-rowerowa przezWisłę, która połączy ulicę Karową z ul. Okrzei. Na przeprawiebędą punkty widokowe. Ratusz ogłosił międzynarodowy konkurs naprojekt kładki. Prace można składać do maja 2017 r. Stworzenieprzeprawy ma kosztować 90 mln zł.
Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz powiedziałana środowej konferencji w ratuszu, że władze stolicy od wielu lat”zszywają miasto” budując mosty i kładki łączącelewobrzeżną i prawobrzeżną Warszawę. Przypomniała, że wprzyszłym roku ma być gotowa kładka rowerowa pod odbudowanymmostem Łazienkowskim, a niedawno została otwarta kładkapieszo-rowerowa nad Kanałem Żerańskim.
„Teraz chcielibyśmy mieć kolejną kładkę,która będzie na wysokości ulicy Okrzei i Karowej. Będzie kładkązarówno dla rowerów, jak i dla pieszych, nie dla samochodów, niedla tramwajów, nie dla innych środków komunikacji” -podkreśliła prezydent stolicy.
Wyraziła nadzieję, że kładka zostanie otwarta w2019 r. Dodała, że będzie ona miała 400 metrów długości isześć szerokości. Na kładce mają znaleźć się punkty widokowei miejsca, w których będzie można się schronić podczas złejpogody.
Gronkiewicz-Waltz przypomniała, że do budowy kładkinamawiała studentka Wydziału Architektury Politechniki WarszawskiejMałgorzata Dembowska, która pod opieką prof. Ewy Kuryłowiczobroniła pracę magisterską nt. mostu pieszo-rowerowego przezWisłę.
Rozmowy o pomyśle stworzenia kładki przez Wisłęzaczęły się jeszcze przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej2012 – powiedziała przewodnicząca Rady Warszawy EwaMalinowska-Grupińska (PO).
Jej zdaniem lokalizacja kładki przy ul. Karowej nalewym brzegu Wisły może przyczynić się do ożywienia pobliskiegoMariensztatu, który – jak mówiła Malinowska-Grupińska, jest”prawie martwy w tej chwili”. A z drugiej rzeki kładkawychodzić ma na ul. Okrzei, czyli na dynamicznie przeobrażającąsię część Pragi – dodała.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dyrektor Biura Architektury i Planowania PrzestrzennegoMarlena Happach podkreśliła, że ogłoszony przez miasto konkurs naprojekt kładki ma rangę konkursu międzynarodowego. Ogłoszenie okonkursie ma się znaleźć m.in. w Dzienniku Urzędowym UniiEuropejskiej.
„Mamy udostępnione wszystkie materiały wjęzyku angielskim, można składać prace w języku angielskim,tylko wniosek, który jest naprawdę krótki trzeba złożyć wjęzyku polskim. Mamy też międzynarodowe jury” -powiedziała Happach. W skład jury mają wchodzić nie tylkostołeczni urzędnicy, ale też m.in. przedstawiciele SARP-u,specjaliści od infrastruktury mostowej, architekt krajobrazu.
Wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie możnaskładać do 20 stycznia 2017 r. Termin składania prac konkursowychupływa 8 maja 2017 r. Budowa przeprawy przez Wisłę ma kosztować90 mln zł – poinformowali Happach i jej zastępca Marek Mikos.
Gronkiewicz-Waltz podkreśliła, że budowa kładkiwpisuje się w politykę mobilności miasta; zgodnie z nią władzestolicy stawiają na transport miejski, a rower to jej część. Jakniedawno przekazał ratusz, w tym roku ruch rowerowy stanowił 3,8proc. niepieszych podróży po Warszawie.
„