Warszawa już myśli o kolejnym przetargu na Veturilo
System rowerów miejskich Veturilo – obsługiwany przezNextBike Polska- na obecnych zasadach będzie działać do końca sezonu w 2020 r.Co potem? Ruszają konsultacje społeczne.
-„Zanim przygotujemy założenia i warunki do przetargu naVeturilo w latach 2021-25, chcemy porozmawiać z mieszkańcami Warszawy i osobamikorzystającymi z miejskich rowerów o tym, jak ma wyglądać ten system wprzyszłości – informuje warszawski magistrat. – Zależy nam na opiniachdotyczących przede wszystkim: modelu systemu, taryfy, sposób wypożyczania,rodzajów rowerów, modeul i wyposażenia roweru, wyposażenia stacji, aplikacjimobilna i terminalu. Na specjalnej mapie można także zaznaczyć propozycjelokalizacji stacji.”
Konsultacje trwają do 10 października 2019 r.
Swoja opinię na temat rowerów miejskich można zgłosić:
-
na spotkaniach – 14 września (sobota), godz. 10.30,Warsztat, pl. Konstytucji 3 / – 1 października (wtorek), godz. 17.00, CentrumWielokulturowe, Jagiellońska 54
-
zaproponuj lokalizacje nowych stacji na interaktywnej mapiedostępnej pod adresem zdm.waw.pl/Veturilo2021 od 14 września br. Możesz tamrównież wypełnić ankietę dotyczącą Veturilo i zapoznać się z analizą dotyczącąwypożyczeń rowerów i najpopularniejszych tras.
-
mailowo na adres [email protected]
-
Przez cały czas trwania konsultacji po ulicach Warszawy będziekursował specjalny rower konsultacyjny.
Veturilo dziś
Rowery Veturilo jeżdżą po warszawskich ulicach od 2012 roku.Zaczynaliśmy od 55 stacji i 1000 rowerów. Z biegiem czasu system byłsystematycznie rozbudowywany, a rowery wpisały się w krajobraz miasta i stałysię częścią systemu transportowego. Veturilo w obecnym kształcie to rezultatpoprzedzonego konsultacjami społecznymi przetargu, na mocy którego rowery będądziałać do końca sezonu w 2020 roku. Podpisana w 2017 roku umowa wprowadziławiele nowości takich jak m.in.: wzbogacenie systemu o rowery elektryczne,dotykowy terminal obsługujący karty płatnicze czy wygodna aplikacja mobilna. Okonsultacjach „Jakie Veturilo
Obecnie Veturilo to blisko 400 stacji i ponad 5500 rowerów.System wyróżnia się na tle swoich odpowiedników zarówno w Polsce jak i w całejEuropie – jest największy w kraju i piąty co do wielkości w skali europejskiegokontynentu. W szczytowym okresie, system notuje dziesiątki tysięcy wypożyczeńdziennie, co nie dziwi biorąc pod uwagę, że zarejestrowanych jest już ponad 800tysięcy użytkowników. Według najnowszego badania opinii mieszkańców o mieście,czyli “Barometru Warszawskiego”, zdecydowana większość (67 proc.) z nichpozytywnie ocenia działanie systemu. Co ciekawe, sama marka cieszy się dużąrozpoznawalnością – 100 proc. respondentów odpowiedziało, że wie co to jestVeturilo.
Co dalej?
Do końca obecnej umowy zostało jeszcze półtora roku. W celuzapewnienia ciągłości działania systemu, już myślimy o jego przyszłości. Wzwiązku z tym przygotowujemy „Studium koncepcyjne funkcjonowania WarszawskiegoRoweru Publicznego po 2020 roku”. Zadaniem wykonawcy wybranego przez ZDM jestprzeprowadzenie wielokryterialnej analizy, która będzie podstawą do rozpisaniaprzetargu na kolejne lata działalności Veturilo (2021-2025).
Analiza odpowie na pytanie co do optymalnego sposobu rozwojuVeturilo w zakresie m.in. liczby i rozlokowania punktów wypożyczeń, taryfy,modelu wypożyczeń (stacje, ich brak, albo model pośredni), rodzaju oferowanychrowerów oraz ich szczegółowej specyfikacji technicznej. W tym celu wykonawcasprawdza funkcjonowanie różnych systemów roweru publicznego w Polsce i naświecie oraz analizuje statystyki wypożyczeń Veturilo. Zasadność wprowadzeniakonkretnych rozwiązań w Warszawie będzie oceniania pod kątem m.in. kosztufunkcjonowania, awaryjności, lokalizacji, odporności na warunki atmosferyczneczy też akty wandalizmu. Analizę uzupełnią opinie mieszkańców Warszawy iużytkowników rowerów Veturilo.
„