Warszawa finansuje infrastrukturę rowerową ze środków UE
Ze środków ZIT (Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych)Warszawa, w ciągu trzech lat, wybuduje 70 km wysokiej jakościinfrastruktury rowerowej.
– Tegoroczny sezon rowerowy jest rekordowy. Od początkuroku oddano do użytku kilkanaście kilometrów tras, zaś w budowiei remoncie jest obecnie aż 100 km infrastruktury dla rowerów. Ruchrowerowy na nowych trasach sięga nawet 8-11 tys. jednośladów nadobę a w maju rowery Veturilo były wypożyczane ponad milion razy –mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.
Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie skala inwestycjijest rekordowa. Duży w tym udział mają trasy powstające w ramachZintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) metropoliiwarszawskiej. Warszawski projekt realizowany od 2016 r. obejmuje 19odcinków kluczowych dla spójnej sieci rowerowej. Łącznie dziękiunijnemu wsparciu powstaje ok. 70 km tras wzdłuż najbardziejuczęszczanych arterii, a skrajnie nieprzyjazne rowerom ulicezmieniają się nie do poznania.
Dodatkowo samorządy metropolii budują ponad 300 km drógrowerowych, w ramach partnerstw międzygminnych. Największeprojekty: Legionowo, Czosnów, Jabłonna, Łomianki, Nieporęt, NowyDwór Mazowiecki, Radzymin, Wieliszew (74 km), Józefów,Halinów, Sulejówek, Wiązowna, Otwock, Karczew (49 km), Piaseczno,Konstancin-Jeziorna (17 km), Grodzisk Mazowiecki, Michałowice,Żyrardów, Podkowa Leśna, Pruszków, Milanówek (33 km).
– Dzięki ZIT udało się już wybudować lubwyremontować w Warszawie ponad 30 kilometrów tras wzdłuż takichulic jak: Powsińska, Ostrobramska, al. Stanów Zjednoczonych, Żwirkii Wigury oraz wiele innych. Powstała też sieć tras rowerowychna Polu Mokotowskim oraz ciesząca się coraz większą popularnościąkładka pieszo-rowerowa pod mostem Łazienkowskim. Wciąż toczą sięprace wzdłuż ulic Połczyńskiej, Wiertniczej, Okopowej, Towarowej,Radzymińskiej, Szaserów czy Jagiellońskiej. W budowie bądźremoncie jest ponad 22 kilometrów tras a w przygotowaniu kolejneinwestycje o łącznej długości 14 kilometrów – dodajeŁukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Zarząd Dróg Miejskich opisuje kolejne inwestycje rowerowe,które powstają, powstały lub powstaną w Warszawie
Najbardziej spektakularną spośród tych inwestycji jestprzebudowa węzła Wyścigi. Miejsce leży na styku ważnych szlakówkomunikacyjnych, lecz do tej pory stanowiło barierę praktycznie niedo pokonania – nie tylko rowerem, ale także pieszo, zwłaszcza dlaosób z ograniczoną mobilnością. Za 5,8 mln zł powstały tu:
- pochylnia dla rowerów prowadząca do kładki nad ul. Gintrowskiego (d. Rzymowskiego);
- obustronne, łagodnie nachylone rampy dla pieszych i rowerów do przejścia podziemnego pod ul. Puławską;
- przejazd rowerowy i chodnik pod ul. Puławską wzdłuż Potoku Służewieckiego wraz z pochylniami.
Węzeł można już wygodnie pokonać węzeł rowerem i pieszo. Wten sposób powstało szybkie i komfortowe połączenie Ursynowa zeSłużewcem, Mokotowem oraz z centrum. A dzięki trwającej obecniebudowie drogi dla rowerów wzdłuż ul. Puławskiej (po obu stronachulicy do granicy miasta) rowerzyści zyskają połączenie sięgająceaż do Piaseczna.
Ruch rowerowy rośnie
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowe odcinki tworzą coraz bardziej spójną sieć tras izachęcają kolejne osoby do przesiadki na rower. Ruch rowerowy wstolicy stale rośnie – nawet o 20-30% rocznie. Z „rowerostrady”wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych w ciągu 2,5 roku skorzystało 800tys. rowerów, zaś wyremontowaną trasą wzdłuż Belwederskiejprzejechało w tym czasie 730 tys. jednośladów. Jeszcze więcejrowerów jest na ul. Żwirki i Wigury – przez 2 lata odnotowano aż1 mln 150 tys. przejazdów. Dużą popularnością cieszy się teżtrasa wzdłuż ul. Czerniakowskiej i Powsińskiej – od początkuroku jechało tędy blisko 300 tys. rowerów, a ten wynik z pewnościąjeszcze się poprawi po przedłużeniu trasy do Wilanowa. Wówczasbędzie to najdłuższy korytarz rowerowy w Warszawie, liczącyniemal 30 km.
Inwestycje w ramach ZIT służą nie tylko rowerzystom. ZarządDróg Miejskich korzysta z tej okazji, aby zmodernizowaćkompleksowo infrastrukturę drogową. W ten sposób powstałokilkadziesiąt kilometrów nowych chodników, wymieniono oświetlenieuliczne (nie tylko jezdni, ale też chodników i dróg rowerowych), amodernizacja sygnalizacji świetlnej pozwoliła na wprowadzenie”zielonej fali” m.in. na ul. Żwirki i Wigury czy Powsińskiej.ZDM wyznacza również nowe przejścia dla pieszych, uzupełniazieleń uliczną i małą architekturę. W sumie w ramach projektu“Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF – etapI” realizowanych jest 19 zadań o wartości sięgającej 180 mlnzł. Unia Europejska przyznała na ten cel dofinansowanie w wysokościponad 71 mln zł.
100 km w budowie
Ale to nie wszystko. Równocześnie powstaje też wiele innychodcinków infrastruktury rowerowej. Obecny sezon budowlany jest podtym względem rekordowy – w trakcie realizacji jest aż 100 kmnowych i remontowanych tras, w tym 70 km dróg dla rowerów. To m.in.realizowane przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych trasy wzdłużul. Żołnierskiej, Łodygowej i Głębockiej czy projekty w ramachbudżetu partycypacyjnego (ok. 7 km w budowie). Do końca roku siećtras wydłuży się o ponad 50 km.
Obecnie sieć rowerowa w stolicy liczy już 544 km (w tym 406 kmdróg dla rowerów, 70 km ciągów pieszo-rowerowych oraz 68 km pasówi kontrapasów). 2/3 z nich ma nawierzchnię asfaltową.
„