Warszawa: budżet partycypacyjny na pasy rowerowe i bezpieczne przejścia dla pieszych
P {}
P {}
Ursynów daje przykład
Ponad 9 km nowych pasów rowerowych i poprawa bezpieczeństwa na ponad 30 przejściach dla pieszych –taki wniosek do budżetu partycypacyjnego złożyli ursynowscy rowerzyści oraz mieszkańcy, którym zależy na poprawie bezpieczeństwa pieszych. Zrealizowanie ich pomysłu ma kosztować zaledwie 752 tys. zł –pisze Radosław Wałkuski z Zielonego Mazowsza
Projekt dotyczy ulic: Bartoka, Dereniowej, Jastrzębowskiego, Herbsta, Romera, Surowieckiego, Cynamonowej, Stryjeńskich, Kiedacza i Nugat.
Bezpieczni rowerzyści
Wyznaczony w 2013 r. pas rowerowy na ul. Spacerowej w Warszawie.
Pomysł jest bardzo prosty: chodzi o to, aby na jezdniach namalować pasy rowerowe. To rozwiązanie 5-10 razy tańsze niż budowa wydzielonych dróg rowerowych poza jezdnią. Ma też inne zalety: Rowerzysta jest bezpieczny, bo dobrze widziany przez kierowców. Nie trzeba też zwężać chodników lub zabierać przestrzeni zielonych, co często się zdarza w przypadku budowy ścieżek rowerowych. Dzięki pasom rowerowym rowerzyści przeniosą się na jezdnię i przestaną jeździć po chodnikach.
Pasy rowerowe to rozwiązanie bardzo popularne w krajach, w których rower jest popularnym środkiem transportu. Na przykład w Dublinie łączna długość ulic z pasami rowerowymi jest niemal pięciokrotnie dłuższa niż długość wydzielonych dróg dla rowerów.
Dzięki projektowi w ciągu jednego roku ma przybyć na Ursynowie ponad 9 km tras rowerowych. To ok. 1/4 wszystkich tras rowerowych w dzielnicy, które udało się stworzyć w ciągu ostatnich 25 lat!
Bezpieczni piesi
Niebezpieczne obecnie przejście przez ul. Dereniową –jedno z objętych projektem.
Na realizacji projektu skorzystają również piesi. Projekt przewiduje poprawę bezpieczeństwa pieszych na ok. 30 przejściach dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej. Zmiana ma polegać na poszerzeniu azyli pieszych (przestrzeni na środku jezdni, na której może bezpiecznie zatrzymać się pieszy przechodząc przez jezdnię „na raty”) oraz uniemożliwieniu wyprzedzania samochodów przed zebrami. To sposób na uniknięcie w przyszłości takich sytuacji, jakie miały miejsce np. na Dereniowej, gdzie w ubiegłym roku auto potrąciło dziecko idące do szkoły [zobacz >>>].
Całkowity koszt projektu to zaledwie 752 tys. zł czyli ok. 1/4 budżetu partycypacyjnego dla dzielnicy Ursynów i ok. 2,5 promila całkowitego rocznego budżetu tej dzielnicy.
Treść złożonego wniosku
Nazwa projektu
Bezpieczne przejścia dla pieszych i pasy rowerowe na wybranych ulicach Ursynowa
Krótki opis propozycji projektu
Projekt składa się z dwóch uzupełniających się elementów:
1) poprawy bezpieczeństwa pieszych poprzez uniemożliwienie samochodom wyprzedzania przed przejściami dla pieszych oraz poszerzenie/utworzenie azyli dla pieszych (tam gdzie to możliwe);
2) wyznaczenie pasów rowerowych na jezdni.
Projekt dotyczy ulic: Bartoka, Dereniowej, Jastrzębowskiego, Herbsta, Romera, Surowieckiego, Cynamonowej, Stryjeńskich, Kiedacza, Nugat.
Pełny opis propozycji projektu
Ad. 1. Wiele przejść dla pieszych znajdujących się przy ulicach, których dotyczy wniosek, nie jest bezpieczna. Przyczyną jest możliwość wyprzedzania samochodów bezpośrednio przed przejściami dla pieszych (dwa pasy ruchu w jednym kierunku lub bardzo szeroki jeden pas). Bardzo często zdarza się tak, że jeden samochód zatrzymuje się, by przepuścić pieszego, a drugi tego nie robi. Dochodzi wtedy do bardzo groźnych sytuacji, niekiedy tragicznych w skutkach.
Projekt przewiduje zmniejszenie liczby pasów ruchu z dwóch do jednego (lub zwężenie bardzo szerokiego pasa w przypadku ul. Cynamonowej) oraz utworzenie/poszerzenie azyli dla pieszych na przejściach (Azyle piesze to przestrzeń na środku jezdni, w której może bezpiecznie zatrzymać się pieszy i przejść przez ulicę „na raty”).
Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo pieszych. Jednocześnie nie pogorszą się warunki ruchu samochodowego, gdyż jest on na tych ulicach na tyle mały, że do jego obsługi wystarczy po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. (w przypadku ul. Bartoka i Dereniowej potwierdziły to pomiary ruchu wykonane na zlecenie Urzędu Dzielnicy Ursynów). Zaoszczędzoną przestrzeń będzie można wykorzystać na pasy rowerowe, a na niektórych odcinkach również na parkowanie pojazdów.
Zmiany nie dotyczą przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną.
Ad. 2. Na Ursynowie, gdzie coraz więcej osób jeździ rowerem, brakuje odpowiedniej infrastruktury rowerowej. Projekt oprócz poprawy bezpieczeństwa przejść dla pieszych uwzględnia wyznaczenie obustronnych, jednokierunkowych pasów rowerowych na ulicach, których dotyczy wniosek.
Pas rowerowy to wydzielony w jezdni pas ruchu przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerowego.
Obustronne, jednokierunkowe pasy dla rowerów, wyznaczane są przy obu krawędziach jezdni w kierunkach zgodnych z ruchem pojazdów. Oddzielenie ruchu rowerowego od ruchu samochodowego uzyskuje się poprzez ustawienie odpowiednich znaków drogowych, namalowanie odpowiednich linii i znaków na jezdni oraz ewentualnie dzięki zastosowaniu separatorów.
Pasy rowerowe na ulicach wymienionych we wniosku stanowić będą uzupełnienie istniejących dróg rowerowych na Ursynowie i łączyć się z nimi w spójną sieć.
Uzasadnienie dla realizacji propozycji projektu
Bezpieczne przejścia dla pieszych:
– Uniemożliwienie wyprzedzania samochodów przed przejściami dla pieszych oraz poszerzenie azyli pieszych wydatnie poprawi bezpieczeństwo na tych przejściach.
– Jest to rozwiązanie znacznie tańsze niż stawianie sygnalizacji świetlnej przy każdym przejściu dla pieszych
Pasy rowerowe:
– Pasy rowerowe to rozwiązanie bardzo rozpowszechnione w krajach, w których rower jest popularnym środkiem transportu, a zarazem charakteryzujących się wysokimi wskaźnikami bezpieczeństwa ruchu drogowego;
– Wyznaczenie pasów rowerowych jest 5-10 razy tańsze niż budowa wydzielonej drogi rowerowej;
– W wielu wskazanych miejscach nie ma miejsca na budowę wydzielonej drogi rowerowej lub jej budowa wymagałaby zwężania chodników lub ograniczania terenów zielonych;
Ciąg dalszy w załączniku
– Pasy rowerowe są bardzo bezpiecznym rozwiązaniem. W przeciwieństwie do wydzielonej drogi rowerowej, rowerzysta jest dobrze widziany przez kierowców samochodów (w szczególności na skrzyżowaniach). Mniejsza jest też liczba punktów przecięć z ruchem pieszych dzięki czemu mniejsze jest też prawdopodobieństwo zderzenia pieszego z rowerzystą;
– Wszystkie ze wskazanych ulic charakteryzują się dużą szerokością oraz stosunkowo niskimi natężeniami ruchu samochodów. Na takich ulicach optymalnym rozwiązaniem są właśnie pasy rowerowe;
– Dzięki wyznaczeniu pasów rowerowych większość rowerzystów, którzy obecnie jeżdżą rowerem po chodnikach zaczną jeździć pasami rowerowymi na jezdni. Dzięki temu poprawi się komfort i bezpieczeństwo pieszych.
– Projekt jest zgodny z polityką transportową Warszawy, która wymienia pasy rowerowe na jezdniach jako jeden z głównych sposobów rozwoju infrastruktury rowerowej;
– Projekt jest zgodny ze standardami projektowymi i wykonawczymi dla systemu rowerowego w Warszawie, który wskazuje pasy rowerowe jako jeden z głównych sposobów poprawy warunków ruchu rowerowego w mieście;
– Koncepcja sieci tras rowerowych dla Dzielnicy Ursynów na większości spośród wskazanych ulic przewiduje wyznaczenie pasów dla rowerów.
Wstępny kosztorys
Koszt opracowania projektu nowej organizacji ruchu oraz jej wdrożenia dla poszczególnych ulic:
Razem | 9,4 km | 752 000 zł |
---|---|---|
Bartoka | 0,6 km | 48 000 zł |
Surowieckiego | 1,1 km | 88 000 zł |
Dereniowa | 1,3 km | 104 000 zł |
Stryjeńskich | 1,4 km | 112 000 zł |
Romera | 1 km | 80 000 zł |
Herbsta | 0,8 km | 64 000 zł |
Jastrzębowskiego | 0,9 km | 72 000 zł |
Kiedacza – Nugat | 0,9 km | 72 000 zł |
Cynamonowa | 1,4 km | 112 000 zł |
Nie tylko Ursynów!
Oprócz Ursynowa złożyliśmy wczoraj projekty piesze i rowerowe do budżetu partycypacyjnego na Woli (obszar Czyste + Mirów) i Żoliborzu. Jutro i pojutrze zamierzamy składać w Śródmieściu, na Woli (ogólnodzielnicowy), Pradze Północ, Mokotowie i Ochocie. Projekty te oczywiście będziemy sukcesywnie przedstawiać na naszej stronie internetowej.
Kto pracuje jeszcze nad wnioskiem dla swojej dzielnicy, zachęcamy by się sprężyć i złożyć go w tym tygodniu (urzędy dzielnic będą czynne także w sobotę). Wnioski złożone do 16 lutego będzie można jeszcze poprawić i uzupełnić, jeśli na etapie weryfikacji formalnej pojawią się jakieś zastrzeżenia. Więcej informacji i formularze wniosków: