Warszawa: Bezpieczne rowery
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego i policja wystosowały apel do producentów i sprzedawców rowerów. Przypominają w nim obowiązkowe, w myśl rozporządzenia ministra infrastruktury z 31 grudnia 2002 roku, elementy wyposażenia. Są to: światło pozycyjne białe lub żółte selektywne, światło odblaskowe czerwone o kształcie innym niż trójkąt oraz czerwone światło pozycyjne z tyłu, co najmniej jeden skutecznie działający hamulec, a także dzwonek lub sygnał ostrzegawczy.
Portal nadrogach zwrócił się do producentów z pytaniem, czy prawidłowo wyposażają produkowane przez siebie rowery.
W imieniu największego z nich, rzeszowskiego Arkus&Romet wiceprezes zarządu Bogdan Brzuszek zapewnił, że:’ rowery przeznaczone do ruchu drogowego posiadają wymagane przepisami wyposażenie’.
Firma nie wyposaża w nie jedynie te jednoślady, które przeznaczone są do jazdy terenowej i wyczynowego uprawiania sportu, choć i one dostają fabryczne hamulce i odblaski.
Prezes powiedział też, że rzeszowski zakład oferuje klientom szeroki zestaw dodatkowego oświetlenia, które mogą oni zainstalować w zależności od upodobań i grubości portfela.
Nie negując słuszności apelu Anna Kiełbasa-Andrzejewska, specjalista ds. sprzedaży z sochaczewskiej firmy Bikleland wskazuje na potrzebę pracy informacyjnej i wychowawczej z rowerzystami.
’Cóż z tego, że sprzedamy prawidłowo wyposażony rower skoro korzystający z niego będzie chciał oszczędzić kilka złotych na wkręceniu żarówki’ – mówi i dodaje, że widok rowerzysty prowadzącego jedną ręką, a w drugiej trzymającego latarkę jest dość częsty.
Generalnie firmy deklarują nie tylko troskę o prawidłowe wyposażenie swych produktów, ale i gotowość w akcjach podnoszących bezpieczeństwo cyklistów. Annę Kiełbasę-Andrzejewską cieszy każde przedsięwzięcie związane z upowszechnianiem elementów odblaskowych, a zwłaszcza kamizelek.
’To one właśnie zdecydowanie poprawiają widzialność rowerzystów, zwłaszcza zimą i w złych warunkach atmosferycznych’ – mówi.
Również wiceprezes Arkus&Romet przypomina o udziale firmy w akcjach na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Tego typu akcje i sam apel popiera także Marcin Czajkowski, organizator Warszawskiej Masy Krytycznej. Uważa on, że następny apel należałoby skierować do rodziców.
’Nierzadko kupują oni pociechom rowery z tzw. górnej półki, nawet za 3-4 tys. zł, lekceważąc jednak prawidłowe wyposażenie’ – mówi przypominając, że przed każdym przejazdem rowerzystów stara się zaopatrzyć możliwie wielu cyklistów w elementu odblaskowe