Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa. Al. Jana Pawła II zyska drogę rowerową

infobike
13.02.2020 13:30

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie ogłosił przetarg m.in. na budowęnaziemnych przejść dla pieszych na rondzie Czterdziestolatka, budowę drogirowerowej wzdłuż al. Jana Pawła II, przejazdy rowerowe i ponad 100 stojakówrowerowych.

Co dla rowerzystów?

W ramach realizacji inwestycji zostanąwykonane następujące rowerowe prace:

·nowe obustronne dwukierunkowe asfaltowe drogidla rowerów,

·przejazd rowerowy przez rondo Czterdziestolatka,

·rowerowe połączenie rozdzielonych szeroką ateriąodcinków ul. Nowogrodzkiej,

·poszerzenie istniejącego przejazdu rowerowego narondzie ONZ,

·ponad 100 stojaków rowerowych.

Kompleksowa modernizacja al. Jana Pawła II

Inwestycja obejmuje kompleksowąmodernizację alei Jana Pawła II, między rondem ONZ a ul. Nowogrodzką, wraz zrondem Czterdziestolatka. Po jej zakończeniu ulica ta stanie sięreprezentacyjną przestrzenią, której wygląd będzie przystawał do lokalizacji wścisłym centrum stolicy. Istniejące jezdnie zostaną wyremontowane iprzebudowane, tak aby zachować jednolity przekrój całego ciągu komunikacyjnego.Dziś w pobliżu Dworca Centralnego jezdnia rozszerza się do pięciu pasów ruchu,podczas gdy na dalszym odcinku kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy –informuje ZDM.

Dzięki ujednoliceniu szerokościjezdni uda się wygospodarować miejsce dla pieszych, rowerzystów, parkującychsamochodów (w tym dla dostawców) oraz zieleni miejskiej. Po obu stronach ulicypowstaną drogi dla rowerów i chodniki, zostaną wybudowane zatoki postojowe orazposadzone szpalery drzew. Zmiany podniosą funkcjonalność i bezpieczeństwoulicy, która jest jedną z głównych arterii miasta. Jednocześnie, dziękiujednoliceniu szerokości jezdni, zostanie zachowana dotychczasowa przepustowośćulicy.

Likwidacja barier

ZDM pisze, że duże zmiany czekająrondo u zbiegu al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskich. Wyznaczone zostaną nowenaziemne przejścia dla pieszych po północnej stronie ronda (przy przystankachtramwajowych) oraz po stronie zachodniej (wraz z przejazdem rowerowym). Ułatwito pieszym, w tym osobom starszym, i o ograniczonej mobilności oraz podróżnym zbagażami, wygodne przedostanie się na Dworzec Centralny i do przystankówtramwajowych. Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy powstaną również w osiul. Nowogrodzkiej. Połączą dwie części tej ulicy rozcięte dotychczas ruchliwąarterią.

W ramach prac wyremontowana zostanieteż jezdnia i chodniki, które teraz będą szersze. Stanie się to dziękiprzeniesieniu parkowania do nowych zatok postojowych. Standardem przy okazjitego typu inwestycji jest też likwidacja barier architektonicznych — krawężnikizostaną obniżone, zaś przystanki autobusowe wyposażone w rozwiązania dla osób zniepełnosprawnością. Z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących zamontowanebędą płyty prowadzące oraz oznaczenia ostrzegawcze w miejscach przecięciachodnika z jezdnią lub drogą rowerową.

Aleja zielona

Warszawa dba o miejską zieleń. Wramach prac projektowych szczegółowo zinwentaryzowane zostały wszystkie drzewawzdłuż alei — obecnie jest ich 42. Po zakończeniu inwestycji będzie blisko dwarazy więcej. Szpalery drzew zostaną posadzone wzdłuż niemal całego odcinkaobjętego inwestycją. Oprócz tego pojawi się ponad 5 tysięcy nowych krzewów,żywopłotów oraz bylin. Zasianych zostanie także blisko 1 300 m kw. nowychtrawników. Zieleń umili warszawiakom codzienne podróże, ale też da możliwość odpoczynku.Po wschodniej stronie alei przy skrzyżowaniu z ul. Złotą powstanie skwer. W tymoraz innych miejscach łącznie ustawionych zostanie 35 nowych ławek.

Aleja rowerowa

Przetarg uwzględnia prace nadinfrastrukturą rowerową. Istniejąca droga dla rowerów wzdłuż al. Jana Pawła II,która kończy się przy rondzie ONZ, zostanie przedłużona w kierunku Mokotowa.Dwukierunkowe asfaltowe drogi dla rowerów będą– tam, gdzie jest to możliwe– odseparowane od chodników za pomocą pasa zieleni.

Po zachodniej stronie alei drogadla rowerów będzie przeprowadzona przez rondo Czterdziestolatka idoprowadzona aż do ul. Nowogrodzkiej. Dwa przedzielone dotychczas odcinki tejulicy połączy nowy przejazd rowerowy. To kolejny etap wytyczania rowerowegokorytarza transportowego stanowiącego alternatywę dla Al. Jerozolimskich.Wcześniej na jednokierunkowych odcinkach Nowogrodzkiej został dopuszczonydwukierunkowy ruch rowerowy oraz przebudowane zostało skrzyżowanie tej ulicy zulicami Koszykową i Raszyńską. Po zakończeniu prac w al. Jana Pawła IIrowerzyści będą mogli pokonać Nowogrodzką w obu kierunkach naodcinku od ul. Marszałkowskiej do ul. Koszykowej.

W projekcie uwzględniono takżeszereg drobniejszych rowerowych usprawnień. Mocno uczęszczana droga dla rowerówi przejazd rowerowy po południowej stronie ronda ONZ zostaną poszerzone z 2 do3 metrów, żeby lepiej sprostać dużemu ruchowi. Na nowej trasie wykonane zostanąłączniki rowerowe do ślepo zakończonych ulic Siennej i Śliskiej. Ustawimy teżponad 100 stojaków rowerowych.

Informujemy mieszkańców

Oferty w przetargu można składaćdo 2 marca. Zgodnie z umową wybrany wykonawca na zakończenie prac będzie miałczas do końca listopada tego roku. Oprócz ceny kryteriami w przetargu sąwydłużenie gwarancji na wykonane roboty oraz zapewnienie dodatkowejinformacji dla mieszkańców podczas inwestycji – informuje ZDM.

Planowane jest utworzenie stronyinternetowej poświęconej przebudowie. Oprócz bazy wiedzy o dokładnym kształcie,zakresie i celu prac będą tam też umieszczane informacje o postępach wrealizacji. Dodatkowo w rejonie placu budowy warszawscy drogowcy ustawiąkilkanaście tablic informacyjnych.