Warszawa: 130 mln zł na rozwój infrastruktury rowerowej w 2016 i 2017 roku
Przez najbliższe dwa lata stołecznyratusz przeznaczy 130 mln zł na rozwój infrastruktury rowerowej,powstaną nowe trasy m.in. wzdłuż ul. Żwirki i Wigury orazkładka pod mostem Łazienkowskim. Na początku 2017 r. miasto chceuruchomić nowy system wypożyczalni rowerów. Według zapowiedzi ratusza w 2016 r. mazostać wyremontowanych i wybudowanych 80 km tras rowerowych, z czegoponad 40 km będą stanowiły projekty z budżetu obywatelskiego.
Nowe ścieżki powstaną m.in.wzdłuż ul. Połczyńskiej, Wolskiej i Kasprzaka (łącznie 5,3 km),ul. Żwirki i Wigury (4,2 km) i ul. Jagiellońskiej (2,5 km). Remontprzejdą trasy na al. Komisji Edukacji Narodowej, ul. Słomińskiegoi Podzamczu. W 2017 r. zaplanowano budowę kolejnych55 km tras rowerowych, w tym kładki rowerowej pod odbudowanym mostemŁazienkowskim oraz drogi wzdłuż ul. Puławskiej (od granic miastado ul. Domaniewskiej, a także ścieżek na al. Waszyngtona, Okopoweji Towarowej oraz wzdłuż al. Jana Pawła II.
Na poniedziałkowej konferencji wratuszu podsumowano także inwestycje zrealizowane w 2015 r. Powstałoponad 50 km nowych tras dla rowerzystów, wyremontowano siedem kmtras, kolejnych 13 km jest w budowie.
„W tej chwili dysponujemy 457km infrastruktury rowerowej, w tym 376 km to są drogi dla rowerów,56 km – ciągi pieszo-rowerowe i 34 km to są pasy i kontrapasyrowerowe” – powiedział wiceprezydent Warszawy JacekWojciechowicz. Ponadto już 57 proc. tras rowerowychma nawierzchnię asfaltową, a nie np. z kostki.
Duże zmiany w systemie rowerowymnastąpią na początku 2017 r. To właśnie wtedy miasto chceuruchomić nowy system wypożyczalni miejskich rowerów Veturilo.Niezależnie od tego, kto będzie jego operatorem zachowana zostaniedotychczasowa nazwa, a użytkownicy „z automatu” przejdądo nowego systemu.
Umowa z obecnym operatorem sieciwypożyczalni miejskich rowerów, firmą Nextbike Polska, obowiązujedo końca listopada 2016 r. Wraz z wybraniem nowego, miasto chcezmodernizować system oraz uwzględnić uwagi mieszkańców. W tymcelu ratusz przeprowadził konsultacje społeczne dotycząceprzyszłości miejskich rowerów. W grudniu br. miasto chce zakończyćprace na koncepcją nowego systemu, w pierwszym kwartale 2016 r.ogłosić przetarg na nowego operatora, rozstrzygnąć go w drugimkwartale, a w czwartym kwartale wymienić całą infrastrukturęsieci miejskich wypożyczalni, tak aby nowy system wystartował wpierwszym kwartale 2017 r.
„Przede wszystkim chcielibyśmy,żeby rowerów było więcej, chcielibyśmy, żeby użytkownicy moglikorzystać z aplikacji i nie trzeba było wypożyczać rowerówwyłącznie przez terminal” – powiedział dyrektor ZarząduDróg Miejskich Łukasz Puchalski pytany o główne zmiany w systemieVeturilo od 2017 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dodał, że w roku konsultacjimieszkańcy zgłosili szereg innych pomysłów m.in.wprowadzenie rowerów elektrycznych, zastąpienie łańcuchów wrowerach specjalnym wałem napędowym, czyli wałem Kardana,wyposażenie stacji w pompki rowerowe czy zwiększenie liczbytandemów do 1 proc. wszystkich rowerów.
Puchalski dodał, że miasto ma czterywarianty rozwoju systemu miejskich rowerów. Pierwszy nie przewidujezwiększenia liczby stacji i rowerów, tylko przeniesienie 11wytypowanych „nieefektywnych” stacji. Najbardziej ambitny irozwojowy wariant zakłada, że system składałby się z 335 stacjii 4,5 tys. rowerów. O tym, który zostanie wybranyzdecydują kwestie finansowe, koszt realizacji poszczególnychwariantów to przedział od 20 do 80 mln zł – dodał Puchalski.
Obecnie Veturilo to 3039 rowerów, 204stacje i ponad 346 tys. aktywnych użytkowników. W sezonie 2015 r.rowery były wypożyczane 1 mln 975 tys. (3,7 proc. wzrost wporównaniu do poprzedniego sezonu) a do grona użytkownikówdołączyło ponad 82 tys. Łącznie od startu systemu w 2012 r.miejskie rowery wypożyczano ponad 6 mln 069 tys. razy. Podstawowym założeniem systemuVeturilo jest uzupełnienie komunikacji publicznej w centralnymobszarze miasta. (PAP)
„