Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wałbrzych: rowerowe podsumowanie 2013 roku

infobike
14.02.2014 14:08

Otwarcie drogi dla rowerów na Alei Podwale, pierwsze podpórki dla rowerzystów na skrzyżowaniu Wieniawskiego/Podwale/Gagarina/de Gaulle’a, rozpoczęcie prac przy budowie drogi dla rowerów wzdłuż Wysockiego oraz udział w posiedzeniach Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego –to tylko kilka ważnych wydarzeń rowerowych, które miały miejsce w 2013 roku. Prezentujemy Państwu kalendarium najważniejszych wydarzeń minionego roku –czytamy w rowerowym podsumowaniu stowarzyszenia Rowerowy Wałbrzych

rowerowy_walbrzych_760

Pod koniec lutego otwarto długo wyczekiwaną –przede wszystkim przez kierowców –obwodnicę Szczawna Zdroju. W ramach inwestycji wybudowano także asfaltową drogę dla rowerów, która z pierwszymi dniami wiosny zapełniła się rowerzystami. Niestety nie uniknięto rażących błędów w projekcie –„kwadratowe”zakręty czy barierki stojące przy samej skrajni drogi dla rowerów to zdecydowanie niebezpieczne rozwiązania, które nie powinny były nigdy zostać zaprojektowane.

W maju zakończyliśmy konsultacje niezwykle ważnego dla całego miasta projektu –przebudowy wjazdu do Wałbrzycha od strony Wrocławia. Całkowita przebudowa układu drogowego w tej części miasta obejmie swym zakresie także zaspokojenie potrzeb rowerzystów. Dzięki naszym sugestiom m.in. postawiona zostanie zadaszona wiata ze stojakami na rowery pod Palmiarnią. Ciekawostką będzie automatyczna detekcja rowerzystów przez system sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ulicą Uczniowską.

Maj przyniósł także jaskółkę ze strony prywatnego inwestora –market LIDL na Podzamczu zamontował we własnym zakresie 6 bezpiecznych i wygodnych stojaków na rowery dla klientów przyjeżdżających rowerem na zakupy.

Najważniejszą inwestycją mijającego roku było niewątpliwie otwarcie drogi dla rowerów na Alei Podwale. Choć 1. czerwca aura nie rozpieszczała i otwarcie dokonane zostało w strugach deszczu, to jednak bardzo szybko rowerzyści zainteresowali się nową inwestycją. Nas inwestycja ta cieszy szczególnie –pierwsze pismo w tej sprawie wysłaliśmy do miejskich urzędników w 2010 roku! Dzięki kilkunastu pismom oraz spotkaniom z urzędnikami i projektantami udało się stworzyć kilka kilometrów dobrej i bezpiecznej infrastruktury dla rowerzystów. Odgrodzenie przystanków od drogi dla rowerów, montaż tzw. bariero-opieraczy na przystankach czy czerwona barwa przejazdów dla rowerów –to tylko kilka zgłoszonych przez nas uwag, które zostały uwzględnione w projekcie.

Z końcem lipca zakończona została przebudowa ulicy Uczniowskiej, wzdłuż której wytyczono także drogę dla rowerów. Dzięki tej inwestycji rowerzyści mogą w miarę bezpiecznie poruszać się po terenie strefy, choć bolączką jest wciąż pierwszy, powstały przed laty, odcinek drogi dla rowerów wykonanej z betonowej kostki, który jest w fatalnym stanie. Niestety, krótki czas w jakim powstał projekt oraz brak konsultacji zaowocował kilkoma rażącymi błędami, które stwarzają niebezpieczeństwo dla rowerzystów jak słupy, murki i wiaty przystankowe stojące w skrajni drogi dla rowerów.

W sierpniu zakończył się remont skrzyżowania ulic Wieniawskiego, Podwale, Gaulle’a i Gagrina. W ramach tej inwestycji przewidziano wytyczenie przejazdów rowerowych oraz budowę kilku krótkich fragmentów dróg dla rowerów. Realizacja tej inwestycji była kluczowa dla rowerzystów –to właśnie na tym skrzyżowaniu połączą się istniejąca droga dla rowerów wzdłuż Alei Podwale z drogą dla rowerów wiodącą wzdłuż ul. Gagarina (termin realizacji –2014r.) oraz wzdłuż ul. Wieniawskiego (2014-2015) i de Gaulle’a (2014-2015). Żałujemy że nie udało się doprojektować odcinka drogi dla rowerów, który połączyłby to skrzyżowanie ze starym przebiegiem ulicy Wieniawskiego.

Z końcem sierpnia oddano także do użytku przebudowaną ulicę Sokołowskiego. Także tu – zupełnie zbytecznie z resztą –wybudowano drogę dla rowerów. Problemy z włączeniem się do ruchu na skrzyżowaniu z ulicami Wyszyńskiego i Broniewskiego oraz zmuszanie rowerzysty do schodzenia z roweru z powodu braku przejazdów dla rowerów przez poprzeczne uliczki czy trudny dojazd do zabudowań szpitala –to największe mankamenty tej inwestycji. Poza tym droga ta nie łączy się z żadną inną inwestycją rowerową istniejącą lub planowaną.

We wrześniu po raz pierwszy braliśmy udział w posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy Prezydencie Wałbrzycha. Złożyliśmy 4 wnioski (2 dotyczące rowerzystów, a 2 pieszych) i wszystkie 4 uzyskały pozytywną opinię Rady, w związku z czym zostały przekazane do realizacji Zarządowi Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu.

W październiku Prezydent dr Roman Szełemej ogłosił program „Zielony Wałbrzych 2020”. Program przewiduje realizację zadań związanych m.in. z ochroną wody, a także redukcją zanieczyszczeń powietrza. Jednym ze sposób na poprawę stanu środowiska naturalnego ma być –wg Programu –rozbudowa infrastruktury rowerowej na terenie Wałbrzycha, połączenie Wałbrzycha z ościennymi gminami siecią dróg dla rowerów, wprowadzenie wypożyczalni rowerów miejskich czy zaopatrzenie w elektryczne rowery służbowe pracowników Magistratu oraz funkcjonariuszy Straży Miejskiej.

W październiku zwróciliśmy się z prośbą do Zamku Książ o montaż stojaków i zadaszonych wiat na rowery, wobec rosnącej ilości turystów i odwiedzających, którzy przyjeżdżają do Zamku na rowerach.

Listopad upłyną pod kątem opiniowania projektu przebudowy ul. Kusocińskiego. Wobec zaproponowanych rozwiązań projektowych dotyczących drogi dla rowerów przyjęliśmy stanowisko negatywne, ze względu na liczne niedociągnięcia projektu oraz niebezpieczne rozwiązania zaproponowane przez projektanta.

Rok 2013 zakończyliśmy spotkaniem roboczym w sprawie projektu budowy drogi dla rowerów na ulicy Świdnickiej.

Rok 2014 zapowiada się równie pracowicie…

 rowerowywalbrzych.pl