W UE wzrasta liczba wypadków z udziałem rowerzystów
Liczba wypadków z udziałem motocyklistów i rowerzystów wkrajach UE, w tym w Polsce, zwiększa się wraz ze wzrostempopularności jednośladów – zauważają eksperci, którzy wzięliwe wtorek udział w konferencji dot. projektu „SaferWheels”.Ich zdaniem potrzebna są zmiany m.in. w programach szkoleniowych.
Raport z rekomendacjami dla Komisji Europejskiej
Wtorkowa konferencja podsumowująca realizowany przy współudzialeInstytutu Transportu Samochodowego europejski projekt „SaferWheels”dotyczyła wypadków z udziałem kierujących motocyklami,motorowerami irowerami. Badanie pozwoliły na przygotowaniewstępnego raportu z rekomendacjami dla Komisji Europejskiej. Wśródnich są m.in. zmiany programów szkolenia i programów edukacyjnychprzeznaczonych dla motocyklistów, dalsza promocja kasków i odzieżyochronnej oraz przegląd infrastruktury drogowej pod kątemzwiększenia bezpieczeństwa dla motocyklistów.
11,8% wzrost wypadków z udziałem rowerzystów
Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w ubiegłym rokuwzrosła liczba wypadków z udziałem kierujących jednośladami. Itak wśród motocyklistów w 2018 roku nastąpił wzrost wypadków wstosunku do roku 2017 o 19,5 proc. Wśródrowerzystówzanotowano wzrost o 11,8 proc., zaś wśród motorowerzystów o 1,7proc. Wzrost zanotowano także jeśli chodzi o liczbę zabitych wwypadkach z udziałem: motocyklistów (3 proc.),rowerzystów(30 proc.), motorowerzystów (36,4 proc.). Jeśli zaś chodzi oliczbę rannych to wypadków z udziałem motocyklistów nastąpiłwzrost o 21,8 proc., z udziałemrowerzystów o 11,2 proc., zaśz udziałem motorowerzystów nastąpił spadek liczby rannych o 1,2proc.
Polska nie jest bezpieczna dla rowerzystów
Zdaniem ITS tendencje wzrostowe obserwuje się także w innychkrajach Unii Europejskiej, co jest spowodowane m.in. większą liczbąużytkowników tych środków transportu. Jak jednak zaznaczonowskaźnik zabitychrowerzystów na 1 mln mieszkańców wynosi wPolsce 7,1 i jest blisko dwa razy wyższy, niż średnia europejska,która wynosi 4,0. Gorzej od Polski wypadają w tym wypadku tylkoRumunia, Łotwa i Węgry. Z kolei wskaźnik ofiar śmiertelnych wśródmotocyklistów i motorowerzystów wynosi 8,5, przy średniejeuropejskiej 8,2 na milion mieszkańców.
W celu przeciwdziałania wypadkom z udziałem kierującychjednośladami na początku 2015 roku Komisja Europejska zleciłarealizację programu „SaferWheels”. Celem programu byłozebranie szczegółowych informacji o okolicznościach i przyczynachwypadków drogowych z udziałem kierujących motocyklami,motorowerami irowerami.
Statystyki wypadków
Z badań 500 wypadków z udziałem motocyklistów, motorowerzystówirowerzystów przeprowadzonych w sześciu krajach UniiEuropejskiej wynika, że wśród motocyklistów i motorowerzystówuczestniczących w wypadkach przeważali mężczyźni (90 proc.). Wprzypadkurowerzystów mężczyźni stanowili 67 proc. Osoby wwieku 18-45 lat brały udział w co najmniej połowie wypadkówmotocyklowych (54 proc.). Z koleirowerzyści uczestniczący wwypadkach to w większości osoby w wieku powyżej 46 lat (54 proc.).
Badania pokazały też, że kask miało 81 proc. motocyklistów imotorowerzystów, oraz 32 proc.rowerzystów, przy czym wHolandii kaski dla motorowerzystów nie są obowiązkowe. W przypadku14 proc.rowerzystów kask był, ale niezapięty. Elementyodblaskowe nosiło 12 proc. motocyklistów i motorowerzystów oraz 21proc.rowerzystów. Przednie oświetlenie miało włączone 72proc. motocyklistów i motorowerzystów i 20 proc.rowerzystów.W różnych krajach istnieją jednak różne regulacje prawne w tymzakresie. Z kolei wpływ alkoholu na wypadek stwierdzono u 4 proc.motocyklistów i motorowerzystów oraz u 6 proc.rowerzystów.
W przypadku 22 proc. motocyklistów i motorowerzystów jako przyczynęwypadku wskazano nadmierna prędkość. Miała ona także wpływ wprzypadku wypadków z udziałem 7 proc.rowerzystów. Zbytszybko poruszali się zwykle ludzie młodzi, w wieku poniżej 25 lat(37 proc.).
Duży wpływ na wypadki miały błędy w obserwacji lub w oceniesytuacji kierowców innych pojazdów uczestniczących w tychwypadkach. Było tak w 38 proc. wypadków z udziałem motocyklistówi motorowerzystów oraz 66 proc. wypadków z udziałemrowerzystów.
Wypadki na przejazdach dla rowerów
Najczęściej do wypadków z udziałemrowerzystów dochodziłona przejazdach dlarowerów, zaś w przypadkach motocyklistówna skrzyżowaniach dróg, podczas skrętu w lewo innego pojazdu, gdymotocyklista jechał na wprost z przeciwnego kierunku.
„Mamy nadziej, że ten program przyczyni się po pierwsze doponownego zwrócenia uwagi na problem jednośladów. Chcielibyśmyżeby znalazł się on już na stale w agendzie i żeby był stalemonitorowany” – podkreśliła w rozmowie z PAP kierownikprojektu z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS Ilona Buttler.Dodała, że wiele wskazuje na to, że w przyszłości użytkownikówtego typu pojazdów będzie jeszcze więcej.
Zaznaczyła, że problemem – szczególnie w Polsce – jest wiekmotocykli oraz infrastruktura drogowa. „Mamy ogromne wyzwaniejeżeli chodzi o infrastrukturę. Klasycznym przykładem są tutajbariery, a w szczególności taka ich konstrukcja, aby w sytuacjizagrożenia, kiedy motocyklista jest wyrzucony z pojazdu i przesuwasię w kierunku pobocza, nie były one śmiertelnym zagrożeniem„- mówiła Buttler. Dodała, że wydaje się, że „w wielusytuacjach motocykliści nie bardzo wiedzą jak się zachować wsytuacji zagrożenia„, co wskazuje na potrzebę zmiany wprogramach szkoleń.
Program „SaferWheels” (z ang. Study on accident causationfor traffic accidents involving powered two-wheelers and bicycles inthe European Union) zakończył się w 2018 roku. Wzięło w nimudział sześć krajów: Wielka Brytania, Francja, Włochy, Polska,Grecja i Holandia. Zadaniem każdego kraju było przeprowadzeniebardzo dokładnych badań 86 wypadków drogowych z udziałemmotocyklistów irowerzystów. Do opisu każdego wypadku wbadaniu wykorzystano blisko 1500 parametrów. W Polsce programSaferWheels realizował Instytut Transportu Samochodowego wewspółpracy z Komendą Stołeczną Policji i Komendą WojewódzkąPolicji w Radomiu, a także przy udziale prokuratur i sądów zMazowsza.(PAP)
„