W Łodzi przybędzie 50 stacji roweru publicznego
W tym roku w Łodzi przybędzie 50 stacji rowerupublicznego – głównie na osiedlach, które do tej pory były ichpozbawione. Koszt uzupełnienia dotychczasowego systemu komunikacjirowerowej wyniesie ok. 6 mln zł. Projekt będzie realizowanyetapami.
„Docelowo planujemy poszerzenie systemu rowerupublicznego w Łodzi o 103 stacje rozmieszczone na terenie całegomiasta. W pierwszym etapie zamówienia uzupełniającego chcielibyśmypostawić 50 stacji na osiedlach oraz uzupełnić ich sieć wcentrum. Razem z komitetem sterującym wyznaczyliśmy lokalizacje,które będą realizowane w pierwszej kolejności – to osiedlaRetkinia, Teofilów i Wielkopolska” – poinformowała nakonferencji w poniedziałek Paulina Cyniak z Zarządu Dróg iTransportu w Łodzi.
O uzupełnienie systemu roweru publicznego ze środkówtegorocznego budżetu obywatelskiego(BO) wnioskowało – a następniegłosowało – wielu łodzian, dlatego stacje pojawią się naosiedlach do tej pory ich pozbawionych.
„Mieliśmy spotkania ze wszystkimiwnioskodawcami, których wnioski wygrały w głosowaniu na BO. Wpierwszym etapie rozszerzymy system w ramach zamówieniauzupełniającego. W drugiej kolejności zrealizujemy projekty z BO wtrybie pełnego przetargu, co potrwa pewnie dłużej” -zaznaczył radny Bartosz Domaszewicz.
Rozbudowa systemu roweru publicznego w Łodzi,zakładająca podwojenie liczby stacji, potrwa do końca 2019 r. ibędzie kosztować ok. 15 mln zł.
Zdaniem Huberta Barańskiego z Fundacji Normalne Miasto”Fenomen”, ważnym sygnałem jest powstanie stacji roweruprzy dworcu Łodź Fabryczna. „Być może to pora, bypomyśleć o rowerze metropolitalnym, czyli dostępnym np. nastacjach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej” – dodał.
System roweru publicznego po zimowej przerwie ruszyzgodnie z planem 1 marca – na początek uruchomionych zostanie 101działających w minionym sezonie stacji z ponad tysiącem rowerów.Według Domaszewicza, na uruchomienie 50 nowych z ok. 500jednośladami trzeba będzie poczekać nieco dłużej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Pamiętajmy, że mamy do zrealizowania takżeinne zamówienia, będące wynikiem wygranych wniosków w BO – tom.in. rower cargo, który jest osobnym działaniem. Wnioskodawcy,godząc się na to, że realizujemy projekty etapami, a więc nie wmarcu, tylko np. w sierpniu, wzięli pod uwagę, że wnioski do BO sąwnioskami jednorocznymi, a my gwarantujemy, że system będziedziałał bez ograniczeń czasowych” – dodał.
Łódzki Rower Publiczny (ŁRP) został uruchomiony wubiegłym roku w ramach budżetu obywatelskiego i kosztował ponad 12mln zł. Obecnie sieć wypożyczalni w Łodzi to jeden z dwóchnajwiększych systemów tego typu w Polsce – obok warszawskiegoVeturilo.
Jak wyliczył operator systemu – firma NextBike – wpierwszym sezonie działania ŁRP, rower był wypożyczany średnioco 9 sekund. W tegorocznym BO łodzianie zgłosili kilkadziesiątwniosków dotyczących budowy stacji rowerowych – głownie na dużychosiedlach. (PAP)
agm/ karo/
„