W Krakowie ruszy wypożyczalnia rowerów 4-tej generacji

infobike
28.04.2016 21:22

Wtym roku powstanie w Krakowie pierwszy w Polsce system rowerowy 4-tejgeneracji. Jak dotąd miasto miało 34 stacje i 300 tradycyjnychrowerów miejskich do dyspozycji. Przedmiot nowej umowy, ma na celuwdrożenie co najmniej 150 stacji i 1500 rowerów, z zupełnie innymrozwiązaniem technologicznym.

Będzie to drugi co dowielkości system w Polsce, ale pierwszy jeśli chodzi oinnowacyjność. Inne systemy rowerowe w Polsce, będą póki co,mogły pozazdrościć Krakusom tego rozwiązania. Wdroży je firmaBikeU oferując miastu królów system rowerowy firmy SocialBicycles.

Zarównofirma BikeU, jak i Social Bicycles znają Kraków i jego potrzeby.BikeU już raz była operatorem roweru miejskiego pod Wawelem, w 2014roku. Z kolei Social Bicycle (SoBi) to amerykańska firma z siedzibąw Nowym Jorku, konsekwentnie rozwijająca koncepcję systemu rowerówpublicznych 4-tej generacji. System SoBi funkcjonuje jużw Ameryce, Kanadzie i w Australii (m.in. w Phoenix, Los Angeles,Portland, Tampa).

4generacja, co to oznacza?

Rowerywyposażone są w komputery pokładowe, zasilane przez dynamo i panelsłoneczny oraz zapięcie kłódką typu U. Flota rowerów śledzonajest poprzez wbudowane moduły GPS.

Zdecydowaniebardziej elastyczny system zarówno dla użytkownika, operatora, jaki samego miasta. Jego cechą charakterystyczną jest możliwośćwypożyczenia i zwrotu roweru bez stacji dokujących. Za pomocąkomputera pokładowego znajdującego się na rowerze istniejemożliwość pozostawienia go w dowolnym miejscu poza stacją, a GPSpozwoli w łatwy sposób zlokalizować rower, co w przypadku obecnegosystemu było technicznie niemożliwe. Pod domem, kinem, sklepem,szkołą czy przychodnią lekarską. W prosty i szybki sposób będziemożna pobrać rower poprzez terminal z zamkiem wbudowanym w rower.

Zdecydowanotakże, by nowy Krakowski Rower Miejski działał przez cały rok,jednak w zimie liczba dostępnych rowerów byłaby mniejsza niżlatem.

Zarezerwuj i jedź

Z pewnościąatutem dla wszystkich użytkowników stanie się możliwośćrezerwacji roweru oraz pełnai aktualna informacja o miejscu postoju wszystkich rowerów za pomocąspecjalnej aplikacji na smartfonie lub przez Internet. Udostępnionabędzie także możliwość wstrzymania wypożyczenia roweru naokreślony czas np. podczas wizyty w sklepie? zaznacza zapewnia Marcin Jeż, Dyrektords. Rozwoju BikeU.

Parkujeszi zyskujesz bonusy

W przypadku,gdy wypożyczymy rower spoza stacji, a zwrócimy do stacji dokującej,operator przewiduje wprowadzenie premii bonusowej, która ma zachęcićużytkowników, by mimo wszystko odstawiali rowery w wyznaczonemiejsca. Mało tego, rowerypozostawione w przypadkowych miejscach, są także widoczne dlapotencjalnych użytkowników na witrynie internetowej, a przedewszystkim na mapie w aplikacji mobilnej. Pozwali to na ich zdalnewyszukiwanie, rezerwowanie oraz wypożyczanie wprost „z ulicy”.Może się więc okazać, że niezbędny nam rower w danym momenciemamy tuż ?za rogiem?.

Rowersam powiadomi o kradzieży

Dziękiwbudowanemu GPS możliwy będzie ciągły monitoring rowerówpowiązanych z alarmem dźwiękowym wbudowanym w rower. W chwili, gdynp. rower zacznie zmieniać położenie bez zmiany statusu, powiadomio tym fakcie operatora. Ma to chronić przed jego kradzieżą iminimalizować koszty ewentualnych strat.

Zgłoszenieusterek

Wszybki sposób będzie można zgłosić awarię roweru bezpośrednioz komputera pokładowego prosto do mechanika i zawiesić wypożyczeniew trakcie zgłaszania usterki poprzez wybranie z menu opcji awarii(np. uszkodzona opona).

Mobilnestacje w zależności od potrzeb

Dodatkowym atutem z posiadania rowerów4G, ale już dla samego miasta, stanie się możliwość szybkiegorozstawienia stacji w dowolnych miejscach i zmiany ich ustawienia wzależności od potrzeb. Takie rozwiązanie stanie się niezbędne wprzypadku organizowania eventów, konferencji i innych imprezplenerowych ? zapewnia Marcin Jeż.

Elastycznysystem to i ceny

Wprowadzenienowego systemu będzie się wiązać z abonamentem miesięcznym, wramach którego otrzymamy codziennie do wykorzystania pakietdarmowych minut. Cennik równie elastyczna jak cały projekt. Bezproblemu skorzysta z niego zarówno turysta z Polski, jak i innegokraju. Abonamenty będą zróżnicowane w zależności od potrzeb iczęstotliwości korzystania z rowerów miejskich. Będą teżodpowiedzią na indywidualne potrzeby użytkowników ? podsumowujeMathieu Deloly, Członek Zarządu BikeU.