W Krakowie będzie więcej dróg rowerowych
Już wkrótce krakowscy rowerzyści będąmieli do dyspozycji nowe drogi rowerowe. Mogą także sprawdzić jakie inwestycje będą realizowane z myśląo nich w następnej kolejności.
Obecnie wKrakowie jestblisko 180 km całej infrastruktury rowerowej (dla porównania w 2014r. było to 145 km), i ta liczba będzie sukcesywnie rosła już wnajbliższych latach ? informujekrakowski ZiKiT.
– Choć rok 2016 zbliża się ku końcowi i w tymczasie zostanie ukończonych jeszcze tylko kilka tras rowerowych,warto także zwrócić uwagę na bardzo zaawansowane plany budowykolejnych odcinków dla rowerzystów, które są już w fazieinwestycyjnej, czyli w trakcie opracowania dokumentacji czy przedogłoszeniem przetargu ? mówi Iwona Król, zastępca dyrektoraw Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
I tak obecnie trwa budowa dwóch odcinków drógrowerowych. Pierwszy wzdłuż ulic Teligi i Ćwiklińskiejod ul. Wielickiej (długość: 1715 m; koszt: 2 mlnzł), drugi wzdłuż ul. Wielickiej od ul. Rożena Jaksydo ul. Teligi (1600 m; koszt: 1,7 mln zł). Wkrótcerozpocznie się także budowa ciągu rowerowego na koronie wałówWisły od Białuchy do Mostu Wandy (5,5km; 787 tys. zł).
Kolejne kilometry ścieżek są na etapie przygotowań.Najbliżej realizacji są te zadania, na które w najbliższym czasiezostaną ogłoszone przetargi. Mowa tutaj o odcinkachwzdłuż ul. Conrada od ul. Weissa do Sosnowieckiej wrazz budową kładki dla pieszych (770 m; 6,1 mln zł) oraz wzdłużul. Opolskiej od kładki dla pieszych do ul.Weissa (1280 m; 2,3 mln zł), które mają dużąszansę na realizację jeszcze w tym roku.
– Zadania rowerowe planowane do realizacji, byłyprzygotowywane do procedury przetargowej już w pierwszym kwartaletego roku. Jednak otrzymaliśmy sygnał, że do czasu wejścia wżycie nowej ustawy o zamówieniach publicznych, należy sięwstrzymać z ogłaszaniem przetargów. W efekcie spowodowało toznaczne wydłużenie okresu realizacji ? dodaje KrzysztofMigdał z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.
Kolejna ścieżka, na którą wkrótce zostanieogłoszony przetarg, będzie biegła wzdłuż ul.Nowohuckiej i powstanie w trzech etapach od ul.Saskiej do Koszykarskiej, od wiaduktu do Ronda Dywizjonu 308, oraz odRonda Dywizjonu 308 do ul. Wysockiej. Ścieżka ta mierzyć będzie wsumie 2680 metrów i zgodnie z Wieloletnią Prognozą Finansowąpowinna być gotowa w 2018 r., aczkolwiek ZIKiT planuje finał prac wlistopadzie 2017 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Takich dróg rowerowych tuż przed realizacją jestznacznie więcej. W najbliższym czasie zostaną ogłoszone przetargina: budowę ścieżki wzdłuż ul. Zakopiańskiej (odpętli tramwajowej w Łagiewnikach do przystanku tramwajowegona ul. Siostry Faustyny: 750 m; 2,5 mln zł), opracowaniedokumentacji projektowej na ścieżkę od klasztoru ss.Norbertanek do istniejącego odcinka przy Moście Zwierzynieckim, odul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul.Mirowskiej do granic miasta (2,9 km), na koncepcjębudowy ścieżki rowerowej wzdłużal. 29 Listopada (naodcinku od al. Słowackiego do ul. Opolskiej) oraz wzdłuż ul.Strzelców i Lublańskiej od ul. Powstańców doestakady (również przetarg na koncepcję).
W przygotowaniu, czyli przed ogłoszeniem przetargu nakoncepcję, projekt czy program funkcjonalno użytkowy, sątakże następujące zadania: budowa ścieżki rowerowej od ul.Powstańców wzdłuż ul. Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów,Wiślickiej (2,2 km), wzdłuż ul. Babińskiego i Skotnickiej od ul.Bunscha do ul. Trockiego (1,4 km), od ul. Piastowskiej wzdłuż rzekiRudawy do ul. Zakliki (4,7 km), od ul. Przybyszewskiego wzdłuż ul.Armii Krajowej oraz Jasnogórskiej do granic miasta (4,6 km), wzdłużul. Orzechowej przez Las Borkowski do ul. Zawiłej oraz wzdłuż ul.Zawiłej do ul. Nowej Bartla (1,8 km). Większość z tych przetargówzostanie ogłoszonych na przełomie października i listopada 2016 r.
Warto także wspomnieć o zdaniach rowerowych, dlaktórych jest już opracowywana dokumentacja, np. koncepcja lubprojekt. Wśród tych pozycji jest np. ścieżka od kładki naWiśle łączącej Kazimierz z Ludwinowem wzdłuż ul. Konopnickiejdo Ronda Matecznego, a następnie wzdłuż ul. Kamieńskiego iWielickiej (wraz z kładką na ul. Kamieńskiego) ? długość:4,7km; koszt: 18 mln zł, realizacja: 2018 rok. Jak również przebudowaścieżki rowerowej wzdłuż Wisły na odcinku ul. Tynieckiej iWidałkowej.
Na koniec mamy też jeszcze jedną dobrą wiadomośćdla rowerzystów. Otóż, ze środków unijnych, które udało sięzaoszczędzić na koniec roku (z powodu niższej, niż pierwotniezakładano, wartości dofinansowania), blisko 26 mln zł zostanieprzeznaczonych na zadania w ramach Niskoemisyjnego transportumiejskiego, w tym na budowę ścieżek rowerowych, wśród którychwstępnie wytypowano trasy na moście nad Dłubnią (szacunkowo 4 mlnzł), wzdłuż al. 29 Listopada (od ul. Kamiennej do ul. Opolskiej ?ok. 4 mln zł), kładkę pieszo-rowerową wzdłuż mostu na ul.Nowohuckiej (ok. 7 mln zł), ścieżkę rowerową wzdłuż ul.Piastowskiej od Rudawy do Cichego Kącika (ok. 1,5 mln).
„