Veturilo z zadyszką, ale warszawiacy nadal kręcą
Rowery Veturilo dziś od północy (30 listopada) zjadą do magazynu. Koronawirus, a właściwie niezrozumiały zakaz rządu, zatrzymał je wiosną na ponad miesiąc. Potem liczba wypożyczeń była niższa o 20-30 proc.
W myśl podpisanej w 2016 r. umowy to miał być ich ostatni sezon. Brak pieniędzy na rozwój tego piątego w Europie systemu spowodował jednak, że Zarząd Dróg Miejskich rozpisał tzw. przetarg pomostowy. Zwycięzca przejmie Veturilo na kolejny rok i ewentualnie na 2022 r. Firma Nextbike, wystartowała w przetargu jako jedyna firma z ceną 14,3 mln zł.
Jak pokazują pomiary, w pandemicznym sezonie warszawiacy chętniej jeździli po mieście na własnych rowerach. Ruch wzrósł aż o 17 proc. Kolejną obserwacją jest to, że mimo listopadowych chłodów drogi i pasy rowerowe tym razem wcale nie pustoszeją. Warszawscy cykliści nadal są obecni.
Z kolei na forach rowerowych nie brak narzekań na to, że w przeciwieństwie do wielu stolic europejskich i miast w Polsce władze Warszawy nie zdecydowały się na żadne udogodnienia dla cyklistów. Nawet tymczasowo nie odgrodzono dla nich mniej uczęszczanych podczas pandemii jezdni. Mimo utyskiwań rowerzystów sporo udało się jednak w tym sezonie zrobić, także dzięki budżetowi obywatelskiemu. Największy projekt, który poparło aż 20 proc. głosujących (ponad 18,5 tys. osób), to 94 wiaty rowerowe przy 70 szkołach (pisaliśmy o tym tutaj)
Inwestycje jednak są
Rowerzyści zyskali wygodne przejazdy Lesznem i Górczewską po zakończeniu budowy metra na Woli. Na Bielanach - aleją Zjednoczenia i krzyżującą się z nią ul. Kasprowicza, gdzie starą, różową kostkę z lat 90. zastąpiła równa nawierzchnia asfaltowa. Podobne remonty przeszły też szlaki dla cyklistów wzdłuż ul. Wołoskiej i św. Andrzeja Boboli do Pola Mokotowskiego, a na Bemowie - wzdłuż ul. Powstańców Śląskich.
W tej dzielnicy ZDM kompleksowo zabrał się za infrastrukturę rowerową. Podpisał właśnie umowę na odcinek od Widawskiej do ul. Powstańców Śląskich. Drogowcy sami dołożą przebudowę skrzyżowania z Wrocławską, gdzie zmodernizowali już sygnalizację świetlną. Doskonale zapowiada się przebudowa ul. Piastów Śląskich.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przykładem rowerowych zmian na dużą skalę w tym roku jest też 80-tysięczne osiedle Gocław. Latem udało się wytyczyć wyjazd z niego dla cyklistów w kierunku Saskiej Kępy przez ul. Bora-Komorowskiego (ZDM doda też wygodniejsze przejazdy przez skrzyżowanie z Afrykańską). Teraz powstaje przedłużenie tego szlaku wzdłuż ul. Egipskiej do ul. Lizbońskiej. Będzie więc można wygodnie skręcić w al. Stanów Zjednoczonych w kierunku kładki Łazienkowskiej albo przejechać wiaduktem do odnowionych i poszerzonych pasów rowerowych na ul. Saskiej do al. Waszyngtona.
Wisienki na tym rowerowym torcie to zapowiadane od dawna pasy na ul. Anielewicza z nowym rondem rowerowym u zbiegu z Karmelicką na Muranowie. Przede wszystkim zaś asfaltowy i szeroki przejazd aleją Jana Pawła II od ronda ONZ za rondo przy Dworcu Centralnym. Oba te odcinki mają być gotowe jeszcze w tym roku i bardzo się przydadzą zimowym cyklistom.
źródło: GW