Vélorution – Wielka Rewolucja Rowerowa w Poznaniu

infobike
04.07.2011 17:40

Vélorution – Wielka Rewolucja Rowerowa w Poznaniu


W czwartek 30.06. dotarła do Poznania Vélorution – Wielka Rewolucja Rowerowa! Tego dnia gościliśmy w Poznaniu Oliviera Schneidera – członka zarządu FUB (francuskiej federacji użytkowników rowerów) –informuje na własnej witrynie internetowej Sekcja Rowerzystów Miejskich z Poznania.

 velorution

Vélorution to cykl konferencji w wybranych miastach w Polsce, prezentujący diametralne zmiany i osiągnięcia, jakie zaszły we francuskiej polityce rowerowej w ostatnich latach. Konferencja odbyła się w budynku Urzędu Miasta przy Pl. Kolegiackim. Uczestniczyła w niej zarówno grupa poznańskich urzędników, jak i zainteresowanych rowerzystów. Podczas spotkania poruszone zostały m.in. tematy taniego i skutecznego uspokajania ruchu oraz systemu francuskich miejskich wypożyczalni rowerów.


Rowerowa Francja
Na początku prelegent przybliżył obraz Francji, jako kraju z niezaprzeczalnie potężnymi tradycjami rowerowymi, licznie działającymi organizacjami rowerowymi (FUB – rower jako środek transportu, FFCT – turystyka rowerowa, FFC – rower jako sport, AF3V – faworyzowanie powstawania turystycznych szlaków rowerowych) oraz rowerowymi instytucjami państwowymi o charakterze doradczym (CERTU), normującym (AFNOR) i informacyjnym (ADEME). 

To miasta zyskują najwięcej, gdy przybywa rowerzystów
W dalszej części konferencji Olivier Schneider przytoczył artykuł z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka brzmiący: „Każdy człowiek ma prawo do swobodnego poruszania się”, na którym to oparł zagadnienie roweru w kontekście miejskim, jako sposobu na poprawę mobilności. Wykazał, że pojazd ten – w porównaniu z samochodem – zajmuje mniej przestrzeni, generuje niższy koszt „społeczny”parkowania, pozwala na tańsze utrzymanie infrastruktury, jest przyjazny dla miasta, nie hałasuje itp. Prelegent podkreślił, iż rowery są korzystne przede wszystkim dla miasta, a nie tylko dla samych rowerzystów, zatem miasta mają wyraźny i niewątpliwy interes w rozwoju ruchu rowerowego.


velorution_1


Obowiązek tworzenia ułatwień dla rowerzystów
Z uwagi na to, celem zarządców dróg, poprzez starannie przemyślane planowanie i budowanie infrastruktury rowerowej, powinno być stworzenie spójnej sieci, dzięki której poruszanie się jednośladem po mieście będzie bezpieczne, szybkie, wygodne i łatwe. W Polsce, niestety, brakuje planów miejscowych, co uniemożliwia sensowne gospodarowanie przestrzenią miejską. We Francji natomiast istnieje system planistyczny, obejmujący całą politykę transportową, wymuszający na samorządach sporządzania tzw. Planów Transportowych, w których zawarcie ułatwień dla rowerzystów jest obowiązkowe. Funkcjonuje zatem ustawowy nakaz, by przy realizacji inwestycji drogowej bądź remoncie uwzględniać interesy rowerzystów. Olivier Schneider dodał także, że równie ważną kwestię stanowi nieustająca edukacja użytkowników dróg. Przemawiający zauważył, iż we Francji istnieje stanowisko międzyresortowego koordynatora ds. promocji roweru, w Polsce zaś nie ma w żadnym ministerstwie urzędnika, który kompleksowo zajmowałby się sprawami rowerowymi.

Więcej rowerzystów = wyższy poziom bezpieczeństwa
Kolejnym omawianym problemem był brak wiedzy w społeczeństwie o zaletach roweru i duża ilość stereotypów o jego wadach, co stanowi barierę w rozwoju ruchu rowerowego. Strach przed utratą statusu społecznego, prestiżu, nadmierna obawa przed wypadkiem, to tylko niektóre z przytoczonych przykładów. Zdaniem prelegenta, niektórzy wybierają auto, ponieważ jazda na rowerze wydaje im się zbyt niebezpieczna, tymczasem właśnie taki wybór sprawia, że jest… mniej bezpiecznie. Większa liczba rowerzystów automatycznie przekłada się bowiem na lepsze i mniej ryzykowne poruszanie w przestrzeni miejskiej. 

Jak uspokajać ruch
Jeśli chodzi o zagadnienie uspokajania ruchu w mieście, Olivier Schneider wymienił kilka ciekawych sposobów pozwalających na tanie i skuteczne wprowadzania tego projektu w życie, m.in. stosowanie odpowiedniej infrastruktury powodującej lekki dyskomfort kierowcy, lecz tym samym zwiększającej jego czujność i ostrożność (np. zwężenie pasów ruchu, stosowanie naturalnych separatorów, np. drzew), zmianę organizacji ruchu (podwyższenie liczby skrzyżowań równorzędnych), kampanie społeczne, kontrolę użytkowników, tworzenie alternatywy dla samochodów (lepsza oferta komunikacyjna), „ożywianie”ulicy poprzez wydarzenia kulturalne w przestrzeni publicznej.

Rowery publiczne i elektryczne
W ostatniej części konferencji poruszony został temat miejskich wypożyczalni rowerów publicznych, w tym rewolucyjnego systemu Vélib’. Zaletami takiego roweru jest parkowanie u celu, brak konieczności garażowania i utrzymania pojazdu. Przemawiający zaznaczył, że im większy system (rozmieszczenie stacji dokowania na terenach o dużej gęstości zaludnienia co 300-400 m), tym daje to bardziej pozytywny bilans. Na dowód tego przedstawione zostały statystyki ukazujące efekt dynamizacji: na przestrzeni 2 lat w Lyonie liczba rowerzystów wzrosła aż o 46% ! Na koniec Olivier Schneider zaprezentował innowację na europejskim rynku rowerowym, czyli rower elektryczny, a także przybliżył ideę intermodalności (czyli pokonania jednej trasy za pomocą więcej niż jednego środka transportu).


velorution_2


Rowerowa rewolucja we Francji trwa. A w Poznaniu?
W pełni udało się zrealizować cel spotkania, którym było zaprezentowanie ostatnich 15 lat francuskiej polityki zrównoważonego transportu, uwzględniającej ruch rowerowy jako jego istotny element, pozwalający na zwiększenie miejskiej mobilności w dobie obecnych problemów komunikacyjnych, z którymi borykają się duże miasta Ponadto przedstawione zostały propozycje rozwiązań, które można by dostosować do polskich realiów. Należy bowiem traktować rower jako środek transportu, nie zaś wyłącznie turystyki lub sportu.

Olivier Schneider, członek zarządu francuskiej federacji użytkowników rowerów, podzielił się doświadczeniami z mającej miejsce we Francji rowerowej rewolucji – Velorution. Czy w Poznaniu jest szansa na podobny przełom? 


Źródło: http://www.srm.eco.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1250&Itemid=36