Velorution w Białymstoku – relacja
Velorution w Białymstoku –relacja
Rowerowy Białystok relacjonuje polsko-francuskie spotkanie dotyczące polityki prorowerowej, które odbyło się w Białymstoku.
Dobiegło końca polsko-francuskie spotkanie dotyczące polityki prorowerowej, które odbyło się w białostockim Centrum Współpracy Organizacji Pozarządowych. Frekwencja dopisała i na zebraniu pojawiło się kilkunastu rowerzystów w różnym wieku.
Konferencji przewodniczył Oliver Schneider z FUB (Francuskiej Federacji Rowerzystów), który przedstawił oficjalne stanowisko rządu francuskiego w sprawie polityki prorowerowej we Francji.
Velorucja w Białymstoku była ostatnią z serii spotkań, które odbyły się m.in. w Gdańsku, Szczecinie, Toruniu, Bydgoszczy i Warszawie. Według Oliviera Polska znajduje się obecnie na tym samym poziomie rozwoju i podejścia do spraw rowerowych, co Francja 15 lat temu. Przybyłym na spotkanie przedstawiono zmianę nastawienia Francuzów do polityki zrównoważonego transportu, jaka nastąpiła na przestrzeni lat. Niemożliwych z pozoru zmian dokonano na szeroką skalę. Ich podstawą było powiększenie przestrzeni miejskiej dla pieszych i rowerzystów, czyli uwzględnienie potrzeb słabszych uczestników ruchu. Pozwoliło to zmniejszyć panującą wówczas hegemonię samochodów, którą niezmiennie odczuwa się na polskich drogach.
Olivier radził stworzyć długoterminowy planu strategii rozwoju transportu mijeskiego w oparciu o wprowadzenie uspokojenia prędkości do 30 km/h najczęściej uczęszczanych przez pieszych obszarach miasta, argumentując to upłynnieniem ruchu oraz zwiększeniem bezpieczeństwa. Dzięki temu miasto nie musiałoby budować kolejnych dróg dla rowerów, których stan w większości nadaje się do gruntownego remontu i poprawy. Według przedstawiciela FUB lepiej zainwestować w pasy rowerowe i kontrapasy, które we Francji świetnie się sprawdzają, podczas gdy w Białymstoku są nieznane.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Schneider szczególnie podkreślał konieczność zmiany świadomości samych mieszkańców miast. Przestrzeń miejska ma służyć człowiekowi, a nie być tylko miejscem ruchu samochodowego. Dziwił go fakt niekorzystania pieszych ze swojego prawa do pierwszeństwa na przejściach. Oczekiwanie na przejazd samochodów utwierdza kierowców w przekonaniu o dominacji na ulicach.
Olivier stwierdził, że zrównoważony transport (a zwłaszcza komunikacja rowerowa) ma bardzo duży potencjał w Białymstoku. Stolica Podlasia jest drugim w Polsce miastem wojewódzkim pod względem gęstości zaludnienia, dzięki czemu odległości między celami podróży są niewielkie. Zwiększenie ruchu rowerowego do 5% przy rozwijającej się wygodnej i bezpiecznej infrastrukturze rowerowej przyzwyczaiłoby kierowców do obecności rowerzystów na drogach i z pewnością przyczyniłoby się do zwiększenia kultury jazdy.
Prezentacje ze spotkania z rowerzystami jak i z urzędnikami będą dostępne wkrótce.
Źródło: http://www.rowerowy.bialystok.pl/index.php?art=1297