Velorution – relacja Rowerowego Szczecina
Velorution –relacja Rowerowego Szczecina
1 lipca odbyła się konferencja Velorution. Celem jej było przedstawienie 15 lat francuskich doświadczeń w polityce zrównoważonego transportu uwzględniającego rower jako jedna z alternatyw dla samochodów indywidualnych, która pozwoliła na odwrócenie negatywnych skutków dostosowywania miast do samochodów. Doświadczenia Francji omawiał Olivier Schneider, członek zarządu Francuskiej Federacji Rowerzystów (FUB).
Ciągły wzrost ilości samochodów, problemy z rozładowaniem korków i z nieograniczonymi udogodnieniami związanymi z masowym parkowaniem w centrach miast, to wszystko, przy ruchu rowerowym na poziomie około 1%, problemy spotykane w obydwu przypadkach. Dzięki wprowadzonej kompleksowej polityce, najpierw miejsce roweru użytkowego we Francji przestało się cofać, a ostatnio rośnie coraz dynamiczniej, sięgając nawet 15% w niektórych miastach.
Jednym z ważniejszych celów jakie postawiono przed francuskimi miastami jest uspakajanie ruchu na drogach, czyli głównie wprowadzanie stref z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Instytucje opracowujące wytyczne sugerują by aż 80% dróg w mieście (głównie ulice lokalne i dojazdowe) miało właśnie takie ograniczenie prędkości (lub mniejsze – 20km/h). Tylko na ulicach obsługujących ruch międzydzielnicowy lub tranzytowy dopuszcza się większe prędkości – z reguły 50km/h.
Konferencja składała się z dwóch części, z panelu dyskusyjnego oraz Kawiarenki Rowerowej w siedzibie Rowerowego Szczecina.
Rower = przyjazna przestrzeń publiczna
Na pierwszy rzut oka zastanawiające może być w jakim celu prezentować w Polsce akurat francuską politykę prorowerową, a nie doświadczenia najbardziej rowerowych państw Europy, takich jak Holandia czy Dania. Otóż mimo wielu różnic, sytuacja polskich miast jest w wielu aspektach bardzo podobna do sytuacji francuskich w 1996 roku, czyli tuż przed wdrożeniem polityki prorowerowej.
Miejskie wypożyczalnie rowerów – korzyści a koszty
Pułapki wynikające z pokusy ciągłej rozbudowy infrastruktury (zgubne błędne kolo i suburbanizacja oraz lepsze dzielenie przestrzeni publicznej)
Uspokojenie ruchu to korzyść dla Mieszkańców (jak planować uspokajanie ruchu w dużych i średnich miastach)
Udział różnych grup w planowaniu przestrzennym miasta.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zdjęcia z konferencji oraz Kawiarenki Rowerowej
A oto rezultaty dobrej polityki przestrzennej i transportowej.