Uwagi Zielonego Mazowsza do projektu infrastruktury rowerowej
Aleksander Buczyński i Maciej Sulmicki z ZielonegoMazowsza przygotowali pismo do Inżyniera Ruchu m.st. Warszawy, wktórym zamieścili uwagi do projektu infrastruktury rowerowej naul. Anielewicza.
Pismo ZM-16-0725-01-AB z 20 XII 2016 r.
Do Inżyniera Ruchu m.st. Warszawy.
Nawiązując do projektu infrastruktury rowerowej naul. Anielewicza, przesyłam następujące uwagi.
Budowa infrastruktury rowerowej w ciągu ul.Anielewicza nie jest zadaniem priorytetowym, biorąc pod uwagęniewielkie natężenie ruchu i dobre warunki jazdy rowerem nazasadach ogólnych. Wszystkie trzy przedstawione do konsultacjiwarianty nie zapewniają dogodnych warunków ruchu rowerowego,a jednocześnie generują konflikty, przewidując likwidacjęmiejsc parkingowych lub terenów zielonych.
W związku z tym inwestycja powinna zostaćograniczona do:
– odcinka DDR na skwerze Brandta (od istniejącej DDRdo Karmelickiej);
– małego ronda na skrzyżowania Anielewicza /Karmelicka (z włączeniem DDR ze skweru jako dodatkowego 5. wlotu);
– zwężenia wylotu Anielewicza na skrzyżowaniu z al.JP2 do 1 pasa ruchu, ewentualnie wyznaczenie na skrzyżowaniukompletu przejazdów;
– analogicznie na skrzyżowaniu ze Smoczą, ewentualniezamiana sygnalizacji na rondo;
– ograniczenia promieni łuków jezdni naskrzyżowaniach i zabudowy powierzchni wyłączonej z ruchuna skrzyżowaniu z Okopową;
– ewentualnie pasów filtrujących na skrzyżowaniachz sygnalizacją.
Wariant I (z wydzieloną drogą dla rowerów):
– DDR prowadzi przez nieoznaczony na projekcieprzystanek autobusowy przy al. Jana Pawła II;
– DDR niepotrzebnie dwukrotnie przecina chodnik naodcinku od alei Sendlerowej do Karmelickiej (DDR i przejazdrowerowy powinny być konsekwentnie prowadzone po północnej stroniechodnika);
– przy al. Jana Pawła II brakuje kompletu przejazdów;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– niepotrzebne są przejazdy w ciągu Smoczej;jeśli coś tu robić, to pasy filtrujące na wlotach Smoczej;
– droga dla rowerów po zachodniej stronie Okopowejpowinna umożliwiać dojazd do ul. Gibalskiego, np. przez parkingw ciągu ul. Anielewicza,
– powierzchnia wyłączona z ruchu na wylocieAnielewicza przy Okopowej powinna zostać zabudowana,
– brakuje ciągłości chodnika na wjazdach bramowych.
Warianty II i III (z pasami rowerowymi):
– jednopasmowe ronda na skrzyżowaniach z Karmelickąi Smoczą są dobrym pomysłem, lecz ruch rowerowy powinien byćna nich prowadzony na zasadach ogólnych (por. Kopernika-Tamka) lubpasem/sierżantami rowerowymi na środku pasa ruchu wokół ronda.
Proponowane rozwiązania (wyprowadzanie pasówrowerowych poza jezdnię w obrębie skrzyżowania orazprowadzenia pasa rowerowego krawędzią, a nie środkiem ronda)są niewygodne (pierwsze generuje dodatkowe punkty kolizjiz pieszymi) i niebezpieczne (prowokują do zajeżdżaniadrogi przez zjeżdżających z ronda);
– DDR ze skweru powinna zostać doprowadzona do rondajako dodatkowy 5. wlot;
– na odcinku „wolskim” niepotrzebnielikwidowany jest pas postojowy po jednej stronie Anielewicza ? jużteraz jest tam uporządkowane parkowanie równoległe;
– powierzchnia wyłączona z ruchu na wylocieAnielewicza przy Okopowej powinna zostać zabudowana.
Do wiadomości: Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawyds. komunikacji rowerowej, projektant.
Wariant z wydzieloną drogą dla rowerów, JPG,13086 kB
Wariant z pasami rowerowymi wyprowadzanymi nachodnik na rondach, JPG,14449 kB
Wariant z pasami rowerowymi prowadzonymikrawędziami rond, JPG,14072 kB
„