Uwagi WIR do Roboczego Projektu Programu Działań Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych WrOF
P {}H3 {}H3.cjk {„SimSun”}H3.ctl {„Lucida Sans”}A:link {}
Uwagi WIR do Roboczego Projektu Programu Działań Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych WrOF
W odpowiedzi na zaproszenie do konsultowania przez społeczeństwo „Roboczego Projektu Programu Działań Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego’ zidentyfikowaliśmy braki i wysłaliśmy nasze uwagi do tego dokumentu –informuje stowarzyszenie Wrocławska Inicjatywa Rowerowa
Zawartość roboczego projektu nie obfituje w odniesienia do kwestii rowerowych, choć dokument głosi, że’postulowany jest dalszy rozwój przyjaznych dla środowiska i niskoemisyjnych systemów transportu’. Rowery (CTRL+F) pojawiają się tylko w kontekście:
-
’Tabela 24. Ocena poziomu zaspokojenia potrzeb mieszkańców w zakresie tras rekreacyjnych’
-
’Analiza pogłębiona, przeprowadzona w oparciu o badanie ankietowe, potwierdziła tendencje określone na podstawie badania z użyciem danych Urzędu Statystycznego we Wrocławiu. Analiza pozwala na sformułowanie następujących wniosków […] −w gminach występują liczne trasy rekreacyjne: spacerowe, rowerowe, konne, w niektórych gminach, występują takŜe trasy do nordic walking, kajakowe i innego typu wodne, większość badanych ocenia poziom zaspokojenia mieszkańców w zakresie ich długości jako średni, natomiast jakości –średni lub niski (tabela 24); oceny wysokie lub bardzo wysokiepojawiają się we Wrocławiu, Trzebnicy, Wiszni Małej oraz Sobótce (w tej ostatniej w odniesieniu do tras spacerowych)’
Natomiast w:
DZIAŁANIE 1.1. Zapewnienie spójnego z regionem, pozostałą częścią kraju i krajami Unii Europejskiej systemu komunikacyjnego WrOF
oraz
DZIAŁANIE 1.2. Zastąpienie w szerokim zakresie samochodowej komunikacji indywidualnej komunikacją zbiorową w ścisłym centrum gmin należących WrOF
w ogóle ich nie ma.
Dlatego też poczuliśmy się w obowiązku zwrócić uwagę na te drobne niedociągnięcia. Poniżej treść naszego wniosku, jaki został wysłany (w terminie).
Wnosimy:
-
o wpisanie w strategii ZIT (str. 33) obok słów: ’Działania podejmowane w tym zakresie powinny dotyczyć przede wszystkim polepszania istniejącego systemu komunikacji zbiorowej, zastępującego w pewnym zakresie indywidualny ruch samochodowy’, także zapisów o polepszaniu istniejącego systemu infrastruktury rowerowej, który zastąpi w pewnym zakresie indywidualny ruch samochodowy w sposób najbardziej korzystny dla środowiska, w tym klimatu.
-
o stworzenie w priorytecie 1 nowego działania, które obejmowałoby stworzenie spójnego systemu infrastruktury rowerowej – z przykładowymi projektami takimi jak: wydzielone drogi rowerowe, drogi rowerowe przy drogach publicznych, śluzy rowerowe, parkingi dla rowerów.
-
(alternatywnie do punktu 2) – o wpisanie do przykładowych rodzajów projektów w działaniu 1.1. także budowy dróg rowerowych – niezależnie, czy są budowane przy istniejącej drodze publicznej.
-
o wpisanie do przykładowych rodzajów projektów w działaniu 1.2. także budowy parkingów Bike&Ride, w tym strzeżonych
-
o wpisanie do przykładowych rodzajów projektów działaniu 1.6. także tworzenia dróg rowerowych w ramach kompleksów przyrodniczych
Uzasadnienie: W powyższym dokumencie zapisano Najważniejszym problemem, który hamuje rozwój ruchu rowerowego i jest przyczyną istotnego niebezpieczeństwa dla rowerzystów jest brak osobnej infrastruktury rowerowej. Zwracamy uwagę, że Województwo Dolnośląskie planuje stworzenie spójnej sieci tras rowerowych w skali regionu, a Urząd Miejski zgłosił do Systemu Ewidencji Inicjatyw Projektowych szeroko zakrojony program rowerowy. Na uwagę zasługują też prace Powiatu Wrocławskiego, które mają zinwentaryzować istniejące drogi i zaplanować sieć łączącą gminy ościenne z Wrocławiem.
Mateusz Kokoszkiewicz
Wnosimy o dostrzeżenie infrastruktury rowerowej w Roboczym Projekcie Programu Działań Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Biorąc pod uwagę, że transport rowerowy i turystyka rowerowa mogą być ważnym ogniwem integrującym, uważamy za ważne, by także na poziomie Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego uwzględnić działania dotyczące infrastruktury rowerowej.
Wrocławska Inicjatywa Rowerowa
Źródło: http://rowery.eko.org.pl/index_aktualnosci.php5?dzial=11&kat=20&art=1378