Uspokajanie ruchu w Pradze czeskiej
P {}A:link {}
Uspokajanie ruchu w Pradze czeskiej
O tym w jaki sposób uspokaja się ruch w Pradze czytamy w relacji Radosława Lesisza
W uzupełnieniu relacji ze spotkania rowerowych wolontariuszy w Pradze [zobacz >>>], przedstawiamy parę dodatkowych zdjęć z rozwiązań wykraczających poza sprawy stricte rowerowe. Pokażemy nową strefę pieszą, nową strefę Tempo 30, wrócimy też do opisanej 8 lat temu [zobacz >>>] strefy nad stacją metra Anděl. Na deser parę szczegółów poprawiających bezpieczeństwo na przejściach i skrzyżowaniach.Uspokajanie ruchu w Pradze czeskiej
Václavskénáměstíbez aut
Václavskénáměstí/ Jindřišská. Tak jeszcze niedawno wyglądało to miejsce.
Od jesieni 2012 ten fragment głównej alei Pragi jest strefą pieszą, z dopuszczonym ruchem rowerowym – to początek rewitalizacji tej ulicy. Ponieważ ciągle sporo kierowców nie może przyzwyczaić się do nowej sytuacji, skrzyżowania pilnuje naprawdę spore zgrupowanie sił policyjnych.
Strefa piesza – widok od ul. Jindřišskiej:
Na razie wyłączony z ruchu fragment nie wygląda najlepiej, ale miasto zatroszczyło się o poinformowanie mieszkańców i turystów o nadchodzących zmianach…
…i korzyściach z nich płynących.
Strefa ruchu uspokojonego w dzielnicy Karlín
Dzielnica Pragi – Karlín jest ciekawym przykładem działania strefowego – na sporym obszarze dzielnicy uspokojono tu ruch (tempo 30). Przy okazji hurtowo dopuszczono ruch rowerowy pod prąd, o czym informują odpowiednie znaki na wjeździe do strefy.
Dopuszczenie pod prąd oznakowane jest głównie za pomocą 'sierżantów’.
Ulica Sokolovskázaś dopuszcza ruch rowerowy pod prąd wspólnie z tramwajami.
Strefa pieszo-rowerowo-tramwajowa nad stacją metra Anděl
Skrzyżowanie ulic Plzeňská- Lidická- Nádražní- Štefánikova nad stacją metra Anděl to strefa pieszo-tramwajowo-rowerowa, która jest dowodem na możliwość harmonijnego i bezpiecznego współistnienia różnych form przemieszczania się w ważnym węźle przesiadkowym, bez zbędnych regulacji czy szykan.
Można tu bezpiecznie spacerować, jeździć na rowerze…
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
…czy też po prostu stać na środku skrzyżowania, przez które prowadzą ruchliwe główne linie tramwajowe (w tym szybka linia na Barrandov [zobacz >>>]).
Niektóre ulice doprowadzające do placu również zostały włączone do strefy pieszej. Na zdjęciu Plzeňská.
Stanowiąca jej przedłużenie Lidickáto jednokierunkowa ulica z kontrapasem tramwajowo-rowerowym.
Wygrodzenia przed przejściami dla pieszych
Warte uwagi: poprawiające widoczność wygrodzenie miejsc parkingowych przed przejściami dla pieszych.
Alternatywna technika wygrodzenia.
Zmniejszanie promieni łuków na skrzyżowaniach
Fizyczne zacieśnienia łuków na skrzyżowaniach także służą poprawie bezpieczeństwa – wymuszają zmniejszenie prędkości przy skręcaniu w prawo.
Jak widać można zrobić to także za pomocą prefabrykatów i bez przebudowy odwodnienia.
Rowerowi wolontariusze krążą po Europie
Materiał powstał na podstawie wizyty w Pradze w ramach projektu Volunteers of Cycling Academy (VOCA [zobacz >>>]). Wkrótce relacja z kolejnego spotkania – w Lizbonie. Projekt VOCA jest realizowany w ramach programu Uczenie się przez całe życie –Grundtvig
i finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Źródło: http://www.zm.org.pl/?a=uspokojenie_ruchu-praga-12b