Uspokajanie ruchu w Pradze czeskiej

infobike
04.03.2013 20:22

P {}A:link {}

Uspokajanie ruchu w Pradze czeskiej

O tym w jaki sposób uspokaja się ruch w Pradze czytamy w relacji Radosława Lesisza

W uzupełnieniu relacji ze spotkania rowerowych wolontariuszy w Pradze [zobacz >>>], przedstawiamy parę dodatkowych zdjęć z rozwiązań wykraczających poza sprawy stricte rowerowe. Pokażemy nową strefę pieszą, nową strefę Tempo 30, wrócimy też do opisanej 8 lat temu [zobacz >>>] strefy nad stacją metra Anděl. Na deser parę szczegółów poprawiających bezpieczeństwo na przejściach i skrzyżowaniach.Uspokajanie ruchu w Pradze czeskiej

Václavskénáměstíbez aut

Václavskénáměstí/ Jindřišská. Tak jeszcze niedawno wyglądało to miejsce.

Od jesieni 2012 ten fragment głównej alei Pragi jest strefą pieszą, z dopuszczonym ruchem rowerowym – to początek rewitalizacji tej ulicy. Ponieważ ciągle sporo kierowców nie może przyzwyczaić się do nowej sytuacji, skrzyżowania pilnuje naprawdę spore zgrupowanie sił policyjnych.

Strefa piesza – widok od ul. Jindřišskiej:

Na razie wyłączony z ruchu fragment nie wygląda najlepiej, ale miasto zatroszczyło się o poinformowanie mieszkańców i turystów o nadchodzących zmianach…

…i korzyściach z nich płynących.

Strefa ruchu uspokojonego w dzielnicy Karlín

Dzielnica Pragi – Karlín jest ciekawym przykładem działania strefowego – na sporym obszarze dzielnicy uspokojono tu ruch (tempo 30). Przy okazji hurtowo dopuszczono ruch rowerowy pod prąd, o czym informują odpowiednie znaki na wjeździe do strefy.

Dopuszczenie pod prąd oznakowane jest głównie za pomocą 'sierżantów’.

Ulica Sokolovskázaś dopuszcza ruch rowerowy pod prąd wspólnie z tramwajami.

Strefa pieszo-rowerowo-tramwajowa nad stacją metra Anděl

Skrzyżowanie ulic Plzeňská- Lidická- Nádražní- Štefánikova nad stacją metra Anděl to strefa pieszo-tramwajowo-rowerowa, która jest dowodem na możliwość harmonijnego i bezpiecznego współistnienia różnych form przemieszczania się w ważnym węźle przesiadkowym, bez zbędnych regulacji czy szykan.

Można tu bezpiecznie spacerować, jeździć na rowerze…

…czy też po prostu stać na środku skrzyżowania, przez które prowadzą ruchliwe główne linie tramwajowe (w tym szybka linia na Barrandov [zobacz >>>]).

Niektóre ulice doprowadzające do placu również zostały włączone do strefy pieszej. Na zdjęciu Plzeňská.

Stanowiąca jej przedłużenie Lidickáto jednokierunkowa ulica z kontrapasem tramwajowo-rowerowym.

Wygrodzenia przed przejściami dla pieszych

Warte uwagi: poprawiające widoczność wygrodzenie miejsc parkingowych przed przejściami dla pieszych.

Alternatywna technika wygrodzenia.

Zmniejszanie promieni łuków na skrzyżowaniach

Fizyczne zacieśnienia łuków na skrzyżowaniach także służą poprawie bezpieczeństwa – wymuszają zmniejszenie prędkości przy skręcaniu w prawo.

Jak widać można zrobić to także za pomocą prefabrykatów i bez przebudowy odwodnienia.

Rowerowi wolontariusze krążą po Europie

Materiał powstał na podstawie wizyty w Pradze w ramach projektu Volunteers of Cycling Academy (VOCA [zobacz >>>]). Wkrótce relacja z kolejnego spotkania – w Lizbonie. Projekt VOCA jest realizowany w ramach programu Uczenie się przez całe życie –Grundtvig i finansowany ze środków Unii Europejskiej.

Źródło: http://www.zm.org.pl/?a=uspokojenie_ruchu-praga-12b