Urząd odpowiada radnym na apel Rowerowego Wrocławia
Urząd odpowiada radnym na apel Rowerowego Wrocławia
Zgodnie z zapowiedzią prezentujemy treść pisma, jakie wystosował urząd do radnych w odpowiedzi na nasze stanowisko w sprawie zwiększenia budżetu. Stanowisko urzędu prezentowała radnym dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Elżbieta Urbanek –czytamy na portalu Rowerowy Wrocław
INFORMACJA NA TEMAT ROZBUDOWY INFRASTRUKTURY ROWEROWEJ WE WROCŁAWIU
W nawiązaniu do przekazanego wystąpienia Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej w sprawie budżetu na działania prorowerowe przedstawiam poniżej informację na temat wykonanych zadań w 2011 i planowanych w ramach programu 4 letniego obejmującego lata 2011 -2014 na lata 2012-2013.
Zaznaczam, że środki na realizacje niżej wymienionych zadań ujęte są nie tylko w pozycji WPI ’Program Rowerowy’, ale również w dużej mierze w ramach poszczególnych pozycji budżetowych związanych budową, przebudową i utrzymaniem dróg.
1. W roku 2011 wydatkowaliśmy ogółem ponad 7,0 mln. Zł na działania związane z rozwojem ruchu rowerowego i tras rowerowych w tym na:
- Wypożyczalnia rowerów miejskich:
Uruchomiono 17 stacji rowerowych i 140 rowerów
W sezonie 2011 z wypożyczalni skorzystało ponad 20 tysięcy użytkowników wypożyczając rowery ponad 100 tysięcy razy, - Nowe kontrapasy rowerowe:
Wprowadzone zostały nowe kontrapasy rowerowe na 7 ulicach. - Nowe trasy rowerowe:
Zrealizowana zostały trasy rowerowe na ul. Ruskiej i Świdnickiej. W ramach projektu zastosowano szereg rozwiązań innowacyjnych na skalę kraju.
Budowa pierwszego odcinka tzw. Magistrali rowerowej na Kazimierza Wielkiego (wyodrębnienie pasa rowerowego z jezdni) - Rozwiązania inżynierii ruchu:
Wyznaczono śluzę rowerową na ul. Kazimierza Wielkiego.
Zastosowano po raz pierwszy w kraju trzykomorowe sygnalizatory rowerowe. Wyznaczono wspólny pas autobusowo rowerowy na placu Jana Pawła II - Nowy trasy rowerowe, które powstały w ramach inwestycji drogowych:
ul. Graniczna,
ul. Śląska,
zintegrowany przystanek przy stadionie,
ul. Królewiecka,
ul. Kosmonautów,
Łącznie w roku 2011 powstało 13,5 km nowych powiązań rowerowych ( co daje łącznie ok. 185 km tras rowerowych).
2. W 2012 roku w ramach realizacji
- Pilczycka na odcinku od Milenijnej do Gwareckiej
- Dokerska od Kozanowskiej do Gwareckiej
- Gwarecka
- Maślicka od przejazdu kolejowego do ul. Królewieckiej
- Pułaskiego na odcinku od pl. Wróblewskiego do Kościuszki
- uI.Żmigrodzka od Obwodnicy Środmiejskiej do AOW
- Kontrapasy – Rybacka, Grunwaldzka, Komuny Paryskiej, Jedności Narodowej
- ’bramy’ wjazdowe dla rowerzystów do centrum – 8 bram
W ramach działań z zakresu inżynierii ruchu powstaną pasy/kontrapasy dla rowerzystów
na następujących ulicach: Kościuszki , Braniborska , Grodzka, Wróblewskiego ,
Paderewskiego , Różyckiego , Św. Antoniego i Św. Mikołaja
- integracja transportu rowerowego z środkami transportu publicznego w ramach budowy węzła przesiadkowego na Psim Polu
- kontynuacja stawiania stojaków rowerowych
- kontynuacja obniżania krawężników
- kontynuacja działań z zakresu inżynierii ruchu ( czwarte wloty, śluzy rowerowe, przejazdy rowerowe łączące trasy rowerowe, usprawnienia dla rowerzystów na skrzyżowaniach, przyjazne rowerzystom programy sygnalizacji świetlnej )
- działania na rzecz budowy poparcia społecznego dla rozwoju ruchu rowerowego i powstawania udogodnień dla rowerzystów (broszury, plakaty),
Łącznie w roku 2012 powstanie 9,6 km tras rowerowych
3. W 2013 roku w ramach realizacji Programu Czteroletniego na lata 2011-2014 powstaną następujące trasy i rozwiązania prorowerowe:
- Zwycieska (1200 m)
- Racławicka (1200 m)
- Oś inkubacji 1400 m
- Marszowicka ( l etap – 1600 m)
- Kutrzeby 860 m
- Jana lll Sobieskiego (540 m)
- Grabiszyńska (660 m)
W ramach działań z zakresu inżynierii ruchu powstaną pasy/kontrapasy dla rowerzystów na następujących ulicach: Kazimierza Wielkiego (1650 m), Trzebnicka (950 m), Legnicka (120 m), Ukraińska (180 m)
Łącznie w roku 2013 powstanie ponad 10,0 km tras rowerowych.
Dodatkowo planujemy uruchomienie szeregu zadań rowerowych z terminem płatności w
roku 2014.
Są to przede wszystkim zaprojektowane spięcia istniejących tras rowerowych w ulicach:
- Ślężnej,
- Grabiszyńskiej,
- Mickiewicza,
- Powstańców Śląskich
oraz projekty nowych połączeń , zaplanowanych w ramach 4 – letniego Programu Rowerowego
Realizacja tych projektów przewidziana byłaby na rok 2014.
Poniższa tabela obrazuje infrastrukturę rowerową we Wrocławiu, na tle innych miast w Polsce
|
||||||
l.p |
miasto |
ludność |
pow |
km dróg |
km./100 tyś. |
km./km kw. |
1 |
Warszawa |
1 720 398 |
517 |
260 |
15,11 |
0,50 |
2 |
Kraków |
756 183 |
327 |
96 |
12,70 |
0,29 |
3 |
Łódź |
737 092 |
293 |
40 |
5,43 |
0,14 |
4 |
Wrocław |
632 996 |
293 |
179 |
28,28 |
0,61 |
5 |
Poznań |
551 627 |
262 |
90 |
16,32 |
0,34 |
6 |
Gdańsk |
456 967 |
262 |
100 |
21,88 |
0,38 |
8 |
Bydgoszcz |
356 177 |
176 |
50 |
14,04 |
0,28 |
9 |
Lublin |
348 450 |
147 |
40 |
11,48 |
0 |
Choć infrastruktura rowerowa we Wrocławiu nie jest doskonała, to trzeba stwierdzić, że w porównaniu do innych miast, wygląda ona całkiem nieźle.
Jeśli chodzi o przykłady podane w
1. Łódź jest miastem, które przy zbliżonej powierzchni i większej o ponad 100 tyś. liczbie mieszkańców, ma znacznie słabszą infrastrukturę rowerową (decyzja zwiększenia środków może być więc spowodowana chęcią dogonienia liderów w zakresie czyli m.in. Wrocławia),
2. Podobnie ma się sytuacja w innych miastach wymienionych we wspomnianym piśmie tj.Bydgoszczy, Pile i Lublinie, które to miasta mają jeszcze sporo do nadrobienia.
3. Sytuacja Gdańska, jest o tyle specyficzna, że część środków ( 25 procent) to środki pozyskane z Regionalnego Programu Operacyjnego.
Gdyby dolnośląski Program Operacyjny przewidywał priorytet związany z przemieszczaniem się rowerem na pewno byśmy dofinansowali Program Rowerowy w większym stopniu. Aplikowaliśmy o środki finansowe z RPO na duży projekt związany z budową systemu kładek pieszo rowerowych pod mostami wzdłuż Odry jednak projekt nie uzyskał akceptacji. Poza tym Gdańsk uznawany za miasto wiodące w rozwoju infrastruktury rowerowej w Polsce, to chociażby wskaźnik jak liczba km dróg rowerowych na km kwadratowy czy na 100 tyś. mieszkańców jest niższa niż we Wrocławiu (odpowiednio 0,38 oraz 21,88 w Gdańsku wobec 0,61 i 28,28 we Wrocławiu).
Odnosząc się do wniosku Wrocławskiej Koaiicji Rowerowej o przyznanie większych funduszy na realizację programu rowerowego wyjaśniam, że wysokość przyznanych środków wynika z możliwości finansowych Miasta. Staramy się jednak by je wykorzystać optymalnie i uzyskać jak najlepsze efekty z punktu widzenia rozwoju ruchu rowerowego we Wrocławiu. Jednocześnie monitorujemy na bieżąco jak nasze działania wpływają na wzrost ruchu rowerowego w Mieści.
DIG -Wrocław, grudzień 2011
[pisownia oryginalna, formatowanie od redakcji]
Źródło: http://www.rowerowy.wroclaw.pl/index_aktualnosci.php5?dzial=10&kat=18&art=1189