Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Unijne środki na infrastrukturę rowerową w Chorzowie

infobike
22.11.2017 16:53

W przyszłym roku Chorzów chce rozpocząć budowęliniowego system zarządzania ruchem, a także infrastruktury mającejstworzyć spójny system transportu rowerowego. W środę miastopodpisało umowę o unijnej dotacji do przedsięwzięcia.

Chodzi o projekt „Budowa centrum przesiadkowegochorzowskiego Rynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Miastowystartowało z nim w konkursie Regionalnego Programu OperacyjnegoWoj. Śląskiego dotyczącym transportu niskoemisyjnego w miastach.Projekt oszacowany na 38 mln zł, otrzyma z RPO 32 mln zł.

Całe przedsięwzięcie obejmuje zakończoną już wub. roku budowę autobusowo-tramwajowego centrum przesiadkowego wrynku, a także wdrożenie liniowego systemu zarządzania ruchem -tzw. zielona fala czy elektroniczne tablice informacyjne i planowaneinwestycje rowerowe.

Jak poinformował podczas środowego podpisania umowyna unijne dofinansowanie prezydent Chorzowa Andrzej Kotala,realizacja jeszcze niegotowych elementów projektu planowana jest nalata 2018-2019.

Marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa zwróciłuwagę na kompleksowość chorzowskiego przedsięwzięcia. Choćobejmuje one różne elementy, wszystkie koncentrują się nainfrastrukturze wspomagającej transport publiczny, w tym rowerowy.

Rowery są elementem transportu publicznego –to w kontekście smogu, zanieczyszczenia powietrza bardzo ważne.Jestem przekonany, że mieszkańcy będą z nich korzystać, żebędzie potrzeba dobudowywania kolejnych parkingów rowerowych„- mówił, chwaląc władze miasta w tym zakresie za „odważnądecyzję”.

„To też pokazuje, jak środki europejskie służąspołeczeństwu, służą ludziom. Bo to wszystko będzie dlamieszkańców, którym – dzięki środkom europejskim – łatwiejbędzie dotrzeć do pracy, do szkoły, na zakupy, przemieszczać sięw sposób bardziej skoordynowany” – zaznaczył marszałek woj.śląskiego.

Jak przekazał dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic iMostów (MZUiM) w Chorzowie Piotr Wojtala, instytucja ta w grudniubr. chciałaby otworzyć oferty w trwającym przetargu na budowęliniowego systemu zarządzania ruchem ulicznym (dotąd w postępowaniuspłynęło ponad 350 pytań).

Wojtala wyjaśnił, że określenie „liniowy” wiążesię z wyodrębnieniem głównych ciągów komunikacyjnych w mieście,na których występują dziś różne problemy i które możnausprawnić – przede wszystkim poprzez odpowiednią koordynacjęsygnalizacji świetlnych oraz system informacji dla kierowców.

Wybrane pod tym kątem ciągi to: ul. Katowicka (odKatowic do Bytomia), ul. Katowicka wraz z ul. 3 Maja (od Katowic poŚwiętochłowice) oraz trasa od Chorzowa Batorego do centrum (zdwoma wariantami: przez ul. Armii Krajowej i Dąbrowskiego oraz BOWiDi Hajducką).

Celem będzie maksymalne upłynnienie tam ruchu (wmiarę możliwości poprzez tzw. zielone fale), a także pomockierowcom. Ich informowaniu będą służyły tablice zmiennej treścioraz aplikacja mobilna (jedną z funkcji ma być też informacjaparkingowa). Możliwość priorytetowego przejazdu przez skrzyżowaniamają uzyskać pojazdy komunikacji miejskiej.

Rowerowa część przedsięwzięcia ma zmierzać doutworzenia spójnego systemu wykorzystania tego środka transportu:nowe drogi rowerowe – według Kotali łącznie ok. 20 km – mająskomunikować znaczne tereny miasta. Będą rozchodziły siępromieniście od rynku i planowanego przy tamtejszym centrumprzesiadkowym dużego punktu bike&ride – jak miasto nazywa krytyparking na 98 rowerów.

Na terenie całego Chorzowa – w korelacji zdrogami rowerowymi – ma powstać sieć 46 wypożyczalni, każdaz 10 rowerami. W chwili uruchomienia – planowo w przyszłymroku – będzie to największy na Górnym Śląsku systemwypożyczalni rowerów. Miasto zapewnia, że zamawianerozwiązania zostały szczegółowo skonsultowane m.in. ześrodowiskami rowerowymi.

Dofinansowany teraz, a uruchomiony już w sierpniu ub.roku w Chorzowie pierwszy w regionie węzeł przesiadkowy powstałwzdłuż północno-wschodniej pierzei tamtejszego rynku. Zbiegająsię tam przejeżdżające przez tę część miasta linie tramwajowe(obecnie osiem) i autobusowe (ponad 20), których przystankiwcześniej były rozproszone po okolicy.

Budowa tam docelowego układu torów tramwajowychumożliwiła miastu prace związane z siecią dróg na rynku i wokolicy. Zwolnienie przez tramwaje miejsca w pobliżu ratuszapozwoliło też przystąpić do nowego zagospodarowania płyty rynku(wybrano już wykonawcę przebudowy). Po przebudowie płyty rynkuprzy pod przyczółkiem estakady, od strony Teatru Rozrywki, stanieparking bike&ride.(PAP)