Tychy i Bieruń połączy ścieżka rowerowa. Nowa trasa gotowa w 2027 roku

infobike
14.02.2024 15:15

Przy rozbudowie ul. Oświęcimskiej w Tychach i budowie trasy rowerowej z Tychów do Bierunia zamierzają współpracować samorządy obu tych miast. W poniedziałek ich przedstawiciele podpisali porozumienie, które uzgadnia ramy przedsięwzięcia i ma być podstawą starań o zewnętrzne środki.

Szacunkowy koszt to ponad 35 mln zł; przewidywany budowy termin liczącego ponad 3 km połączenia to lata 2025-27. Zgodnie z porozumieniem partnerem wiodącym są Tychy, które będą reprezentowały strony ws. przygotowania i realizacji inwestycji oraz wnioskowania o dofinansowanie.

Chodzi o planowaną rozbudowę odcinka ul. Oświęcimskiej od. ul. Serdecznej w Tychach do ul. Homera w Bieruniu: po południowej stronie drogi powstać ma asfaltowa dwukierunkowa trasa rowerowa z ciągiem pieszym o łącznej szerokości co najmniej 3,5 metra.

Potrzebne będą przebudowa kanalizacji, kanałów technologicznych, sieci teletechnicznych i energetycznych i montaż oświetlenia. Przebudowane zostaną odcinki dróg i niektóre skrzyżowania, np. na skrzyżowaniu ul. Oświęcimskiej z ul. Świerczyniecką zainstalowana zostanie sygnalizacja, powstaną przejścia dla pieszych i niezbędne ciągi piesze i rowerowe na wlotach.

Nikogo nie trzeba przekonywać, że taka inwestycja ma ogromne znaczenie. W Tychach ścieżki rowerowe są traktowane priorytetowo w zasadzie od momentu powstania miasta, czas prezydentury Andrzeja Dziuby był kontynuacją inwestycji w tym obszarze - powiedział pełniący funkcję prezydenta Tychów do wyborów samorządowych komisarz miasta Maciej Gramatyka.

Jak dodał, to istotny projekt z punktu widzenia transportu publicznego. Miasto zachęca mieszkańców, by zostawiali samochody, korzystali z komunikacji publicznej czy rowerowej.

Za moment uruchomimy Metrorower z wieloma stacjami i tak naprawdę mam nadzieję, że idea roweru metropolitalnego spowoduje, że więcej osób będzie korzystać z tego środka transportu - nie tylko rekreacyjnie, ale też na co dzień, w swojej drodze do pracy. Wierzę, że to zadanie szybko zostanie zrealizowne - tym bardziej, że środki unijne dają nam taką szansę- zasygnalizował Gramatyka.

Porozumienie podpisali Maciej Gramatyka pełniący funkcję prezydenta Tychów i Krystian Grzesica, burmistrz Bierunia UM Tychy
Porozumienie podpisali Maciej Gramatyka pełniący funkcję prezydenta Tychów i Krystian Grzesica, burmistrz Bierunia UM Tychy

Burmistrz Bierunia Krystian Grzesica zaznaczył, że to miasto czeka na takie połączenie od lat.

Trasa zapewni bezpieczne połączenie między naszymi miastami i każdy - niezależnie od wieku będzie mógł poruszać się tą ścieżką komfortowo. Pozwoli to także na wzajemne korzystanie z infrastruktury - ocenił burmistrz.

To świetnie wpisuje się w ideę metropolii - jednego wielkiego miasta, w ramach którego mieszkańcy mogą korzystać z oferty poszczególnych gmin. Temat przebudowy ul. Oświęcimskiej z przebudową skrzyżowań jest również istotny dla pracodawców i pracowników - bardzo dużo ludzi dojeżdża do zakładów, które są w okolicach ulicy Oświęcimskiej, Fiata czy Strefy Ekonomicznej - dodał Grzesica.

Budowa ścieżki rowerowej z Tychów do Bierunia to inwestycja, o którą zabiegamy od dawna. Bieruń prężnie się rozwija - jest liderem wśród okolicznych gmin, dlatego komunikacja między naszymi miastami powinna być jak najlepsza - ocenił b. wieloletni prezydent Tychów, senator Andrzej Dziuba.

Dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach Arkadiusz Bąk wyjaśnił, że poniedziałkowe porozumienie kończy etap prac projektowych i umożliwia wystąpienie o uzyskanie decyzji administracyjnej, która pozwoli zacząć prace budowlane.

Wierzę, że uda nam się pozyskać na ten cel środki z programu mobilności, co umożliwi nam, wybudowanie trasy w latach 2025-27 - dodał dyrektor tyskiego MZUiM.

Szacunkowy koszt to prawie 35,5 mln zł, z czego wydatek Tychów wyniesie blisko 31 mln zł, a Bierunia ponad 4,5 mln zł.(PAP)