Trudna sytuacja Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego

infobike
28.10.2020 14:35

31 października kończy się trzyletnia umowa miasta z firmą BikeU, która dostarczała i serwisowała rowery w systemie Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego. Miasto jednak chce, by wypożyczenie roweru było ciągle możliwe.

Osoby, które wypożyczały rowery z BRA otrzymały niedawno pożegnalne e-maile od operatora. – Informujemy, że z dniem 31 październik 2020 roku kończy się umowa miasta na system Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego. Zachęcamy do skorzystania z naszych rowerów do końca trwania umowy. Jednocześnie dziękujemy wszystkim użytkownikom za wspólnie przejechane kilometry, za setki tysięcy wypożyczeń oraz za aktywne uczestnictwo w całym przedsięwzięciu.

Wraz z początkiem pandemii niektórzy specjaliści mieli nadzieję, że wiele osób będzie korzystało z roweru miejskiego, by nie podróżować zatłoczoną komunikacją miejską. Stało się jednak inaczej, pandemia wpłynęła potężnie na statystyki wypożyczeń, a w konsekwencji – na zarobki operatorów systemów rowerów miejskich w całej Polsce.

– Obecnie system BRA liczy ponad 600 rowerów i 56 stacji w całym mieście – informuje Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej (ZDMiKP). – System działa od 2015 roku – od początku funkcjonowania systemu BRA w latach 2015 – 2020 dokonano ponad 2 miliony wypożyczeń.

Wiele wskazywało na to, że wraz z wygaśnięciem umowy historia roweru miejskiego w naszym mieście zakończy się. Ratusz jednak chce przeczekać najtrudniejszy czas i dać szansę BRA w kolejnych, wszyscy mają nadzieję, lepszych latach. Kroki w tym kierunku podjął już ZDMiKP.

– W tym roku spadki wypożyczeń rowerów miejskich sięgały ponad 60% w porównaniu do lat wcześniejszych, co wpłynęło również na mniejsze zużycie sprzętu, który może być jeszcze wykorzystany przez kolejny sezon – ocenia Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP.

– Po zakończeniu obecnej umowy, miasto wystąpi do operatora (BikeU) z prośbą o nie demontowanie istniejących stacji rowerowych w terenie. Pozwoli to w przyszłym roku uruchomić system, przez wyłonionego w przetargu Operatora, bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Miasto jeszcze w tym roku ogłosi nowy przetarg na utrzymanie BRA na obecnych stacjach i z obecnymi rowerami – ale tylko przez rok. – Proponowane rozwiązanie wydaje się obecnie optymalnym w sytuacji epidemiologicznej, spadającej liczby wypożyczeń oraz trudnej sytuacji tej branży w innych miastach Polski – ocenia Tomasz Okoński.

Operator informuje że lepiej zgromadzone na koncie środki „wyjeździć” do końca miesiąca. – Zgodnie z punktem Regulaminu BRA punkt 14.4.Klient powinien wykorzystać dokonane przedpłaty do końca trwania umowy. Operator nie zwraca opłat uiszczonych, a niewykorzystanych – przypomina BikeU.