Theamericasbycycle w rowerowej stolicy USA

infobike
21.12.2011 23:31

Theamericasbycycle w rowerowej stolicy USA

 

Tak jak w lutym informowaliśmy o szalonej wyprawie The Americas by Cycle, w której bierze udział Wrocławianka Marta Tajsiak, tak teraz publikujemy spostrzeżenia uczestniczki z pobytu w Portland – rowerowej stolicy U.S. of A. –czytamy na stronie internetowej Rowerowego Wrocławia

 

p.s. O imprezie The Oregon Manifest Constructor’s Design Challenge wzmiankowanej poniżej donosiliśmy na naszym profilu na Facebook’u 25 listopada b.r. Polecamy filmy video: tutaj i tutaj.

 

Theamericasbycycle w rowerowej stolicy USA

Jesteśmy w Los Angeles, na licznikach już ponad 8500 km, przygotowujemy się do przekroczenia granicy z Meksykiem, ale zanim to się stanie i wspomnienia całkiem zbledną, chciałam podzielić się wrażeniami z bardzo inspirującego wydarzenia.

 

Portland chwali się tytułem rowerowej stolicy USA;miejsca, gdzie mieszkańcy coraz chętniej przesiadają się z czterech na dwa kółka. Miasto posiada ponad 500 km tras rowerowych,bezpieczne parkingi, wyedukowanych kierowców (i rowerzystów!), niezliczoną liczbę sklepów i warsztatów rowerowych oraz generalną atmosferę wsparcia dla pojazdów napędzaną siłą ludzkich mięśni. Dumą miasta jest fakt, że ponad 8% codziennych podróży do pracy/szkoły/sklepu odbywa się na rowerze.

 

Portland jest również pionierem wielu rowerowych inicjatyw i projektów. Jednym z ciekawszych, odbywających się cyklicznie już od kilu lat, jest The Oregon Manifest Constructor’s Design Challenge. Jest to wyzwanie, skierowane do projektantów i konstruktorów rowerów, na stworzenie ‘najlepszego, nowoczesnego, użytkowego roweru’.

Od momentu wynalezienia samochodu użytkowość roweru przestała mieć znaczenie, a rozwój technologii rowerowej skupił się wyłącznie na jego funkcji wyczynowej i rekreacyjnej. Celem tego konkursu jest zainspirowanie do ponownego spojrzenia na rower jako środek transportu. Przekonanie entuzjastów dwóch kółek, że rower może być nie tylko sposobem na spędzenie czasu wolnego, ale również pojazdem nadającym się do codziennych podróży. A ponadto i przede wszystkim rozpropagowanie tej ideii wśród szerszego grona. Przekonanie osób, które nie nazwałyby siebie rowerzystami, że dobrze zaprojektowany rower może zastąpić im samochód.

 

Manifest składał się z dwóch części: wieczornej prezentacji, podczas której każdy z konstruktorów przedstawił swój lśniący nowością projekt oraz testu praktycznego, który efektywnie przyczynił się do przykurzenia owej nowości.

 

My wybraliśmy się na metę, żeby zobaczyć, komu uda ukończyć się ‘tor przeszkód’. I nie wszystkim się udało;organizatorzy postarali się, aby jazda testowa wystawiła rowery na prawdziwą próbę –do przejechania było jakieś 40 km, były górki, strome podjazdy, drogi żwirowe, miejskie ścieżki rowerowe, ruchliwe skrzyżowania, a na dodatek liczyło się nie tyle samo dotarcie do mety, co dotarcie do mety z klasą, czyli w dobrym czasie i ze wszystkimi częściami roweru ciągle sprawnie funkcjonującymi. Ponadto każdy projekt musiał posiadać takie podstawowe elementy jak: zabezpieczenie przeciw kradzieży, błotniki, oświetlenie, pojemny bagażnik i nóżkę, która utrzyma ciężar roweru i ładunku.

 

Projekty były bardzo różnorodne, aczkolwiek przeważały rowery cargo przystosowane do przewożenia dużych ładunków, praktycznie standardem okazał się też napęd elektryczny i przerzutki wewnętrzne. Wiele rowerów było bardzo innowacyjnych, wręcz udziwnionych, zupełnie nie przypominających tradycyjnego roweru. Jednak, jak powiedział nam Joe Breeze, jeden z jurorów, celem konkursu było nie tyle wyłonienie najbardziej oryginalnego projektu, co funkcjonalnego, gotowego produktu, który prosto z mety może być wysłany na linię produkcyjną. Nic więc dziwnego, że zwycięzca, Tony Pereira, to doświadczony konstruktor.

 

Według autora zwycięski projekt (który można zobaczyć tutaj) posiada wszystkie cechy, których użytkownikowi samochodu może brakować w rowerze;przede wszystkim silnik elektryczny, metalowy, zamykany bagażnik, system unieruchamiający kierownicę, spełniający funkcję zabezpieczenia przed kradzieżą i stabilizującą, a przede wszystkim wbudowane głośniki i uchwyt na odtwarzacz MP3!
Marta Tajsiak

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej zapraszamy na www.theamericasbycycle.org

 

1_760

 

2_760

3_760

Źródło: http://www.rowerowy.wroclaw.pl/index_aktualnosci.php5?dzial=9&kat=16&art=1182