Testy największego systemu rowerów elektrycznych na świecie
Na Pomorzu trwają ostatnie testy przeduruchomieniem największego na świecie publicznego systemurowerowego – Mevo, składającego się w całości z pojazdówelektrycznych. Jeśli próby wypadną pomyślnie, jednoślady zostanąudostępnione użytkownikom w najbliższych tygodniach.
Jak poinformował Jarosław Maciejewski specjalistads. komunikacji Obszaru Metropolitalnego Gdańsk–Gdynia–Sopot(OMG-G-S), wykonawca projektu rowerowego, spółka NB Tricity,zgłosiła gotowość systemu do odbioru w minionym tygodniu.
Teraz całość testowana jest m.in. przezprzedstawicieli gmin zaangażowanych w przedsięwzięcie orazstowarzyszeń rowerowych. Próby przechodzą wszystkie elementysystemu: stacje postojowe, aplikacja służąca do wypożyczaniapojazdów, strona internetowa projektu oraz centra kontaktu inadzoru.
Jeśli testy pójdą pomyślnie, to w najbliższychtygodniach system, składający się na tym etapie z 1224 rowerów i660 stacji, mógłby zostać oddany do użytku.
Niedługo potem system ma zostać powiększony do4080 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie. Pojazdy będądostępne w 14 gminach. Poza Trójmiastem będą to: Tczew, PruszczGdański, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy,Stężyca, Somonino i Sierakowice.
Miesięczny abonament na korzystanie z systemu makosztować nie więcej niż 10 zł. W tej cenie użytkownik otrzymakażdego dnia 90 minut na przejazdy, a po przekroczeniu tego limituopłata za każdą minutę jazdy ma wynieść 5 groszy.
Dzięki wspomaganiu elektrycznemu przejechanie takimpojazdem 5-6 km ma wymagać tyle samo wysiłku, co pokonanie 1-2 kmna standardowym jednośladzie. Elektryczne rowery mają być teżpomocne w podróżach po pagórkowatych obszarach, częstych naterenie Trójmiasta i w jego okolicach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rower metropolitalny miał ruszyć w listopadzieub.r. Z powodu problemów z przygotowaniem infrastruktury,inauguracja opóźniła się.
Na realizację Systemu OMG-G-S zabezpieczył kwotę56,5 mln zł brutto (w tym 23,6 mln zł na dostawę systemu oraz 32,9mln zł na świadczenie usługi zarządzania i eksploatacji Systemuprzez 78 miesięcy). Projekt współfinansowany jest ze środkówEuropejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RegionalnegoProgramu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Władze samorządowe zaznaczają, że budowa systemuma się przyczynić do zwiększenia mobilności podróżnych istworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec komunikacji samochodowej.Intencją samorządów jest uzupełnienie oferty transportupublicznego o system roweru miejskiego, który ma być wykorzystywanynie tylko do celów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkimjako kolejny środek transportu. (PAP)
„