Tczewski AlleyCat 2012 dla twardych i nieprzemakalnych rowerzystów!
Tczewski AlleyCat 2012 dla twardych i nieprzemakalnych rowerzystów!
Pierwszy w historii, tczewski AlleyCat zgromadził na starcie 40 uczestników w wieku od 7 do 62 lat. Do tej cyfry należy dodać grupę 30 wolontariuszy z WOPR, ZHP, KS SNAJPER, Flextronics, Stowarzyszenia Rowerowy Tczew, LOT Kociewie, SP5, SP7, Fabryki Sztuk, Hospicjum oraz kilku pojedynczych niezrzeszonych wolontariuszy –zatem w sobotnią rowerową zabawę zagrało aż 70 osób
Mobilizacja takich sił spowodowała, że pioruny i burze niestraszne!
Organizatorzy przygotowali się na 150 uczestników, ponieważ wcześniej internetowo zapisało się 28 osób, a zwykle ilość tak zapisanych należy przemnożyć przez 3-4, aby zobaczyć na starcie ilość faktycznie jadących. Sobotni AlleyCat mógł zatem zgromadzić ponad 100 osób. Niestety, większość nie wytrzymała nerwowo ciśnienia pogodowego i 'wymiękła’ pomimo oficjalnych zapowiedzi organizatora, że na pewno będzie ładna pogoda!
Rajd wystartował zgodnie z planem o 11.20 i od tej godziny nie spadła żadna kropla deszczu, a nawet pojawiło się słońce. Jako komendant imprezy (nazwa funkcji nawiązuje do tradycji harcerskich) nie spodziewałem się, że mimo potężnego grzmotu na godzinę przed AlleyCatem, oraz porannej ulewy – pojawi się taki spory, sympatyczny i kolorowy tłumek!
W Tczewie na starcie w dniu 21 kwietnia pojawiła się rowerowa tczewska ELITA, której nic nie zatrzyma – nawet pioruny ani deszcze! Z takimi ludźmi warto współpracować i robić kolejne imprezy, i nawet nie wiedziałem, że w Tczewie jest ich aż tylu! Dla przypomnienia – AlleyCat to konkretny gatunek imprezy rowerowej, znany od połowy lat 80tych ubiegłego wieku. W końcu dotarł on do Tczewa 🙂 To rodzaj rowerowego rajdu na orientację, który jest rozgrywany w mieście, w warunkach normalnego ruchu drogowego. Uczestnicy dostali mapy Tczewa i okolic z dwunastoma punktami kontrolnymi do znalezienia i odwiedzenia.
W zależności od kategorii wiekowej tych punktów było mniej lub więcej, podobnie jak limit czasu. Na punktach kontrolnych czekały zadania do rozwiązania: trzeba się było wykazać wieloma umiejętnościami i wiedzą. Punkty były obsadzone przez harcerzy, ratowników wodnych, rowerzystów z Rowerowego Tczewa, przedstawicieli współpracujących szkół, firm i instytucji. Najmłodsi uczestnicy byli dowożeni motorówką przez Wisłę na drugi brzeg, gdzie czekał na nich punkt strzelecki. Rowerzyści mieli więc okazję poznać w działaniu kilka bardzo aktywnych i uznanych tczewskich organizacji, nawiązać z nimi bezpośrednie kontakty.
AlleyCat’y organizuje się zwyczajowo w zimie, kiedy leży śnieg i prawie zawsze są płatne w granicach 3 do 5 złotych. Uczestnicy mieli więc okazję wystartować w NAJTAŃSZYM Alejketku w Polsce. Skąd ta opłata? Otóż najczęściej Alejkety organizuje się wewnątrz dobrze znającego się światka rowerowego, bez żadnego rozgłosu, bez reklamy, bez sponsorów i praktycznie bez nagród.
W Tczewie – jako organizatorzy nie potrzebowaliśmy żadnych opłat, aby cokolwiek zrekompensować z wydatków. Planowana opłata 2 złotych – podawana w zapowiedziach miała jedynie dać sygnał, że zwyczajowo jest to rodzaj imprezy minimalnie odpłatnej.
Nie zabrakło sponsorów i fundatorów nagród rzeczowych, do których należy zaliczyć Urząd Miejski w Tczewie, Starostwo Powiatowe w Tczewie, Flextronics International Poland, Dystrybucję Paliw –Czatkowy, Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, Pomorski Ośrodek Ruchu Drogowego, natomiast 'A+B Firma Usługowo-Handlowa”wykonała dwie pamiątkowe pieczątki z kociakiem jadącym na rowerze.
AlleyCat miał być 'dla każdego’, a dzięki kapryśnej pogodzie stał się ekstremalny, elitarny i przygodowy. Być może, że okaże się także legendarny. Wielu rowerzystów musiało się zmierzyć ze swoim porannym zwątpieniem i kilka osób należało podtrzymać na duchu telefonami i smsami.
Przyjemnie się organizowało i realizowało pierwszego AlleyCata. Zależało mi na rozmachu, aby wypromować tę ideę w Tczewie.
W przeddzień pierwszego AlleyCata zarządziłem o zwolnieniu z opłaty 2 złotych uczestników, między innymi dlatego, że dowiedziałem się o planowanym uczestnictwie wychowanków z Domu Dziecka. I byli! Było nawet kilku siedmiolatków wraz z rodzicami. Udział maluchów w takiej imprezie to już jest naprawdę nieczęsty wyczyn! Podziwiam rodziców, że zgodzili się ich zabrać ze sobą. Jako ciekawostkę przytoczę też fakt, że nieoficjalnym i najmłodszym uczestnikiem AlleyCata był także mały chłopczyk w wieku ok. 5 lat wożony przez tatę-rowerzystę z tyłu roweru.
Zakończenie AlleyCata odbyło się na dziedzińcu Fabryki Sztuk i było połączone z wypromowaniem akcji pt. MOST DLA ROWERÓW, ponieważ wokół Tczewskiego Mostu trwa od dłuższego czasu szum informacyjny. Kolejna droga ekspertyza techniczna, kolejna odmowa ministra Nowaka…Dlatego w sprawie mostu wypowiedzieli się też rowerzyści biorący udział w AlleyCat, którzy doceniają, że o przekazanie mostu władze powiatu tczewskiego słusznie zabiegają od dłuższego czasu, ale władze krajowe wygrywają w tych przepychankach. Z punktu widzenia Warszawy –lokalne mosty podlegają władzom lokalnym, a most dawno temu stracił swoje krajowe znaczenie w sensie DROGOWYM.
Natomiast Most Tczewski nigdy nie utracił, ani nigdy nie utraci HISTORYCZNEGO znaczenia krajowego a nawet europejskiego.
Dla Mostu Tczewskiego istnieje zatem szansa na przetrwanie w trzech przypadkach:
1) most powinien służyć zaspokajaniu lokalnych potrzeb komunikacyjnych tym uczestnikom ruchu drogowego, którzy nie zagrażają jego konstrukcji w sensie mechanistycznym, czyli pieszym i rowerzystom;
2) most stale powinien być obecny w świadomości wszystkich Polaków (m.in. być miejscem żywej edukacji studentów –przyszłych inżynierów mostowych z tej części Europy);
3) należy dążyć, aby most przekazać innym strukturom krajowym, niż do tej pory się starano, (np. odpowiedzialnym za zabytki, kulturę, dziedzictwo narodowe itp.)
Co innego wyremontować most, aby przygotować go do wznowienia ruchu samochodowego, a co innego przygotować most pod bezpieczną przeprawę pieszo-rowerową. Koszty obu tych operacji są nieporównywalnie różne. Natomiast dalsze czekanie na rząd Polski traci sens, bo może to trwać jeszcze kilka –kilkanaście –a może nawet dalszych 30 lat.
Dlatego rowerzyści z trzech tczewskich organizacji zbierali podpisy na specjalnej tablicy od osób, które popierają ten punkt widzenia. Jak można było się spodziewać –rowerzyści tłumnie podpisywali się pod tym apelem. Dysponując społecznym poparciem trzy tczewskie organizacje, mogą wystąpić do odpowiednich władz, z wnioskiem o zmianę sposobu myślenia o użytkowaniu tego obiektu. Rowerzyści, którzy chcą się podpisać pod Apelem „Most dla rowerów”mogą to zrobić odwiedzając siedzibę LOT Kociewie w dni zwykłe w godzinach od 8.00 do 16.00, ul. 30go Stycznia nr 4 (Fabryka Sztuk). Pełny tekst apelu jest dostępny na stronie www.rowerowy.tczew.pl
Wracając do tematyki AlleyCata –to na pewno ta forma będzie organizowana w przyszłości, ale w porze zwyczajowo właściwej dla takich imprez, czyli w wczesną zimą. Do zobaczenia na AlleyCat w listopadzie 2012 J
Opinie uczestników o AlleyCat:
Apodemus – Witam, pierwszy raz uczestniczyłem w tego typu imprezie, bardzo fajna. Gratuluję organizatorom zaangażowania a uczestnikom świetnej zabawy.
RoBike – Również dodam z mojej skromnej strony, że miło zawsze widzieć tak zatwardziałych i zahartowanych rowerzystów, którzy pomimo gwałtownych nieobliczalnych nawałnic oraz raz po raz błyskających grzmotów Zeusa hardo stawili się licznie i pojechali szerzyć dobre imię dwukołowego wierzchowca. Niech kierownica prowadzić Was będzie!
Fenomen – Na samym początku chciałbym podziękować organizatorom tej wspaniałej imprezy. Widać sporo zaangażowania i pasji ze strony ludzi którzy mieli cokolwiek z tym wspólnego. Mam nadzieję wraz z kolegami których miałem okazję poznać że uda się stworzyć coś równie fajnego w najbliższym czasie – pojadę nawet w deszczu, a co tam nawet w śniegu jeżeli będzie trzeba 🙂 Raz jeszcze WIELKIE DZIĘKI za mile spędzony czas, klimat oraz nagrody.
Magda – Było super odlotowo! Czekam na następna edycję. Po prostu niesamowicie. W czasie rajdu w ogóle nie padało, tylko przed nim. (…) Super zabawa, co prawda mało osób – a było warto. Pozdrawiam, Może spotkamy się na następnej edycji?
Kolo – Chciałbym podziękować organizatorom za tak wspaniałą imprezę rowerową. Widać było jak staranie została ona przygotowana i jak dużo osób, firm i sponsorów zostało zaangażowanych, trzeba naprawdę dużo pasji, aby stworzyć coś takiego w naszym mieście. Raz jeszcze dziękuję!!!
Kindow – Świetna impreza –oby takich więcej!
Zorka5 – Diaboliczny ten kot…
Amot – Dzięki za wspaniałą organizację, dzięki za wytrwałość i „sympatyczne stemplowanie”Tym, co wytrwali na punktach kontrolnych, dzięki za wspaniałą atmosferę, wyrozumiałość i życzliwość Wszystkim biorącym udział. W przypadku ewentualnych symbolicznych opłat za udział w Alley z pewnością powinni być z niej zwolnieni rowerzyści z Domu Dziecka. Myślę również, że możnaby zorganizować akcję „Rower dla Domu Dziecka”. Z pewnością Świat Rowerowy Tczewa posiada jakieś odstawione, wymagające podrasowania jeno „stalowe rumaki”, a dla dzieciaków z Domu taki osobisty dwukołowiec to frajda.
Rowerzyści Tczewa łączcie się.
Wilk – Było super! Mimo niefortunnej pogody z rana, impreza odbyła się bez zakłóceń. Świetna atmosfera, fajni ludzie. Czekam na następna edycję! Pozdrawiam Magdalenę!
Mariusz – Super imprezka !!!
AlleyCat 2012 KLASYFIKACJA KOŃCOWA
v. 1.2 Kategoria BISZKOPTY Dziewczynki (7-10lat) BD 5 PK w 150 minut miejsce imię nazwisko ilość punktów szkoła / klub 1 Patrycja Klauz 173 2 Kinga Tomaszewska 153 SP 8 Kategoria DZIECI Chłopcy (11-13 lat) DC 7 PK w 150 minut miejsce imię nazwisko ilość punktów szkoła / klub 1 Adrian Klauz 195 SP 11 2 Mikołaj Eron 190 SP 11 3 Paweł Markowski 183 SP 12 Kategoria MŁODZICZKI (14-16 lat) MD 9 PK w 165 minut miejsce imię nazwisko ilość punktów szkoła / klub 1 Patrycja Dąbrowska 226 Gim 3 1 Sabina Kaizer 226 Gim. Katolik 2 Magdalena Warnke 213 Gim Katolik Kategoria MŁODZIKI (14-16 lat) MC 9 PK w 150 minut miejsce imię nazwisko ilość punktów szkoła / klub 1 Patryk Dąbrowski 210 Gim 3 2 Michał Szydlik 194 Gim 3 Kategoria JUNIORKI (17-19 lat) JD 11 PK w 180 minut miejsce imię nazwisko ilość punktów szkoła / klub 1 Kornelia Mik 246 I LO Tczew 2 Zuzanna Buchholz 242 I LO Tczew Kategoria JUNIORZY (17-19 lat) JC 11 PK w 165 minut miejsce imię nazwisko ilość punktów szkoła / klub 1 Mikołaj Podjacki 233 I LO 2 Marcelin Bednarski 216 UKS Piątka Tcz 3 Przemysław Skowroński 212 Rowerowy Tczew Kategoria SENIORKI (20-49 lat) SD 12 PK w 195 minut miejsce imię nazwisko ilość punktów szkoła / klub 1 Alicja Brandt 236 Kategoria SENIORZY (20-49 lat) SC 12 PK w 180 minut miejsce imię nazwisko punkty szkoła / klub 1 Adam Sobieraj 311 2 Michał Bigus 306 3 Mateusz Jamrowski 299 Unibike Team Tczew Kategoria NESTORKI (50-100 lat) ND 11 PK w 195 minut miejsce imię nazwisko ilość punktów szkoła / klub 1 Barbara Różyńska 246 Kategoria NESTORZY (50-100 lat) NC 11 PK w 180 minut miejsce imię nazwisko ilość punktów szkoła / klub 1 Andrzej Motylski 250 2 Egon Lorbiecki 183
Więcej zdjęć na: https://picasaweb.google.com/102416441883966140986/AlleyCat