Szwecja – pirat drogowy łatwo straci prawo jazdy
Szwecja –pirat drogowy łatwo straci prawo jazdy
Szwecja to kraj, którego na pewno nie może pokochać większość polskich kierowców. Za jazdę z nieprzepisową prędkością można dostać dosyć drogi mandat, a dodatkowo bardzo łatwo utracić prawo jazdy. O przepisach w Szwecji opowiada Michał Budryk –czytamy na I bike Kraków
Obowiązują 2 taryfikatory mandatów: w obszarze zabudowanym i poza nim.
obszar zabudowany
V |
SEK |
1–10 km/h |
2 000 |
11–15 km/h |
2 400 |
16–20 km/h |
2 800 |
21–25 km/h |
3 200 |
26–30 km/h |
3 600 |
31–40 km/h |
4 000 |
ponad 40 km/h |
sprawa trafia do sądu |
Poza obszarem zabudowanym
V |
SEK |
1–10 km/h |
1 500 |
11–15 km/h |
2 000 |
16–20 km/h |
2 400 |
21–25 km/h |
2 800 |
26–30 km/h |
3 200 |
31–35 km/h |
3 600 |
36–50 km/h |
4 000 |
ponad 50 km/h |
sprawa trafia do sądu |
Ostatnia rubryka (powyżej 40 km/h w obszarze zabudowanym i ponad 50 km/h poza nim) oznacza, że sprawa obowiązkowo jest przekazywana prokuraturze. Sprawa może trafić do prokuratury także przy mniejszym wykroczeniu jeśli policja uzna, że kierujący dopuścił się rażącego zaniedbania zasad ostrożności, ale czym jest „rażące zaniedbanie”ocenia policjant.
Jeśli prokurator skieruje sprawę do sądu, ten w przypadku wyroku skazującego zasądza grzywnę według stawek dziennych. Stawek może być co najmniej 30 i nie więcej niż 150. Prawo nie precyzuje wysokości jednej stawki jednak musi się ona mieścić w przedziale od 30 do 1000 koron (jak łatwo obliczyć, zakres grzywny wynosi więc od 900 do 150 000 koron). W orzecznictwie powstał jednak pewien zwyczajowo stosowany wzór na obliczenie wysokości stawki dziennej.
Podstawą jest łączny dochód roczny brutto w chwili wymierzania kary (a nie w chwili popełnienia czynu). Jeśli kwota przekracza 215 tys. koron, nadwyżka jest pomniejszana o 20%. Kwota jest następnie pomniejszana o 18 tys. koron za każde dziecko pozostające na utrzymaniu karanego. Kwota jest także zmniejszana o max 36 tys. koron jeśli karany ma na utrzymaniu partnera pozbawionego własnych dochodów. Tak uzyskaną kwotę bazową dzieli się na 1000, a wynik zaokrągla w dół do najbliższej kwoty podzielnej przez 10. Na przykładzie: sąd ukarał Johana Svenssona grzywną w wysokości 70 stawek dziennych.
Pan Svensson zarabia miesięcznie 25 000 brutto, co daje roczny dochód w wysokości 300 tys. koron. Nadwyżkę ponad 215 tys. pomniejszamy o 20%, co daje nam 283 tysiące. Pan Svensson ma żonę i dwójkę niepełnoletnich dzieci. Żona ma pracę, redukcje przysługują więc tylko na dzieci (po 18 tys. na dziecko), co w efekcie daje 247 tys. kwoty bazowej. Dzielimy na tysiąc (= 247 koron) i zaokrąglamy w dół, co daje wysokość jednej stawki dziennej równą 240 koron. Łączna wysokość grzywny wynosi więc 240×70 = 16 800 koron. Co do zasady w sprawach karnych stron nie obciąża się kosztami postępowania.
Przypomnijmy, że system stawek dziennych obowiązuje również w Polsce, a opisałem go m.in. tutaj.
Więzienie za prędkość? Rzadkie, ale możliwe. Jeśli sąd uzna kierowcę za winnego spowodowania oczywistego zagrożenia dla zdrowia, życia lub własności innych osób, wymierza karę pozbawienia wolności w wysokości do 2 lat.
Utrata prawa jazdy wygląda inaczej niż w innych krajach. Nie jest to środek karny, nie decyduje więc o tym sąd. Nie ma również systemu punktów karnych. O odebraniu prawa jazdy decyduje Transportstyrelsen, urząd odpowiedzialny m.in. za wydawanie tych dokumentów. Transportstyrelsen może zdecydować o odebraniu prawa jazdy w następujących sytuacjach:
1. Jazda po pijanemu lub w stanie podobnym do nietrzeźwości, albo inne rażące zaniedbanie zasad bezpieczeństwa (np. zignorowanie czerwonego światła lub znaku stopu, wyprzedzanie na trzeciego, wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, niezachowanie bezpiecznego dystansu od poprzedzającego pojazdu, znaczne przekroczenie prędkości i inne);
2. Ucieczka z miejsca wypadku, którego było się uczestnikiem (nawet jeśli nie ponosi się winy za ten wypadek);
3. Notoryczne popełnianie wykroczeń drogowych, nawet tych mniejszej wagi (także mniejszych przekroczeń prędkości);
4. Istnieją wątpliwości co do zachowywania kontroli nad sobą w stanie nietrzeźwości (np. gdy policja kilkukrotnie zatrzymywała daną osobę nietrzeźwą, niekoniecznie w sytuacjach drogowych, ale także np. wskutek niewłaściwego zachowania na imprezach);
5. Dana osoba popełniła poważną zbrodnię, niekoniecznie w kontekście drogowym (np. dopuściła się ciężkiego pobicia lub była zamieszana w handel narkotykami);
6. Stan zdrowia nie pozwala na bezpieczne prowadzenie pojazdu lub kierowca nie przedstawił na żądanie wyników niezbędnych badań.
Prawo jazdy może zostać zatrzymane na okres od 1 miesiąca do 3 lat (w przypadku pkt. 6 bezterminowo). W przypadku poważniejszych przestępstw drogowych (np. jazdy po pijanemu) minimalny okres zatrzymania prawa jazdy wynosi 1 rok. Po upływie tego czasu trzeba jeszcze zaczekać aż Transportstyrelsen wyda nowy dokument. W przypadku zatrzymania prawo jazdy na dłużej niż rok, kierowca musi powtórzyć egzamin by je odzyskać. Ponadto pierwsze dwa lata od uzyskania prawo jazdy to tzw. okres próbny –jeśli
prawo jazdy zostanie zatrzymane w tym czasie na dowolny okres, kierowca musi
ponownie podejść do egzaminu.
Jeśli zajdzie któraś z sytuacji opisanych powyżej, policja może zatrzymać prawo jazdy na miejscu do czasu podjęcia decyzji przez Transportstyrelsen. W uzasadnionych wypadkach policja może zezwolić kierowcy na prowadzenie pojazdu w ciągu max. 48 godzin od zatrzymania prawo jazdy.
Przekroczenie prędkości [km/h] |
kara |
Na drogach z ograniczeniem 30km/h |
|
16-20 |
Ostrzeżenie * |
21-30 |
2 miesiące |
31-40 |
3 miesiące |
41-50 |
4 miesiące |
51-60 |
min 5 miesięcy |
61-70 |
6 miesięcy lub więcej |
Na drogach z ograniczeniem 40-120 km/h i podczas holowania |
|
25-30 |
Ostrzeżenie * |
31-40 |
2 miesiące ** |
41-50 |
3 miesiące |
51-60 |
4 miesiące |
61-70 |
5 miesięcy |
71-80 |
6 miesięcy |
81- |
8 miesięcy |
* Ostrzeżenie przysługuje tylko wtedy gdy nie otrzymało się wcześniej ostrzeżenia lub nie miało się odebranego prawa jazdy w ciągu ostatnich 2 lat
** Ostrzeżenie tylko w wyjątkowych sytuacjach
Porównanie mandatów przygotowałem na podstawie danych rankingu opracowanym przez redakcję Forsal.pl na podstawie danych Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, GUS-u i Eurostatu Szwecja (2580 EUR brutto), Polska (868 EUR brutto) i kursu SEK 0.474279309.
Obszar zabudowany
V |
mandat [PLN] |
Obecne stawki [PLN] |
1–10 km/h |
319 |
do 50 |
11–15 km/h |
383 |
50-100 |
16–20 km/h |
447 |
50-100 |
21–25 km/h |
511 |
100-200 |
26–30 km/h |
574 |
100-200 |
31–40 km/h |
638 |
200-300 |
Poza obszarem zabudowanym
V |
mandat [PLN] |
Obecne stawki [PLN] |
1–10 km/h |
239 |
do 50 |
11–15 km/h |
319 |
50-100 |
16–20 km/h |
383 |
50-100 |
21–25 km/h |
447 |
100-200 |
26–30 km/h |
511 |
100-200 |
31–35 km/h |
574 |
200-300 |
36–50 km/h |
638 |
200-300 |
Komentarz:
Szwecja to kolejny kraj, z którego przepisów wzorce mogłaby czerpać Polska. Co ciekawe wydaje się że w Szwecji to nie wysokość mandatów wpływa na bezpieczną jazdę kierowców, a perspektywa łatwej utraty prawa jazdy. A co Wy sądzicie o przepisach w tym kraju? Sprawdziłyby się nad Wisłą?
PS. Szwecja to także kraj liberalny dla nietrzeźwych rowerzystów.
Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/02/25/szwecja-pirat-drogowy-latwo-straci-prawo-jazdy/