Szwajcaria – piekło dla piratów drogowych cz. 1

infobike
06.02.2012 23:25

Szwajcaria –piekło dla piratów drogowych cz. 1


Kontynuując akcje obnażania słabości polskiej myśli BRD pobłażającej piractwu drogowemu, które szczególnie szkodzi rowerzystom, przenosimy się tym razem do Szwajcarii, która nie zna litości dla kierowców przekraczających dozwoloną prędkość –pisze Adam Łaczek na ibikekrakow.com

Kierowcom oprócz wysokich mandatów grozi utrata prawa jazdy, prace społeczne, czy nawet więzienie, a mandat często uzależniony jest od dochodów. Przy Szwajcarach nawet Norwegowie wydają się być pobłażliwi dla piratów drogowych. Gdyby rozwiązania szwajcarskie wdrożyć w Polsce to po uwzględnieniu naszych realiów w zarobkach największym piratom w Polsce groziłoby nawet 730 000 zł grzywny i odebranie prawa jazdy na co najmniej 3 miesiące!

Przekroczenia prędkości obliczane są po odjęciu „”>
„”>


do 100 km/h

101-150 km/h

 ponad 150 km/h

Radar stacjonarny

5 km/h

6 km/h

7 km/h

Laser stacjonarny

3 km/h

4 km/h

5 km/h

Radar przenośny

7 km/h

8 km/h

9 km/h


System mandatów jest rozbudowany z tym, że czasem różni się w zależności od kantonu. Z kar należałoby wyróżnić Verzeigung/Verwarnung co oznacza pokrycie kosztów postępowania sądowego (wszystkie wykroczenia, za które można dostać tą karę rozpatruje sąd).

Utrata prawa jazdy

2009 (podobnie jak w 2008) prawie 75000 osób straciło swoje prawa jazdy na szwajcarskich drogach. Spośród tych osób w 35003 przypadkach ludzie tracili je przez nadmierną prędkość, a w 17420 przez alkohol. W 70% przypadków ludzie tracili prawo jazdy na okres od 1-3 miesięcy. Należy jednak wspomnieć, że minimalna długość kary odebrania prawa jazdy jest wydłużana wraz z kolejnymi przypadkami wykroczeń. Po 3-4 poważnych przekroczeniach prędkości (to te karane min. 3 miesiącami odebrania prawa jazdy) w ciągu 10 lat, kolejne wykroczenia są karane okresem min. 2 lat bez prawa jazdy. Jeśli po takiej karze kierowca popełni kolejne poważne wykroczenie drogowe grozi mu odebranie prawa jazdy na zawsze. Jak widać szwajcarskie prawo uderza szczególnie surowo w recydywistów, co w polskich warunkach oznacza jakieś 80% kierowców.


Mandat zależny od dochodów
Przy szczególnie wysokich przekroczeniach prędkości (np. ponad 20 km/h w obszarze zabudowanym) wysokość mandatu dla kierowcy uzależniona jest od jego przychodów. W skrajnych przypadkach daje to naprawdę wysokie mandaty jak np. 1 mln franków szwajcarskich, czyli ok. 2,8 mln złotych w przypadku 37-letniego Szweda jadącego po autostradzie 290 km/h. Mandat wyliczany jest na podstawie „stawek dniowych”, gdzie jedna stawka waha się od 1-3000 CHF, a maksymalna ilość to 360 „stawek dniowych”. Jak łatwo policzyć maksymalny mandat to 1,08 mln CHF.


Roboty społeczne, więzienie, albo mandat w zawieszeniu
W wachlarzu kar są roboty społeczne (maksimum 6 miesięcy), na które można skazać jako karę dodatkową, jeśli sprawca się na to zgodzi (obowiązuje zakaz pracy przymusowej). Obowiązuje następujący przelicznik: 1 dzień kary pozbawienia wolności = 1 dzień stawki dziennej = 4 godziny prac społecznychKary można przyznawać w zawieszeniu (także mandaty, co jest rzadkością w Europie). Kara bezwarunkowego pozbawienia wolności (do 6 miesięcy) jest stosowana tylko w ostateczności, gdy np. sprawca nie rokuje poprawy, nie ma dochodów, a jednocześnie nie może pracować (np. jest niepełnosprawny) lub odmawia pracy. Dodatkowo kierowca może pozostać pod dozorem kuratora.


Na co idą mandaty
50% z mandatu jest spożytkowane dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego –z tej kwoty:
– 60% przeznaczane jest na poprawę infrastruktury, która służy do zwiększania bezpieczeństwa ruchu drogowego (np. chodniki)
– 40% przeznaczane jest na kampanie edukacyjne i szkolenia z zakresu BRD
Dzięki takiemu modelowi finansowania zmniejsza się ryzyko, że mandaty służą jedynie jako źródło dochodu kantonów.


Legenda: Mandat –mandat jaki zapłacimy za dane przekroczenie prędkości [CHF]
Koszty –(Verzeigung/Verwarnung) pokrycie kosztów postępowania sądowego np. 300 CHF
PJ [mies] –ilość miesięcy na które stracimy prawo jazdy
Dniówki –ilość dni „stawki dziennej”, wg których nalicza się wysokość mandatu.

Tempo 30

V

Mandat

Koszty

PJ [mies]

Dniówki

o 1-5 km/h

40




o 6-10 km/h

120




o 11-15 km/h

250




o 16-17 km/h

400

+



o 18-19 km/h

600

+



o 20-24 km/h

600

+

1

10

25-29 km/h

600

+

3

15

30-34 km/h

600

+

3

20

od 35 km/h

600

+

>3

>30

Teren zabudowany

V

Mandat

Koszty

PJ [mies]

Dniówki

o 1-5 km/h

40




o 6-10 km/h

120




o 11-15 km/h

250




o 16-20 km/h

400

+



o 21-24 km/h

600

+

1


o 25-29 km/h

600

+

3

10

o 30-34 km/h

600

+

3

15

o 35-39 km/h

600

+

3

20

od 40 km/h

600

+

>3

>30

Teren niezabudowany

V

Mandat

Koszty

PJ [mies]

Dniówki

o 1-5 km/h

40




o 6-10 km/h

100




o 11-15 km/h

160




o 16-20 km/h

240




o 21-25 km/h

400

+



o 26-29 km/h

600

+

1


o 30-34 km/h

600

+

3

10

o 35-39 km/h

600

+

3

15

o 40-44 km/h

600

+

3

20

od 45 km/h

600

+

>3

>30

Autostrady

V

Mandat

Koszty

PJ [mies]

Dniówki

o 1-5 km/h

20




o 6-10 km/h

60




o 11-15 km/h

120




o 16-20 km/h

180




o 21-25 km/h

260




o 26-30 km/h

400

+



o 31-34 km/h

600

+

1


o 35-39 km/h

600

+

3

10

o 40-44 km/h

600

+

3

15

o 45-49 km/h

600

+

3

20

od 50 km/h

600

+

>3

>30

CDN.

Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/02/05/szwajcaria-pieklo-dla-piratow-drogowych/