Szczecin: wyniki ankiet dotyczących Bike_S
Zuzanna Kłos-Adamkiewicz z KatedrySystemów i Polityki Transportowej Wydziału Zarządzania i EkonomikiUsług Uniwersytetu Szczecińskiego przeprowadziła ankiety dotycząceszczecińskiego roweru miejskiego Bike_S. Z badań dowiadujemy się,że, zdaniem ankietowanych, do najważniejszych zalet Bike_S można zaliczyć m.in. szybkość przemieszczania się, prowadzenie zdrowego trybużycia i oszczędność czasu.
Na stronie internetowej Szczecinaczytamy:
Badanie odbyło się w październiku2015 roku. Osoby zarejestrowane na stronie www.bikes-srm.pl otrzymałymailem link do ankiety. O udział w badaniu poprosiliśmy takżenaszych fanów na Facebooku. Zareagowało 1869 osób. Takaliczba respondentów w wysokim stopniu spełnia wymogi dotyczącedoboru próby i charakterystyki badanej populacji.
Kwestionariusz ankiety składał sięz czterech części:
? część I,pt. ?Pytania ogólne? (5 pytań), na które odpowiadał każdyrespondent;
? część II, pt.?Wykorzystanie roweru? (13 pytań), na które odpowiedziało 1842respondentów;
? część III, pt.?Bike_S? (11 pytań), na które odpowiedziało 1272respondentów;
? część IV,?Metryczka? (7 pytań), którą uzupełniał każdy respondent.
Na podstawie odpowiedziotrzymaliśmy profil typowego użytkownika Bike_S: mężczyzna (65,92proc. wskazań), wiek 26-39 lat (52,81 proc.), wykształcenie wyższe (73,46 proc.), miejscezamieszkania: Szczecin (79,45 proc.).
Wśród szczecinian największaliczba amatorów Bike_S jest zameldowana w Śródmieściu (45,18proc.). Z osiedli spoza centrum wyróżniają się: Niebuszewo (9,2proc.), Pogodno (6,8 proc.), Gumieńce (4,97 proc.), Pomorzany (4,82proc.) i Warszewo (4,82 proc.). Na Prawobrzeżu (12,02 proc. wskazańogółem) ? dość nieoczekiwanie ? przeważają użytkownicy zosiedla Bukowe-Klęskowo (2,82 proc.).
Analizując odpowiedzi na poszczególnepytania należy pamiętać, że nie jest to grupa reprezentatywna dlaogółu szczecinian i że mamy do czynienia przede wszystkim zsympatykami roweru jako sposobu poruszania się w mieście.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dlatego nie powinno dziwić to, żecodzienne korzystanie z roweru deklaruje aż 12,68% naszychrespondentów a blisko połowa (45,91%) zdecydowanie popiera poprawęinfrastruktury rowerowej kosztem udogodnień dla samochodów. Wartododać, że za rozwojem infrastruktury rowerowej byli także ci (34,8proc.) którzy większość miejskich podróży odbywają samochodemprywatnym.
Zdecydowana większość (90,64 proc.),nawet tych nie korzystających z Bike_S, wskazało, że w ich oceniesystem Bike_S jest potrzebny Szczecinowi. Zdaniem blisko połowyuczestników badania (46,47 proc.) Szczecin nie jestbezpiecznym miastem dla rowerzystów. W pytaniach otwartych (patrzzałącznik) ankietowani mogli wypowiedzieć się, dlaczegouważają Szczecin za bezpieczne albo niebezpieczne miastodla rowerzystów.
Kolejna ciekawa informacja: wśródpowodów niekorzystania z rowerów w dojazdach do pracy respondenciwymieniali przede wszystkim zbyt dużą odległość (35,71 proc.),niewygodę (19 proc. ?po jeździe rowerem czuję sięniekomfortowo?), a dopiero na trzecim miejscu brak dróg rowerowych(18 proc.). Z drugiej jednak strony na pytanie, czy sieć drógrowerowych w Szczecinie jest wystarczająca otrzymaliśmy wsumie 83,71% odpowiedzi negatywnych, z czego 44,08 dotyczyłoodpowiedzi ?raczej nie?, a 39,63% ?zdecydowanie nie?.
Respondenci zostali poproszeni owskazanie trzech powodów korzystania z roweru w podróżach pomieście, mimo posiadania samochodu. Do najważniejszych zaliczonozdrowy tryb życia (39,63%), możliwość szybszego przemieszczaniasię z punktu A do punktu B (38,22%) oraz oszczędność czasu(34,26%).
Ankieta została przygotowana iopracowana w ramach porozumienia o współpracy w zakresie wdrażaniai funkcjonowania szczecińskiego roweru miejskiego, któreprzedstawiciele NiOL i Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług USpodpisali we wrześniu 2014 roku.
Zobacz wyniki badań >>docx 820 KB
„