System Roweru Metropolitalnego Gdańsk ? Gdynia ? Sopot
3,5 tyś. rowerów, wraz z zapleczem technicznym iteleinformatycznym, ma tworzyć System Roweru MetropolitalnegoObszaru Metropolitalnego Gdańsk ? Gdynia ? Sopot.
System jest krokiem w kierunku rozwoju komunikacjipublicznej oraz spopularyzowaniu roweru jako jednego z podstawowychśrodków transportu miejskiego. Wdrożenie Systemu RoweruMetropolitalnego ściśle wiąże się z potrzebą rozwojunowoczesnych węzłów przesiadkowych w obszarach stacji kolejowychoraz istniejących już węzłów. Rower Metropolitalny zwiększydostępność do tych węzłów, stworzy szybką, tanią i komfortowąalternatywę dla komunikacji samochodowej.
3,5 tyś. rowerów miejskich
Projekt zakłada budowę systemu opartego o flotę 3,5tys. rowerów miejskich wraz z zapleczem technicznym iteleinformatycznym. Komunikacja rowerowa tym sposobem stanie siębardzo łatwo dostępna dla mieszkańców kilkunastu miast imiejscowości Obszaru Metropolitalnego.
System będzie składał się z rowerów oferowanych nakrótkookresowy wynajem w dwóch modelach:
-Obszarowym ? dającym możliwość wypożyczeniaroweru w jednej z wielu miejskich lokalizacji oraz zwrotu w innej(dowolnej, oznacza to że będzie można zaparkować rowerpraktycznie w dowolnym publicznie dostępnym miejscu). Ten modelbędzie wykorzystywany w dużych miastach, śródmieściach.
-Punktowo ? obszarowym ? polegającym nawypożyczaniu zautomatyzowanym z koniecznością zwrotu roweru dooznaczonego miejsca postoju rowerów (będą to odpowiedniooznakowane stojaki rowerowe). Model ten dedykowany jest obszarom gminwiejskich oraz mniej zaludnionym dzielnicom większych miast.
Flota rowerów będzie wyposażonaw szereg urządzeń takich jak moduł GPS, elektrozamek, alarm,łączność GPRS oraz system umożliwiający rezerwację roweruzdalnie przy pomocy aplikacji na smartfona.
Wiele gmin chętnych do udziału w projekcie
Chęć przystąpienia do projektu rowerumetropolitalnego zadeklarowały następujące gminy: Gmina MiastaGdańska, Gmina Miasta Gdyni, Gmina Miasta Sopotu, Gmina Żukowo,Gmina Miasta Redy, Gmina Miejska Pruszcz Gdański, Gmina PruszczGdański, Gmina Miasta Tczewa, Gmina Miasta Wejherowa, GminaSierakowice, Gmina Miasta Rumi, Gmina Somonino, Gmina Stężyca,Gmina Kartuzy, Gmina Miasta Puck oraz Gmina Władysławowo.
Pięć etapów realizacji projektu
Projekt został podzielony na etapy, w tej chwilikończy się realizacja etapu drugiego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Etap I obejmował prace nad studiumkoncepcyjnym, zakończyły się one w marcu 2016 r. Całe StudiumKoncepcyjne SRM można pobrać pod poniższym linkiem: Studiumkoncepcyjne SRM
Etap II (aktualnie realizowany) to partnerstwo.Na etap ten składa się wyliczenie potencjalnych kosztówfunkcjonowania systemu, dzielenie się tymi informacjami z gminamichętnymi dołączyć się do projektu. Aktualnie udziałzadeklarowało 16 gmin. Kolejnym krokiem będzie wspólna decyzjaodnośnie wyboru modelu biznesowego projektu oraz podjęcie decyzjideterminujących zamówienie dokumentacji.
Etap III (do lipca 2017 r.) to projektowanie ikonsultacje. Konsultacje społeczne będą obejmowały m.in.rozmieszczenie poszczególnych miejsc postoju rowerów.
Etap IV (I kwartał 2017 r.) to zakup ?zamówienie systemu oraz prace polegające na przygotowaniu zapleczai kard
Etap V (wiosna 2018 r.) to wdrożenie i nadzórdziałania systemu.
Projekt finansowany będzie m.in. ze środkówunijnych, środków Regionalnego Programu Operacyjnego dlaWojewództwa Pomorskiego oraz Strategii Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych. Wdrażać go będzie stowarzyszenie ObszarMetropolitalny Gdańsk ? Gdynia ? Sopot. Wstępne analizywykazują, że środki RPO będą mogły być wykorzystane wyłączniena niektóre koszty związane z projektem takie jak zakup rowerów,miejsc postoju, przygotowanie zaplecza technicznego. Pokrycie kosztówbieżących oraz związanych z utrzymaniem systemu pozostaje postronie samorządów biorących udział w projekcie.
„